ساماندهی و احیای بافت روستای تاریخی اوشتبین
ساماندهی و احیای بافت روستای تاریخی اوشتبین
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از ساماندهی و احیای بافت روستای تاریخی اوشتبین در راستای حفاظت و نگهداری از معماری بومی و بافت تاریخی روستاها خبر داد.

به گزارش شمس، “مرتضی آبدار” اظهار داشت: روستای تاریخی «اوشتبین» واقع در جوار رود ارس از زیباترین روستاهای پلکانی کشور به شمار می رود که به دلیل برخورداری از بافت تاریخی ارزشمند و چشم اندازی زیبا که ترکیبی از معماری بومی و سنتی در کنار عناصر طبیعی است، به عنوان یکی از مهم ترین قطب‌های گردشگری استان شناخته شده و در طول سال به ویژه تعطیلات تابستان گردشگران بسیاری از نقاط مختلف کشور این منطقه خوش آب و هوا را برای سفر انتخاب می‌کنند.

وی با تاکید بر ضرورت حفاظت از الگوهای معماری سنتی بافت روستای تاریخی اوشتبین، اظهار داشت: خانه‌ها در این روستا در شیب تند روستا واقع شده و نمای پلکانی زیبایی را ایجاد کرده‌اند، با توجه به این که تداوم سنت و حفظ اصالت‌ها هنوز در اسلوب ساخت خانه‌های این منطقه به چشم می‌خورد، احیای بافت تاریخی و استحکام بخشی خانه‌های در معرض تخریب روستا با حفظ الگوهای سنتی معماری در کنار ظرفیت‌های تاریخی-فرهنگی موجود می‌تواند در افزایش میزان جذب گردشگر و توسعه گردشگری روستایی در استان نقش موثری داشته باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان به تمهیدات مقرر جهت ساماندهی این روستا اشاره کرد و گفت: پروژه ساماندهی و احیای بخش‌هایی از بافت تاریخی این منطقه و فعالیت‌هایی اعم از انجام مطالعات جمعیت شناسی و آسیب شناسی، تهیه نقشه حریم و محدوده روستا، ایجاد بانک اطلاعات، عقد قرارداد مرمت و نگهداری مشارکتی، تهیه و صدور احکام هیات راهبردی پایگاه میراث فرهنگی روستا در دستور کار قرار گرفته است.

وی در پایان به سایر اقدامات زیرساختی توسط سایر نهادها اشاره کرد و گفت: در راستای ساماندهی روستای تاریخی اوشتبین، اخذ نقشه های برداشتی بنیاد مسکن توسط بخش داری سیهرود و اقدام برای شناسایی و مکانیابی سرریز جمعیتی روستا از جمله سایر اقداماتی است که در سال ۹۸ اجرا خواهد شد.

گفتنی است، روستای اوشتبین از توابع بخش سیهرود از جمله روستاهای هدف گردشگری استان آذربایجان شرقی است که در سال ۷۹ به شماره ۲۶۹۲  در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/