سهامداران خارجی با سیانور ورزقان را آلوده کرده‌اند/ اهالی با حقوق ناچیز در معادن اندریان کار می‌کنند
سهامداران خارجی با سیانور ورزقان را آلوده کرده‌اند/ اهالی با حقوق ناچیز در معادن اندریان کار می‌کنند
نماینده مردم ورزقان و خاروانا در مجلس شورای اسلامی گفت: حفظ سلامت و محیط زیست منطقه معادن اندریان اولویت نخست است و اگر در آینده مشکلات زیست محیطی شامل این منطقه ناشی از فعالیت معادن باشد، سازمان حفاظت محیط زیست استان باید پاسخگو باشد.

رضا علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شمس در خصوص واگذاری معادن اندریان به شرکت‌های خارجی اظهار کرد: نگاه قانون به شرکت‌های سرمایه‌گذار خارجی و ایرانی یکی است، در چهارچوب قانون، دولت از شرکت‌هایی که در معادن اندریان فعالیت می‌کنند، حقوق دولتی دریافت می‌کند، با این حال اولویت، فعالیت شرکت‌های ایرانی است، البته فعالیت شرکت‌های خارجی نیز اشکالی ندارد.

وی با بیان اینکه چندین سال معادن اندریان به دلیل شائبه‌های آلودگی محیط زیست تعطیل و راکد شده بودند، اعلام کرد: در آن زمان بنده نیز به دلیل اینکه استخراج از این معادن و استفاده از روش‌های سیانوراسیون موجب آلودگی محیط زیست می‌شد، مخالف بودم و مقاومت کردم، اما بعد از چندین سال سازمان حفاظت محیط زیست را قانع کردند که در جلسه اقتصاد مقاومتی که دادگستری ترتیتب داده بود، این موضوع را بررسی‌ کند.

نایب رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در آن جلسه مقرر شد سازمان حفاظت محیط زیست کنترل مستمری بر منطقه داشته باشد و به مدت شش ماه به صورت آزمایشی از معدن استخراج‌هایی صورت بگیرد، خاطرنشان ساخت: بعد از شش ماه، سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد آلودگی از نظر فعالیت معادن متوجه منطقه نیست.

وی اذعان داشت: معتقدم به موجب فعالیت‌های معدنی در آن منطقه، آلایندگی‌های زیست محیطی حاصل شده است، هر چقدر هم بگویند آلودگی نیست، استفاده از روش سیانوراسیون، خاک، محیط زیست و آب‌های زیرزمینی وسطحی منطقه را آلوده می‌کند.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه انتظار داریم سازمان حفاظت محیط زیست استان در این خصوص دقت لازم را به خرج دهد، تصریح کرد: این سازمان متولی این امر است و به صورت قانونی، نظر سازمان حفاظت محیط زیست استان را فصل الخطاب کرده و سکوت کردیم و امیدواریم در این خصوص این سازمان کوچک‌ترین اغماضی نکند.

وی با بیان اینکه این استرس و نگرانی همچنان از بابت آلودگی منطقه به دلیل فعالیت معادن باقیست، ابراز داشت: حفظ سلامت و محیط زیست منطقه اولویت نخست این امر است، اگر در آینده مشکلات زیست محیطی شامل این منطقه ناشی از فعالیت معادن باشد، سازمان حفاظت محیط زیست باید پاسخگو باشد.

علیزاده در خصوص سهامداران معادن اندریان گفت: این سهامداران هیچ گونه اعتقادی به مسئولیت اجتماعی در قبال منطقه ندارند، اخیرا جلسه‌ای با حضور فرماندار ورزقان، در یکی از روستاهای اطراف معادن برگزار کردیم تا سهامداران خارجی و ایرانی این معادن پاسخگوی سوالات باشند، با این حال، متاسفانه سهامداران رسما اعلام کردند که اعتقادی به تعهد اجتماعی در قبال محدوده معدن ندارند.

وی بیان داشت: به دلیل فعالیت‌های معدنی در این منطقه، بسیاری از زمین‌های روستاییان تملک شده و آنان با حقوق و مزایای بسیار ناچیز در این معادن کار می‌کنند؛ اکثر زمین‌های کشاورزی نیز تخریب شده و علی‌رغم بهره برداری از ذخایر طلا معادن اندریان، هیچ‌گونه امکانات رفاهی در اختیار مردم منطقه قرار نگرفته است و روستاهای اطراف منطقه خیلی محروم هستند.

نماینده ورزقان با بیان اینکه برخی سوء مدیریت‌ها باعث بروز بحرانی دیگر در این منطقه شده است، افزود: به طوری که به حفاری‌های غیر مجاز در این منطقه انجامیده است، معادن اندریان، از لحاظ اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و غیره به منطقه آسیب وارد کرده است.

وی تاکید کرد: فعالیت معادن اندریان نه تنها خیر و برکتی برای منطقه نداشته، بلکه به شدت از نظر محیط زیست، منابع طبیعی را تخریب می‌کند.

انتهای پیام/

  • نویسنده : المیرا جلیلی