«سند نظام ملی نوآوری» تدوین می‌شود/ «مجوز» یکی از عوامل سرکوب‌کننده نوآوری
«سند نظام ملی نوآوری» تدوین می‌شود/ «مجوز» یکی از عوامل سرکوب‌کننده نوآوری
زلفی‌گل گفت: در بحث کارآفرینی، مراکز رشد وزارت علوم، پهنه‌های فناوری، پردیس ها و... حتی برای غیردانشجویان نیز اعتبارات حداقلی دارند تا فرد بتواند ایده خود را آزمایش کند؛ در نظام ملی نوآوری برای کارآفرینی و تبدل ایده به محصول شتاب دهنده لازم است.

به گزارش شمس، محمدعلی زلفی‌گل در جمع خبرنگاران با اشاره به نحوه ورود وزارت علوم به بحث دانشگاه کارآفرین، اظهارداشت: سیاست وزارت علوم برای دانشجویان مقطع کارشناسی بر محور آموزش مفاهیم و محتوا است و البته باید درصدی هم بحث مهات محوری در مقطع کارشناسی گنجانده شود ولی در مقطع کارشناسی ارشد باید دانشجو مهارت‌محور باشند و به خصوص در دانشگاه‌های فنی تمرکز بر تربیت تکنیسین هایی است در بازار کار با پنجه توانا کنار کارشناسان فعالیت کنند.

وی با بیان این‌که برای کارآفرینی با محدودیت هایی روبرو هستیم، اذعان داشت: برای مثال وزارت بهداشت می‌تواند یک پزشک را با دانشجو کنار هم بگمارد تا دانشجو مرور آموزش ببیند، ولی در وزارت علوم بستر واقعی کار دست ما نیست، چراکه دامنه ما در همه ارگان‌ها و نهادها گسترده است و چنین پذیرشی برای استفاده از دانشجویان در آن‌ها وجود ندارد و عظمی فرابخشی می‌طلبد.

وی ادامه داد: در بحث کارآفرینی، مراکز رشد وزارت علوم، پهنه‌های فناوری، پردیس ها و… حتی برای غیردانشجویان نیز اعتبارات حداقلی دارند تا فرد بتواند ایده خود را آزمایش کند؛ در نظام ملی نوآوری برای کارآفرینی و تبدل ایده به محصول شتاب دهنده لازم است.

وی با تاکید بر این‌که ما نظام ملی نوآوری نداریم و از شورای انقلاب فرهنگی درخواست کرده ایم تا در این راستا اقدام کند، تصریح کرد: بحث تبدیل ایده به محصول ۹ سطر دارد که از ایده صفر، آزمایش در مقایس کم، هسته فناور و… شروع شده و تا تجاری سازی ادامه دارد که تا بند ششم بر عهده وزارت علوم بوده و در بحث هایی مانند تجاری سازی بر عهده معاونت علمی رئیس‌جمهور است.

وی گفت: پارک‌های علم و فناوری نسبت به ارتباط با مراکز رشد، ایده‌ها، نوآوری و آموزش و پژوهش، عرضه وتقاضا، تولید و اشتغال‌آفرینی و کارآفرینی چگونه باشد، نیاز است که شرح وظایفی برای پارک‌ها تدوین شود. پارک‌های امروز با چند سال گذشته متفاوت هستند و در این حوزه الگوهای موفقی وجود دارد که باید از تجربیات آنها بهره‌مند شد. نمونه آن پارک فناوری پردیس است.

وزیر علوم درخصوص برنامه‌های وزارت علوم در حوزه توسعه فناوری گفت: برنامه‌هایی مانند تورهای فناوری می‌تواند در ابعاد ملی و فضای ملی اجرایی شود. تصور کنیم که اکنون مشکل مالی وجود ندارد اما باید بررسی شود که در این شرایط دیپلماسی علم و فناوری و همچنین انتقال فناوری چه راهکارهایی باید داشته باشد.

زلفی‌گل در ادامه بر اهمیت شتاب‌دهنده‌ها اشاره کرد و گفت: باید تلاش شود در پارک‌ها نسبت به شتاب‌دهنده‌ها توجه ویژه‌ای صورت گیرد. علاوه بر این‌ها باید تلاش کرد تا دانشجویان تحصیلات تکمیلی بتوانند با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک‌های علم و فناوری پروژه‌های تحقیقاتی را اجرایی کنند زیرا خلق ایده به دانش نیاز دارد و کسی که از دانش لازم برخوردار نباشد، قادر به ارائه ایده‌های نوآورانه نیست.

وزیر علوم با بیان اینکه نیازمند فرهنگ‌سازی در حوزه توسعه دانش‌بنیان‌ها هستیم، تاکید کرد: پارک‌ها باید از ظرفیت رسانه‌ها برای همگانی کردن نوع نگاه به پارک‌ها استفاده کنند.

