سرای ایکی قاپیلی به شکل اول برمی‌گردد/ افتتاح بزرگترین پارک آبی تبریز در دو ماه آینده
سرای ایکی قاپیلی به شکل اول برمی‌گردد/ افتتاح بزرگترین پارک آبی تبریز در دو ماه آینده
مدیرکل میراث فرهنگی در نشستی با اصحاب رسانه به تشریح عملکرد خود پرداخت.

ب️ه گزارش شمس، مرتضی آبدار پیش از ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: در ۴۰ ماه گذشته‌ای که در اداره کل میراث فرهنگی حضور داشتم در پنج آیتم تخصصی جز ۵ استان برتر کشور بوده‌ایم.

وی ادامه داد: چیزی که در زمان بنده اتفاق افتاد افزایش ۵ برابری بودجه بود که در حال حاضر به همین دلیل بسیاری از پروژه‌ها با اعتبار ۱۲۶ میلیاردی در حال انجام هستند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان‌شرقی گفت: پروژه‌های بسیاری که پیش از این خوایده بودند مانند حسن پادشاه و ربع رشیدی نیز در حال مرمت و بازسازی هستند و پروژه کف سازی بازار تبریز نیز انجام شده است.

وی با اشاره به تکمیل ظرفیت هتل‌های استان عنوان کرد: سابقه نداشت که در مهر و آبان هتل‌های استان ما پر باشد اما امروز تمام هتل‌ها پر شده‌اند و برای ماه‌های آتی نیز رزرو صورت گرفته است.

آبدار در خصوص وضعیت روستای تاریخی کندوان تشریح کرد: از وضعیت روستای کندوان ناراضی هستیم و به همین دلیل نیز اقداماتی مانند پاکسازی اساسی، بهبود ورودی پارک‌کینگها، ایجاد بازارچه صنایع دستی و جلوگیری از بعضی از ساخت و سازهاانجام شده است.

وی در پاسخ به انتصاب مدیران غیر بومی در هتل‌ها ابراز داشت: انتخاب مدیر هتل هایی که در دست بخش خصوصی است به خودشان مربوط است اما باید مدیران هتل‌ها پنج ستاره باشد که به دلیل برگزار نشدن دوره‌های حرفه‌ای هتل‌داری در استان از وجود مدیران بومی با این صلاحیت بی بهره مانده‌ایم.

این مقام مسئول در خصوص افتتاح موزه مطبوعات نیز عنوان کرد: برای احداث یک موزه نیاز به محتوا یعنی اسناد تاریخی است در حالیکه اینکه محتوا برای موزه مطبوعات حاضر نیست و اگر این اسناد آماده شود آماده‌ایم تا سریعا جلساتی را برای افتتاح این موزه برگزار کنیم.

وی با بیان اینکه ۱۳ هزار نفر در آذربایجان‌شرقی در حوزه گردشگری مشغول هستند، گفت: ۱۹۷ اقامتگاه بومگردی نیز در استان میزبان گردشگران است که در حال حاضر درخواست سه اقامتگاه بومگردی دیگر نیز داده شده است.

آبدار در خصوص گردشگری سلامت در استان نیز تشریح کرد: متاسفانه سودجویی برخی دلالان مانعی برای کار است اما با این وجود رشد گردشگری سلامت در سال ۹۷ را داشتیم و در سال گذشته ۲۲۰۰ بیمار خارجی در مراکز درمانی بستری بوده‌اند که این آمار جدا از بیماران سرپایی است.

وی در پاسخ به این سوال که مسئولیت یازار تاریخی تبریز به چه نهادی است، اظهار داشت: مسئولیت حفاظت و مراقبت از بازار تنها بر عهده میراث فرهنگی نیست و به امور مساجد اوقاف و به برق آنجا اداره برق رسیدگی می‌کند البته هرگونه اقدامی در بازار باید با مجوز میراث فرهنگی صورت بگیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در خصوص آخرین وضعیت سرای ایکی قاپیلی نیز گفت: نخاله برداری همچنان در آنجا ادامه دارد و بر اساس نقشه میراث فرهنگی سرای ایکی قاپیلی به شکل اولیه آن برمی‌گردد.

وی با تاکید بر این‌که آذربایجان شرقی در حوزه گردشگری حرف زیادی برای گفتن دارد، افزود: در مهرماه سال ۹۷ اعلام شد که آذربایجان شرقی جزو پنج استان برتر کشور در پنج آیتم تخصصی “آموزش، بوم گردی، استانداردسازی، تشکیل انجمن‌ها و استفاده از توان بخش خصوصی و بازاریابی و تبلیغ” قرار دارد.

در ادامه این جلسه احمد حمزه‌زاده عنوان کرد:  ۶۳ پروژه فعال میراث فرهنگی و گردشگری استان با حجم دو هزار و ۸۷۰ میلیارد تومان در حال سرمایه‌گذاری در استان است.

وی با بیان اینکه ۱۶ نوع تاسیسات گردشگری وجود دارد که به تبع این بخش‌ها به آنها مجوز داده می‌شود، افزود: ۶۲ پروژه در حال انجام در استان در انواع مختلف این ۱۶ تاسیسات می‌باشد.

قائم مقام میراث فرهنگی توضیح داد: ۳۰ هتل در حال  با دو هزار ۲۲۴ اتاق  در استان در حال ساخت بوده که میانگین پیشرفت آنها بالای ۶۵ درصد می‌باشد.

وی افزود:  ۱۷ هتل تا افق ۱۴۰۰ در استان به اتمام خواهد رسید که ۶ مورد از آنها تا پایان سال به پایان خواهد رسید که از آنها دو مورد در تبریز، دو مورد جلفا و  دو هتل در سایر شهرستان است.

حمزه‌زاده ابراز کرد: ۱۷ مجتمع گردشکری در حال ساخت می‌باشد و برای ۱۲۰ پروژه موافقت اصولی صادر شده و امیدواریم از بین آنها برای ۷۰ پروژه موافقت اجرایی دریافت شود.

وی خاطرنشان کرد: بزرگترین پارک آبی تا دو ماه آینده در تبریز مورد بهره‌‌برداری خواهد رسید.