سند تدبیر و توسعه آذربایجان‌شرقی نیازمند بازنگری/مردم نباید خطای یک کارمند را به پای نظام و دولت بنویسند
سند تدبیر و توسعه آذربایجان‌شرقی نیازمند بازنگری/مردم نباید خطای یک کارمند را به پای نظام و دولت بنویسند
استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به تدوین سند تدبیر و توسعه استان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، گفت: این سند برای رفع ایرادات موجود نیاز به بازنگری دارد.

به گزارش شمس، محمدرضا پورمحمدی  در جلسه شورای گفت‌ و گوی دولت و بخش خصوصی افزود: با وجود اینکه این سند دارای برخی ایرادات جزئی است ولی باید توجه کرد که هر برنامه‌ای بهتر از بی‌برنامگی است.

وی با اشاره به وضعیت مطلوب میزان نقدینگی در بانک‌های استان، اظهار داشت: این میزان در نیمه دوم سال افزایش می یابد و اگر واحد تولیدی موفق به دریافت تسهیلات نمی‌شود به علت بدحسابی آن واحد در بانک هاست.

استاندار آذربایجان شرقی با اشاره به وجود واحدهای تولیدی متعدد صنایع غذایی در استان، گفت: در زمان کنونی مشکلی در تامین شکر در استان وجود ندارد اما متولیان امر باید با استفاده از راه های قانونی شکر مورد نیاز این واحدها را تامین کنند.

پورمحمدی، همچنین با تاکید بر تکریم ارباب رجوع و جلب رضایتمندی آنان از سوی مدیران دستگاه های دولتی، ادامه داد: برخی افراد در زیر مجموعه این دستگاه ها با مراجعان همراهی نمی‌کنند و در برخی موارد مرتکب تخلفاتی می‌شوند که باید مدیران این دستگاه ها با جدیت با این افراد برخورد کنند.

وی با بیان اینکه کار این افراد موجب ناامیدی مردم و دلسردی آنان از نظام می شود، ادامه داد: مردم نباید خطای یک کارمند را به پای نظام و دولت بنویسند.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز هم در این نشست غیرقابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه را یکی از عوامل مهم رکود صنایع تولیدی عنوان کرد.

یونس ژائله اظهار کرد: به فرموده مقام معظم رهبری تولیدکنندگان سربازان جبهه اقتصاد مقاومتی هستند و اساس موضوع تسهیل روند بخش تولید در استان است؛ اما رویه های سختگیرانه کار را برای تولیدکنندگان سخت کرده است.

وی افزود: بر اساس شاخص های محیط کسب و کار استان در اسفند ماه ۹۷ در زمینه رویه‎های سختگیرانه اداره‎های کار و بیمه تامین اجتماعی برای مدیریت نیروی انسانی استان آذربایجان‎شرقی در مقایسه با استان آذربایجان غربی فاصله ۵۰ درصدی دارد.

ژائله با بیان اینکه در مقطع کنونی بیشتر به سمت تعدیل نیرو حرکت می شود، ادامه داد: وقتی در محیط کار و سرمایه‎گذاری امنیت نباشد، ادامه فعالیت سرمایه‌گذاران در استان با اما و اگر مواجه می شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه غیرقابل پیش بینی بودن قیمت مواد اولیه یکی از عوامل مهم رکود صنایع تولیدی است؛ گفت: نارضایتی کارآفرینان و تولیدکنندگان از وضعیت فعلی بیشتر شده و امیدوارم دولت به تولیدکنندگان واقعا به چشم سربازان خط مقاومت اقتصادی نگاه کند و دستشان را بگیرد.

وی اعلام کرد: کمیسیون‎های تخصصی اتاق بازرگانی تبریز فعال شده و جلسات به طور مرتب برگزار می‎شود که در آینده گزارش‌های آن ارائه خواهد شد.

ژائله یادآوری کرد: اعضای اتاق‏‌های بازرگانی عراق مثل بصره و کربلا به تبریز سفر کرده‌اند و توافق‌های خوبی با عراقی‌ها انجام دادیم و در آینده نزدیک سفری متقابل به عراق خواهیم داشت.

رئیس اتاق بازرگانی تبریز خاطرنشان کرد: در صدور کارت‌‏های بازرگانی سخت‌گیری‌های لازم را انجام می‎دهیم و از سازمان صمت می‎خواهیم انتظار سختگیری بیشتری از ما نداشته باشد؛ زیرا که کالاها‎ی صادراتی و مواد اولیه تولیدکنندگان وابسته به صدور کارت بازرگانی است.

وی با اشاره به ایجاد شرکت‏‌های اعتبارسنجی، افزود: به زودی اعتبارسنجی کارت‎های بازرگانی آغاز خواهد شد و پرداخت تسهیلات بانکی از این محور صورت می‎گیرد.

در این جلسه برنامه سند تدبیر و توسعه استان از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و پیشنهادهای تشکل های اقتصادی در خصوص رفع موانع کسب و کار، لزوم پایش صنایع استان با مشارکت تشکل های بخش خصوصی، رفع مشکلات صنعت خودروسازی، تسهیل تامین مالی صنایع کوچک و متوسط از طریق اصلاح بخشنامه های بانک مرکزی و مشکلات اجرایی بازآفرینی شهری و نوسازی بافت های فرسوده ارایه شد.

  • منبع خبر : ایرنا