وزیر علوم با بیان اینکه توسعه فناوری تا سطح ۶ مربوط به دانشگاه‌ها و پارک‌ها می‌شود، گفت: از صنعت آمادگی فناوری ۶ به بالا در اختیار معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری است. از سوی دیگر با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی سند نظام ملی نوآوری قرار است از سوی وزارت علوم تدوین شود و در این سند ارتباط میان مدارس، دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز رشد، پارک‌های علم وفناوری، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و کارخانه‌های نوآوری تعیین می‌شود.

وی با بیان اینکه تعامل با معاونت علمی یک تعامل هم‌افزا است، تصریح کرد: ما و معاونت علمی و دانشگاه‌های وابسته به وزارت علوم و وزارت بهداشت در یک تیم قرار داریم و در دولت سیزدهم به دنبال تقابل نیستیم و تعامل هم افزا پیگیری می‌شود. در این مسیر به دنبال ارتقاء عملکرد سایر پارک‌ها به اندازه پارک پردیس هستیم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: با پیگیری‌های انجام شده روسای پارک‌های فناوری عضو حقوقی شورای برنامه‌ریزی استان‌ها می‌شوند.

وی گفت: دستیابی به دانایی تدریجی است، آسانسوری نیست. در بحث تولید دانش‌بنیان اشتغال‌آفرین هم همین‌طور است. از زمانی که یک ایده شکل بگیرد و این ایده مراحل آزمایشی‌ را طی کند و به هسته فناور و شرکت دانش‌پایه و شرکت دانش‌بنیان تبدیل شود، زمان می‌برد. به همین دلیل ما نباید انتظار این را داشته باشیم که یک‌شبه در عرصه فناوری و نوآوری اتفاقات خاصی رقم بخورد.

وی ادامه داد: در بحث فرمان سال ما باید زیرساخت‌ها را مهیا کنیم. سیاستگذاری‌ها را تغییر دهیم. نوع نگاه‌مان به بحث علم و فناوری و نوآوری تغییر کند و به‌گونه‌ای عمل کنیم که إن‌شاءالله فرمان سال تحقق پیدا کند. امیدوار هستیم با نوع نگاه جدیدی که حاکمیت به بحث فناوری، نوآوری و علم دارد و حمایت‌های ویژه‌ای که می‌شود، آن اتفاقات مد نظر مقام معظم رهبری اتفاق بیفتد اما محدودیت‌هایی داریم که اینها نیاز به حمایت‌های فرابخشی دارد.

وزیر علوم بیان کرد: به‌عنوان مثال ما در بحث مالکیت فکری مشکل داریم و کسانی که نوآوری انجام می‌دهند، از نتیجه و سود آن نوآوری‌ خوب بهره نمی‌گیرند و بلافاصله محصول حاصل از نوآوری‌شان کپی‌سازی می‌شود یا جای دیگری استفاده می‌کنند و مرجعی برای پیگیری نیست. یا در بحث پژوهش، ما بیمه پژوهش نداریم. اگر مرکز تحقیق و توسعه یک شرکت یا یک صنعتی با یک پژوهشگری قرارداد پژوهشی ببندد و وسط کار یکی از آنها به هر دلیلی نتواند کار خودش را انجام دهد، آن پژوهش ابتر باقی می‌ماند.

زلفی گل افزود: در بحث علم، فناوری و نوآوری، تعهداتی در برنامه‌های توسعه کشور وجود داشته که تحقق پیدا نکرده، درصد مورد نظر از درآمد ناخالص ملی که باید صرف پژوهش و فناوری می‌شده، نشده است. پس نباید انتظار داشته باشیم که در برونداد اتفاق خاصی بیفتد. زمانی می‌توانیم انتظار داشته باشیم که آن تعهدات قانونی هم تحقق پیدا کند. إن‌شاءالله که با پیگیری‌ها و فرهنگ‌سازی شما آن درصد از درآمد ناخالص ملی که باید صرف پژوهش و فناوری می‌شده تحقق پیدا کند تا نقش دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و دانشمندان ما پررنگ‌تر دیده شود.

وی اضافه کرد: اگرچه امروز هم افتخارات علمی، فناوری و نوآوری نتیجه خروجی دانشگاه‌های ما هستند. کسانی که در عرصه‌های نانو، بایو، تسلیحات نظامی، امنیتی، پهپادها، سلول‌های بنیادی، اقدامات متعدد انجام دادند از فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها هستند. پس نقش دانشگاه‌ها در زندگی مردم و امنیتی که امروز داریم کاملاً محرز است.

وزیر علوم درباره راه‌اندازی مراکز رشد و پژوهشگاه‌ها گفت: قانون این موارد را پیش‌بینی کرده است. وقتی که پارک علم و فناوری یا مرکز رشد جدیدی تأسیس می‌شود، شورای گسترش آموزش عالی مجوزش را صادر می‌کند، سیکل و مسیر خودش را طی می‌کند، از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی ردیف خاصی دیده می‌شود و اعتبارات لازم برایش پیش‌بینی می‌شود.

انتهای پیام/