سهم دوچرخه از حمل و نقل پاک در تبریز اندک است
سهم دوچرخه از حمل و نقل پاک در تبریز اندک است
معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز گفت: با توجه به وجود برخی موانع مربوط به توپوگرافی و آب و هوایی این شهر، دوچرخه نتوانسته سهمی از حمل و نقل پاک را به خود اختصاص دهد.

به گزارش شمس، یعقوب وحیدکیا، روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بر اساس پیش بینی های انجام شده برای توسعه مسیرهای دوچرخه سواری در این شهر، مطالعات آن از سوی مشاور در حال انجام بوده و تلاش می شود این مسیرها در سال ۱۴۰۲ عملیاتی شود.

وی اظهار داشت: مسیرهای دوچرخه در سال آینده بر اساس بررسی های انجام شده در چهار، پنج مسیر عمده که ایمن بوده و در حوزه حمل و نقل پاک ایفا نقش کند، ایجاد می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز گفت: تکمیل مسیر مهران رود به عنوان جاده سلامت با احداث رمپ های ایمن، ایجاد رینگ کامل دوچرخه سواری در پارک های ائل گلی و ارم، حاشیه اتوبان پاسداران و بلوار آذربایجان از جمله مسیرهای مورد مطالعه در این شهر بوده که براساس اهداف پیش بینی شده هر کدام از مسیرها که جوابگوی این طرح باشد، اجرایی می شود.

وحیدکیا، ادامه داد: از مسیر خیابان امام نیز به صورت مشترک پس از نصب تجهیزات و جداسازی از طریق رنگ آمیزی به عنوان حمل و نقل پاک استفاده خواهد شد و هم اکنون مطالعات آن از سوی مشاور در حال انجام است.

وی با اشاره به تداوم اجرای طرح زوج و فرد در محدوده مرکزی تبریز، گفت: این طرح در سطح ۳۲۰ هکتار با هدف خارج کردن شهر از تک هسته ای و ایجاد قطب های مختلف برای جذب سفرها در حوزه های خدماتی و رفاهی اجرا می شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز گفت: تلاش می شود با توزیع خدمات در سطح شهر، مردم مجبور نشوند برای تامین نیازهای خود به محدوده مرکزی مراجعه کنند.

وحیدکیا، با بیان اینکه مرکز شهر از تقاضای بالایی برای تردد شهروندان برخوردار است، افزود: بر اساس قانون جلوگیری از آلودگی هوا، ۲ محدوده ترافیکی و طرح زوج و فرد منطبق بر هم در ۳۲۰ هکتار از محدوده مرکزی شهر اجرا می شود.

وی یادآوری کرد: طرح زوج و فرد و lez از سال ۹۷ در این شهر عملیاتی شده و با نصب دوربین ها، اطلاع رسانی از طریق تابلوها و کنترل خودروها برای کاهش تردد در این محدوده، تلاش شده تا از آلایندگی در این محدوده کاسته شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تبریز گفت: در راستای هوشمندسازی و نظارت تصویری، دوربین‌های نظارت بر ترافیک سطح شهر از حدود ۳۲۰ دستگاه به صورت جهشی به ۲ هزار دستگاه در سال آینده افزایش می‌یابد.

وحیدکیا، با اشاره به اینکه به همین منظور افزایش انواع دوربین‌های سرعت سنج و پلاک خوان برای نظارت بر میانگین سرعت وسائل نقلیه در دستور کار قرار دارد، ادامه داد: تبریز در بین شهرهای شمالغرب کشور تنها شهری است که آمار تصادفات آن در نیمه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۳ درصد کاهش یافته است.

در کلان شهر ۱.۸ میلیون نفری تبریز بیش از ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو وجود دارد که تردد آنها، هوا را آلوده کرده و علاوه بر این آلودگی صوتی و بصری نیز ایجاد می کنند؛ این در حالی است که روزانه افزون بر ۵۰ هزار دستگاه خودرو نیز از دیگر شهرستان های ۲۰ گانه آذربایجان شرقی برای انجام امور اداری و شخصی خود به این کلانشهر تردد می کنند.

انتهای پیام /