ساخت و تحویل ۴۵ هزار واحد مسکن مهر در آذربایجان‌شرقی
ساخت و تحویل ۴۵ هزار واحد مسکن مهر در آذربایجان‌شرقی
تامین مسکن برای اقشار نیازمند و کم‌درآمد جامعه از جمله دغدغه‌های دولت تدبیر و امید در آذربایجان‌شرقی بود که در هفت سال گذشته گام‌های مهمی در قالب مسکن مهر و ساخت و نوسازی خانه‌های شهری و روستایی توسط بنیاد مسکن و کمیته امداد برای تحقق آن برداشته شده است.

به گزارش شمس، سهم آذربایجان شرقی از طرح مسکن مهر در مجموع ۹۵ هزار و ۲۰۵ واحد بوده که تاکنون بیش از ۹۱ هزار واحد آن، معادل ۹۶ درصد، ساخته و تحویل متقاضیان شده است؛ همچنین در ارتباط با طرح مسکن مهر نباید از این نکته غافل شد که ۵۰ درصد واحدهای مسکونی این طرح در استان در دولت تدبیر و امید تکمیل و تحویل داده شده است.

معرفی ۲۷ هزار و ۶۲۷ واحد مسکونی موجود در بافت‌های فرسوده برای نوسازی و دریافت تسهیلات به بانک ها و هزینه کرد ۲۰ میلیارد تومانی برای اجرای ۷۴ طرح بازآفرینی شهری از دیگر اقدامات دولت تدبیر و امید برای تامین مسکن و سرپناه اقشار کم درآمد و نیازمند در آذربایجان شرقی در این سال ها بوده است.

دولت در سه سال اخیر همچنین سه هزار و ۲۶۲ فقره تسهیلات بانکی صندوق یکم (خرید و ساخت) در قالب طرح اقدام ملی برای خانه‌دار کردن مردم آذربایجان شرقی اعطا کرده است.

دولت تدبیر و امید در حوزه مسکن روستایی آذربایجان شرقی نیز در هفت سال گذشته تدابیر جدی اتخاذ کرده، به گونه ای که تنها در هفته دولت امسال چهار و هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی جدید الاحداث یا نوسازی شده با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در روستاهای این خطه به بهره برداری رسید.

۱۹۷۴ واحد مسکن مهر در آذربایجان‌شرقی تحویل می‌شود

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی اعلام کرد: تعداد یکهزار و ۹۷۴ واحد مسکن مهر تا پایان سال جاری به متقاضیان تحویل داده می‌شود.

ابوالقاسم سلطانی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگاران، سهمیه آذربایجان شرقی از مسکن مهر در شهرهای بیشتر و کمتر از  ۲۵ هزار  نفر و شهر جدید سهند را ۹۵ هزار و ۲۰۵ واحد اعلام و اضافه کرد: از این تعداد، ۴۳ هزار و ۴۳۵ واحد در شهرهای بالای ۲۵ هزار نفر، ۱۶ هزار و ۵۱۱ واحد در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر و ۳۵ هزار و ۲۴۹ واحد نیز در شهر جدید جدید سهند در نظر گرفته شده بود.

وی افزود: از مجموع واحدهای مسکن مهر فوق، تعداد ۳۳ هزار و ۴۳۸ واحد در قالب تفاهم نامه سه جانبه بین راه و شهرسازی، سازنده و بانک و ۱۷ هزار و ۳۰۴ واحد نیز توسط تعاونی های مسکن ساخته شده است.

وی اضافه کرد: در این میان تاکنون تنها یک هزار و ۹۰۴ واحد از تعهدات تعاونی ها به پرونده حقوقی تبدیل شده و حدود ۷۷۰ واحد از تفاهم نامه های سه جانبه با مشکل روبه روست که از این تعداد نیز ۲۲۴ واحد در مرحله تحویل قرار دارد و تلاش می کنیم مابقی ۵۰۰ واحد را نیز تا پایان سال تحویل دهیم.

