سهم هفت درصدی آذربایجان‌شرقی از ارزش افزوده بخش صنعت کشور
سهم هفت درصدی آذربایجان‌شرقی از ارزش افزوده بخش صنعت کشور
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی با بیان این که سهم ارزش افزوده استان از بخش صنعت کشور هفت درصد است، گفت: سهم ارزش افزوده استان در بخش معدن بدون احتساب معادن نفت و گاز هشت درصد و در بخش بازرگانی، عمده فروشی و خرده فروشی چهار درصد است.

به گزارش شمس، صابر پرنیان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: براساس اعلام مرکز آمار کشور، سهم بخش صنعت استان در تولید ناخالص داخلی استان ۳۵ درصد، سهم بخش معدن در تولید ناخالص داخلی استان سه درصد و سهم بخش بازرگانی (عمده فروشی و خرده فروشی) در تولید ناخالص داخلی استان حدود ۱۵ درصد است.

وی تاکید کرد: ۵۳ درصد تولید ناخالص داخلی استان از بخش‌های صنعت، معدن و تجارت تامین می‌شود که این آمار نشان دهنده اهمیت و تاثیرگذاری این بخش در اقتصاد استان است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان‌شرقی گفت: دو هزار و ۸۹۰ طرح صنعتی در حال اجرا در استان وجود دارد که در این بخش رتبه نخست کشور را در اختیار داریم.

وی ادامه داد: سال گذشته دو هزار و ۱۰۰ فقره مجوز سرمایه گذاری در استان صادر شده که این موضوع نشان دهنده میزان میل به سرمایه گذاری مولد در استان است.

پرنیان با اشاره به انعقاد ۶۰۴ قرارداد واگذاری زمین صنعتی به مساحت بیش از ۱۸۰ هکتار برای شروع سرمایه گذاری های جدید در شهرک های صنعتی استان افزود: در این بخش در رتبه نخست کشور قرار داریم.

رئیس سازمان صمت استان به کسب رتبه اول کشور در صدور جواز توسعه‌ای برای ارتقای ظرفیت و تنوع محصولات واحدهای تولیدی اشاره کرد و گفت: ۲۰۰ فقره جواز توسعه ای به ارزش سرمایه گذاری هفت همت در سال گذشته صادر شده است.

وی با اشاره به اهمیت دستیابی به رشد اقتصادی هشت درصدی در بخش‌های صنعت، معدن و بازرگانی داخلی با افزایش سرمایه گذاری و پیشرفت فیزیکی طرح‌ها نسبت به سال گذشته افزود: سال گذشته اقدامات بزرگی در بخش‌های صنعت و معدن استان انجام شده است.

پرنیان به رشد تولید محصولات شاخص صنعتی اشاره کرد و گفت: رکورد تولید ۳۱ هزار دستگاه تراکتور و هدفگذاری برای تولید ۳۵ هزار دستگاه برای امسال و آغاز تولید پنج محصول جدید در این شرکت، رکورد ۳۵ ساله تولید گیربکس در شرکت چرخشگر، رکورد تولید موتور در شرکت ایدم، رکورد تولید در آهنگری تراکتورسازی، افزایش ظرفیت تولید شیشه در استان به دو برابر سال‌های گذشته و توسعه و تعمیق حدود صد میلیون دلار جهت بومی سازی قطعات، ماشین آلات، تجهیزات و جایگزینی واردات تنها بخشی از رویدادهای مثبت در استان بوده است.

انتهای پیام /