ساماندهی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با اهتمام به بخش تعاون میسر می‌شود
ساماندهی اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی با اهتمام به بخش تعاون میسر می‌شود
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی گفت: اگر نرخ بیکاری در استان ۷/۶ درصد باشد، نرخ بیکاری جوانان بیش از ۱۶ درصد است؛ این درحالیست‌که با اهتمام به بخش تعاون، می‌توانیم در راستای ساماندهی اشتغال دانشجویان و فارغ التحصیلان گام برداریم.

به گزارش شمس، حسین فتحی در حاشیه رویداد تعاون و اشتغال دانش بنیان با بیان اینکه رویکرد اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در چهار محور مردمی سازی، هوشمند سازی، کارآمدی و شفافیت است، گفت: اگر بتوانیم این چهار محور را در بخش تعاون عملیاتی کنیم، به طوری‌که کار را به دست مردم بسپاریم و برون سپاری کرده و امورات تعاون را هوشمند سازی و اموزش و مهارت آموزی را کارآمد کنیم، قطعا اعتماد مردم برای پیشبرد اهداف تعاونی بیشتر می‌شود.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، کسب و کار تعاونی، کارآمدترین شیوه برای عملیاتی کردن بخش تعاون است.

وی با بیان اینکه کسب و کار کارآفرینی‌ و تعاونی هدایت‌ نقدینگی به سمت تولید و اشتغال را میسر می‌سازد، افزود: مردمی ترین بخش اقتصاد تعاون بوده و نقش بی‌بدیلی در اقتصاد مقاومتی ایفا می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: دانش بنیان تولیدی است که از تحقیق و توسعه توام با نوآوری و فناوری نشات گرفته و از طراحی تا بومی سازی محصول، حاصل فعالیت و دانش نیروی انسانی متخصص داخلی می‌باشد.

وی ادامه داد: این نوع تولید است که می‌تواند ارزش افزوده داشته، رقابت پذیر باشد و امکان توسعه و بروز رسانی براساس نیاز بازار را داشته باشد و در نهایت موجب توسعه اقتصادی می‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی دانش و نوآوری در تولید دخیل باشد، یعنی محصول با دانش و فناوری ارزش بالاتری پیدا کرده و محصول دانش بنیان تولید می‌شود که برای این نوع تولید و توسعه محصول نیاز به تیروی انسانی متخصص و نخبه وجود دارد.

فتحی با بیان اینکه رابطه مستقیمی بین تولید محصول با ارزش افزوده بالا و به کارگیری نیروی انسانی متخصص، تحصیل کرده و نخبه وجود دارد، گفت: در صورتی‌که محصولی با بهره‌گیری از دانش و تخصص نیروی انسانی با ارزش تر شود، نیازهای متناسب و در شان نیروی انسانی شاغل نیز از فروش محصول برآورد و تامین خواهد شد.

وی با اشاره به روش‌های توسعه اشتغال دانش بنیان، افزود: در اشتغال دانش بنیان، اولیت قدم توسعه دانش و مهارت‌های نیروی انسانی بوده و در گام بعدی استفاده از فناوری اطلاعات و ایجاد پایگاه داده هوشمند و هدفمند مطرح است.

وی ایجاد شبکه ارتباطی مکانیزه از دیگر موارد توسعه اشتغال دانش بنیان در بستر فضای مجازی عنوان کرد و گفت: ارتباط با صنعت و تامین نیاز فنی، تخصصی و فناوری با نیروی انسانی متخصص از عوامل توسعه اشتغال و تولید دانش بنیان است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی ضمن معرفی تسهیلات و حمایت‌های مختلف از اشتغال در شرکت‌های دانش بنیان، متذکر شد: حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سایر مجموعه‌های حامی از اشتغال شرکت ‌های دانش بنیان و برنامه‌های حمایتی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اشتغال از جمله حمایت‌ها از این بخش هستند.

انتهای پیام /