سلطانی با بیان اینکه از ۹۵ هزار و ۲۰۵ مسکن مهر آذربایجان شرقی افزون بر ۹۱ هزار واحد مسکونی تحویل داده شده است، اظهار داشت: یک هزار و ۹۰۴ واحد مسکونی در شهرهای مختلف استان از تعهدات تعاونی ها به پرونده حقوقی تبدیل شده است.

وی تامین زمین مورد نیاز، معرفی به بانک برای دریافت تسهیلات و ارائه برخی خدمات رایگان و معاف از هزینه غیرساخت مانند اعطای پروانه را از موضوعاتی برشمرد که جزو وظایف مجموعه راه و شهرسازی در قبال «مسکن مهر» است.

سلطانی با تاکید بر انجام همه این موارد یاد شده توسط راه و شهرسازی، گفت: در حال حاضر موضوع محوطه سازی، کم کاری و عدم انجام تعهدات از طرف سازمان هایی مانند شهرداری ها، مهمترین چالش واحدهای مسکن مهر است و عدم انجام تعهدات تعاونی ها و تامین نشدن آورده های مردمی به دلیل سلب اعتماد نسبت به پروژه ها، مشکلات مسکن مهر را تشدید می کند.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی، صاحبخانه شدن بسیاری از اقشار کم درآمد و نیازمند را از مزیت های مثبت طرح «مسکن مهر» دانست و اظهار داشت: باید بپذیریم که این طرح زمینه ساز خانه دار شدن خانوارهایی با درآمدهای ناچیز شد که تحت هیچ شرایط دیگری این امکان برای آنها فراهم نمی شد.

وی تشریح کرد: در صورت اجرا نشدن طرح مسکن مهر، ۳۳ هزار خانواده فعلی ساکن در واحدهای مسکونی عرضه شده در قالب این طرح در آذربایجان شرقی به عنوان جمعیت حاشیه نشین به معضل جدی اجتماعی تبدیل می شدند.

سلطانی تحویل نزدیک به ۵۰ درصد از واحدهای مسکن مهر در دوره دولت تدبیر و امید را نشان از عزم این دولت برای تکمیل طرح آغاز شده در دولت سابق دانست.

۲۰ میلیارد تومان برای نوسازی بافت‌های فرسوده آذربایجان‌شرقی هزینه شد

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی همچنین با بیان اینکه در سال های گذشته ۲۷ هزار و ۶۲۷ واحد مسکونی موجود در بافت‌های فرسوده برای نوسازی و دریافت تسهیلات به بانک معرفی شدند، گفت: تاکنون برای این منظور ۲۰ میلیارد تومان در استان هزینه شده است

سلطانی با بیان اینکه این واحدها به صورت خودمالکی هستند، افزود: این واحدها در قالب نوسازی و بازسازی از تسهیلات بانکی مخصوص بافت‌ های فرسوده، بسته‌ های تشویقی و تخفیف ‌های صدور پروانه ساختمانی برخوردار می شوند.

وی با بیان اینکه از این تعداد برای نوسازی و بازسازی ۲۰ هزار و  ۳۷۵ واحد مسکونی قرارداد منعقد شده است، اظهار داشت: آذربایجان شرقی در اجرای طرح بازسازی و نوسازی واحدهای مسکونی موجود در بافت های فرسوده جزو ۳ استان برتر کشور است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌شرقی، تعداد تسهیلات بانکی صندوق یکم (خرید و ساخت) در قالب طرح اقدام ملی در نیمه دوم سال ۹۷ را حدود یکهزار و ۶۵۰ واحد و از سال ۱۳۹۷ تاکنون حدود ۲ هزار و ۶۱۲ واحد اعلام کرد.

