ساز و کار برجام در هر صورت علیه ایران است / بیانیه کشور های اروپایی ارزش چندانی ندارد
ساز و کار برجام در هر صورت علیه ایران است / بیانیه کشور های اروپایی ارزش چندانی ندارد
علی علیزاده معتقد است برجام در هر صورت و با کمترین بهانه می تواند علیه ایران تفسیر شود

«علی علیزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار شمس با اشاره به سرنوشت برجام و مکانیسم ماشه اظهار داشت: ساز و کار حل اختلاف برجام به گونه ای طراحی شده است که در هر صورت و با کمترین بهانه می تواند علیه ایران تفسیر شود. این مساله که چرا در متن برجام موضوع مهم “خروج از معاهده” پیش بینی نشده است غفلت آشکار و مهمی است که متاسفانه صورت گرفته است و به بهانه ای برای آمریکا و ادعاهای استعماری اش تبدیل شده است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا موفق به عقب نشینی شورای امنیت اروپا نسبت به بازگشت تحریم های تسهیلاتی علیه ایران می شود یا خیر، اظهار داشت: درست است که سه کشور اروپایی و چین و روسیه تفسیر آمریکا در بازگشت تحریم ها را نمی پذیرند و متکی به ادبیات اخلاقی و حقوقی میتوان گفت که آمریکا حق بهره گیری از مکانیسم ماشه را ندارد اما به جرات می توان ادعا کرد که با این استدلال های زیبا برای ملت ایران آبی گرم نمی شود.

وی ادامه داد: آنچه که روشن است اینکه آمریکا در قالب تحریم های ثانویه یا یکجانبه شش قطعنامه بیش از ۱۳۹۲ بویژه قطعنامه مهم و جامع ۱۹۲۹ را اعمال خواهد کرد. از آن جایی که ماهیت اقتصاد سرمایه داری اروپایی و مبتنی بر شرکت های خصوصی و غیر دولتی است، بیانیه کشورهای اروپایی در عمل ارزش چندانی ندارد. مگر آنکه اروپا در عمل و به صورت ملموس در مراودات بانکی و اقتصادی و خرید نفت ایران مشارکت کند که تصور چنین اقداماتی از اروپا حتما چیزی جز توهم نخواهد بود، بویژه آنکه اروپا چهار سال گذشته با بازی هایی چون خط ویژه مالی یا اینستکس عملا دستگاه دیپلماسی کشورمان را به سخره گرفته است و ما هم ساده دلانه منتظر آغاز به کار این فرآیند هستیم.

نماینده مردم مراغه و عجب شیر عنوان کرد: نمیخواهم سویه نقادی را به سوی برجام، دولت روحانی یا دستگاه دیپلماسی بگیرم اما یک نکته را مصرانه متذکر می شوم که نامه سه کشور اروپایی و گفتار درمانی اروپایی ها را دستمایه ی تدلیس و غسل تعمید اروپایی ها قرار ندهید، در تحلیل رفتار اروپا و آمریکا به صورت شفاف به مردم توضیح دهید که اروپا و آمریکا گر چه در گفتار متمایز اما در عمل جبهه واحدی علیه ملت ایران هستند و در ادامه هم خواهید دید که گر چه تن به تشکیل کمیته ناظر شورای امنیت برای اعمال تحریم ها نمی دهند اما در عمل تابع خزانه داری آمریکا و اوفک خواهند بود. هشدار من به عدم تدلیس در داخل از آن روست که جمهوری اسلامی ایران در روزهای آینده باید تصمیمات راهبردی و مهمی را اتخاذ کند، که اروپا هم مجبور شود نقاب نمایشی اش را کنار بزند و در کنار آمریکا بایستد.

وی در پایان گفت: با اسنپ بک جنازه برجام به خاک سپرده می شود. بدیهی است که برای ایران ماشه دور جدیدی از اقدامات چکانده می شود که حداقل آن برگشت کل چرخه هسته ای ایران به قبل از سال ۱۳۹۲ می باشد.