سلطانی، ادامه داد: در ۲ سال اخیر حدود ۷۴ طرح بازآفرینی شهری از محل اعتبارات پایدار و اعتبارات تبصره ۱۸ شرکت بازآفرینی شهری در بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی آذربایجان شرقی با ۲۰ میلیارد تومان اعتبار اجرا  شده است.

وی ادامه داد: از این تعداد ۱۷ پروژه با اعتباری معادل ۴.۵ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسیده و ۵۷ پروژه دیگر بیش از ۱۵.۵ میلیارد تومان اعتبار در دست اجراست.

وی یادآوری کرد: پله ‌گذاری محله ملازینال و محله خلیل آباد تبریز، ساماندهی ورودی و پیاده‌روسازی محله چلب ورودی اهر، جدول بندی معابر و آسفالت محله انزاب مراغه، احداث پل ارتباطی روی قوبی چای، بهسازی کفپوش محلات و ساماندهی حاشیه مسیل رودخانه قوبی چای فازهای ۱و ۲و ۳، توسعه شبکه فاضلاب و بهسازی و آسفالت معابر در حاشیه شهرک ولیعصر میانه از مهمترین پروژه‌های اجرا شده در حوزه نوسازی و بازآفرینی بافت های فرسوده آذربایجان شرقی از سال ۹۷ تا کنون است.

بهره برداری از چهار هزار و ۵۰۰ واحد مسکن روستایی در آذربایجان شرقی

در همین حال مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان شرقی نیز با اشاره به تلاش این نهاد برای تامین مسکن اقشار مختلف مردم در طول سال های گذشته گفت: تنها در هفته دولت امسال چهار و ۵۰۰ واحد مسکونی احداثی و نوسازی شده در روستاهای استان بهره برداری شد.

حافظ باباپور در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه این واحدها در راستای اجرای طرح ویژه بهسازی و نوسازی مسکن روستایی آماده بهره برداری شدند، افزود: احداث و نوسازی این واحدها از سال ۹۸ در روستاها و شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر آغاز و برای اجرای آن ها ۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات بانکی و آورده مردمی هزینه شد.

وی با اشاره به اینکه در هفته دولت امسال از ۴۱ پروژه طرح های هادی و مشارکتی دهیاران در روستاهای استان بهره برداری شد، اظهار داشت: برای اجرای این طرح ها ۱۴۴ میلیارد و ۶۵۰ میلیون ریال از اعتبارات ملی، استانی و سایر منابع هزینه شد.

مدیرکل بنیاد مسکن آذربایجان‌شرقی، صدور یک هزار و ۶۷ سند روستایی در روستاهای استان و ۲۹۷ فقره سند شهری در شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر را از دیگر برنامه های این بنیاد در هفته دولت امسال اعلام کرد و گفت: برای صدور این اسناد ۳ میلیارد و ۲۹۶ میلیون ریال از اعتبارات سایر منابع هزینه شد.

باباپور، ادامه داد: کل اعتبار هزینه شده برای طرح های عمرانی آماده بهره برداری این بنیاد در هفته دولت ۵ هزار و ۳۴۷ میلیارد و ۹۴۶ میلیون ریال هزینه شده که از این میزان اعتبار ۹۴ میلیارد و ۷۵۰ میلیون ریال از اعتبارهای ملی، ۴۱ میلیارد و ۱۰ میلیون ریال از اعتبارهای استانی و ۱۲ میلیارد و ۱۸۶ میلیون ریال از اعتبارهای سایر منابع هزینه شده است.

ساخت ۶۲ واحد مسکونی برای مددجویان بهزیستی آذربایجان‌شرقی 

بیبست و هفتم مرداد امسال بود که همزمان با چهار استان کشور، عملیات ساخت تعداد ۶۲ واحد مسکونی ویژه مددجویان بهزیستی آذربایجان‌شرقی آغاز شد.

عملیات احداث واحدهای مسکونی ویزه مددجویان بهزیستی در شهرها و روستاهای مختلف آذربایجان شرقی، شامل ۱۱ واحد در تبریز  با مشارکت ۷۵ درصدی بهزیستی و ۲۵ درصدی قرارگاه خاتم الانبیای سپاه پاسداران آغاز شد و قرار است در مدت حداکثر یک سال تحویل مددجویان داده شود.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی در آیین آغاز عملیات ساخت خانه های مددجویان گفت: طبق تفاهم نامه سه جانبه بین این اداره کل، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و قرارگاه خاتم الانبیاء، واحدهای مسکونی فوق برای خانواده های دارای ۲ معلول و نیز زنان سرپرست خانوار ساخته می شود که منابع مالی آن توسط بهزیستی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تامین می شود.

فرگل صحاف افزود: این طرح های مسکون در راستای عمل به قانون اساسی و تامین مسکن محرومان و معلولان اجرایی می شود و بر اساس برنامه ریزی دولت تدبیر و امید فازهای بعدی این طرح نیز به تدریج اجرا خواهد شد.

یک هزار و ۲۱۱ واحد مسکونی برای محرومان آذربایجان‌شرقی در حال ساخت است

مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز آذربایجان‌شرقی نیز گفت: یک هزار و ۲۱۱ واحد مسکونی در بخش محرومان از سوی این انجمن در سطح استان در حال ساخت است که به محض تکمیل به واجدان شرایط واگذار می شود.

ابراهیم مرادی در گفت و گو با خبرنگاران افزود: از این تعداد ۷۴۶ واحد در پروژه شهرک صیاد شیرازی تبریز، ۳۹۹ واحد در شهر جدید سهند، ۴۰ واحد در پروژه ناشنوایان مراغه، ۱۶ واحد در ایلخچی، ۸ واحد در اسکو و ۲ واحد در بستان آباد برای محرومان و نیازمندان ساخته می شود.

وی با بیان اینکه فعالیت رسمی این انجمن برای تامین مسکن محرومان از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و پیش از آن از طریق حساب ۱۰۰ امام(ره) بنیاد مسکن این کار انجام می شد، اظهار داشت: در طول فعالیت رسمی این انجمن تاکنون ۲ هزار و ۵۵۰ واحد در بخش محرومان ساخته شده و در اختیار افراد نیازمند قرار گرفته است.

مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه مسکن از نیازهای اولیه مردم است، گفت: هم اکنون ۳۰ نفر از خیران فکری و مالی به صورت ثابت از این انجمن حمایت می کنند و سایر افراد خیر و نیکوکار نیز می توانند با مشارکت در فعالیت های این انجمن باعث دلگرمی نیازمندان و محرومان برای تامین مسکن شوند.

مرادی، با اشاره به فعالیت های این انجمن در بخش توانجویان نیز ادامه داد: براساس تفاهم نامه ۵ ساله بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی، راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز، تامین مسکن خانوادههای دارای حداقل ۲ عضو توانجو زیرپوشش این انجمن قرار گرفته است.

وی یادآوری کرد: در این راستا سال گذشته ۳۶۰ واحد شهری و روستایی در استان برای این خانواده ها احداث و واگذار شد که از این تعداد ۲۵ واحد برای خانواده های دارای ۵ عضو توانجو، ۲۷ واحد برای خانواده های ۳ عضو توانجو و بقیه برای خانواده های دارای ۲ عضو توانجوی ذهنی و حرکتی احداث شده است.

مدیرعامل انجمن خیرین مسکن‌ساز آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه در ساخت و واگذاری مسکن برای هر خانواده توانجوی استان به طور متوسط ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومان مساعدت شده است، گفت: تلاش می شود امسال عملیات ساخت ۳۵۰ واحد مسکونی برای توانجویان استان آغاز شود.

مرادی، افزود: انجمن خیرین مسکن ساز استان در سایه فعالیت های خود برای تامین مسکن محرومان و توانجویان رتبه دوم کشوری را پس از خراسان رضوی به خود اختصاص داده است.