ساخت خوابگاه برای دانشجویان متاهل در تبریز/ هزینه هنگفت خوابگاه‌های خودگردان برای دانشجویان شبانه
ساخت خوابگاه برای دانشجویان متاهل در تبریز/ هزینه هنگفت خوابگاه‌های خودگردان برای دانشجویان شبانه
امامعلی‌‌پور از ساخت خوابگاه ویژه دانشجویان متاهل در تبریز خبر داد و گفت دانشگاه پیگیر احداث خوابگاه خواهران برای دانشجویان شبانه نیز است.

به گزارش خبرنگار شمس، «حسین امامعلی پور» صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: هفته سراهای دانشجویی امسال از ۲۴ اردیبهشت ماه آغاز و تا ۳۰ همین ماه ادامه خواهد داشت، هفته خوابگاه‌‌ها تلنگری برای مسئولین است تا نسبت به مشکلات دانشجویان در خوابگاه‌ها حساس باشند و دانشجویان ساکن نیز به وظایف تعریف شده‌شان عمل کنند.

وی افزود: ۲۴ اردیبهشت، امیدآفرینی و همدلی در پساکرونا، ۲۵ اردیبهشت، نشاط، ورزش و تندرستی، ۲۶ اردیبهشت، تنوع فرهنگی و مشارکت اجتماعی، ۲۷ اردیبهشت، بهداشت، سلامت جمعی و تغذیه سالم، ۲۸ اردیبهشت، مشارکت خیرین و خوابگاه‌سازی، ۲۹ اردیبهشت، اوقات فراغت، خودباوری و خودسازی و روز آخر مهارت محوری و سبک زندگی اسلامی ایرانی نام‌گذاری شده است.

امامعلی‌پور در ادامه حوزه معاونت دانشجویی در دانشگاه ها را از جمله بخش های مهم، حساس، پر تنش و پرکار دانشگاه ها برشمرد و یادآور شد: همه مسئولان و مدیران دانشگاه با تمام توان برای رفاه و آسایش دانشجویان به صورت شبانه روزی در تلاش هستند و رسانه ها  نیز با انعکاس به موقع واقعیت های این حوزه می توانند کمک شایانی داشته باشند.

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های اصلی دانشجویان غیربومی بحث خوابگاه است و ما به صددرصد دانشجویان روزانه‌ در دانشگاه تبریز، خوابگاه ارائه کرده‌ایم، عنوان کرد: هزینه کم خوابگاه‌های دولتی به نسبت خوابگا‌‎ه‌های خودگردان و منزل استیجاری، رفاقت‌های صمیمی و همنشین شدن با دوستان جدید، استقلال از خانواده، افزایش اعتماد به نفس دانشجو از محاسن سکونت در خوابگاه است. طبیعتا معایبی را نیز خواهیم داشت.

وی ادامه داد: امسال شب عید تصمیم گرفتند ۱۰۰ درصد کلاس‌های دانشجویان حضوری شود، قبل از این قرار بر به تدریج حضوری شدن بود، اما یک دفعه اعلام شد که کاملاً حضوری می‌شود، البته ما تا حدی آمادگی داشتیم، اما نمی‌شود گفت هیچ نقصی نداشتیم! تعطیلی خوابگاه‌های خودگردان یک مشکل دیگری بود که با آن دست و پنجه نرم می‌کردیم، با شیوع ویرس کرونا دو سالی می‌شود که خوابگاه‌های خودگردان بی‌‎سرپرست مانده‌اند و ما نتوانستیم این خوابگاه‌ها را در گروه مشاغل آسیب‌پذیر کرونا قرار بدهیم.

امامعلی‌پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با گلایه از هزینه‌ بسیار بالای برخی از خوابگاه‌های خودگردان، خاطرنشان ساخت: ما از دانشجویان روزانه‌مان در طول ترم حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه می‌گیریم، اما بعضی خوابگاه‌ها در بیرون از دانشگاه از دانشجویان شبانه و سنوات گذشته هزینه‌های هنگفتی می‌گرفتند و می‌خواستند ضرر دو ساله را در یک زمان کوتاه جبران کنند! در همین مدت کوتاه یکی دو ماه سعی کردیم هیچ دانشجوی غیربومی‌ روزانه‌ای بدون خوابگاه نماند، اما هر چند روی کاغذ دانشگاه هیچ وظیفه‌ای از جهت تامین خوابگاه برای دانشجویان شبانه و دانشجویان سنوات گذشته ندارد، اما ما این دانشجوها را نیز مد نظر داشته‌ایم و قطعا خواهیم داشت.

وی تاکید کرد: معاونت دانشجویی دانشگاه اقدامات خوبی در سطح دانشگاه انجام داده است، آماده‌سازی دانشگاه برای استقبال از دانشجویان، تعمیرات اساسی در سلف‌ها، اسکان دانشجویان غیرایرانی‌ در خوابگاه‌های دولتی از جمله‌ی این‌هاست. اکنون رستوران‌ دولتی‌ و ۵ رستوران مکمل با حضور بخش‌ خصوصی در خوابگاه‌ها فعالیت دارند.

این مقام مسئول با بیان اینکه با اجرای طرح تاک (تنوع، انتخاب و کیفیت) در سطح کشور رتبه اول پرداخت یارانه به رستوران‌های مکمل را داریم، یادآور شد: از بابت هر وعده غذایی ۲۸ هزار تومان به رستوران‌های مکمل یارانه می‌دهیم، این یک شرایط استثنایی و ویژه است، ما دانشجویی داریم که پولی برای غذا ندارد، اکنون بدون پرداخت ریالی، در این رستوران‌ها می‌تواند صبحانه، ناهار و شام بخورد.

وی توضیح داد: در این هفته با توجه به شعار امسال برای دانشجویان دانشگاه تبریز برنامه‌های متنوعی در نظر گرفته شده که  از جمله آنها می‌توان به غبار روبی مزار شهدا، تجهیز خوابگاه‌ها به وسایل مورد نیاز، برگزاری کارگاه‌های مشاوره توسط مرکز روانشناسی، برگزاری مسابقات ورزشی، جشنواره غذاهای محلی، انتخاب اتاق نمونه، برگزاری کارگاه های آموزشی، برپایی بازارچه فروش، ویزیت پزشک متخصص، برگزاری ایستگاه‌های سلامت، رصد شبانه ستارگان از طرف مرکز پژوهشکده نجوم و … اشاره کرد.

معاون دانشجویی دانشگاه تبریز با بیان اینکه قیمت غذای دولتی را تا اخر سال تحصیلی‌ ثابت نگه خواهیم داشت، عنوان کرد: برای رستوران‌های مکمل هم ما‌ سعی می‌کنیم یارانه را افزایش دهیم تا فشاری به دانشجو وارد نشود و مشکلی از بابت تغذیه نداشته باشیم.

او اضافه کرد: در بخش خاوران دانشکده کشاورزی یک ساختمان نیمه‌کاره داریم که اعتبارات آن آماده شده و یک بخشی از هزینه‌ها را نیز در سفر ریاست‌جمهوری از طریق درخواست اعتبار تامین می‌کنیم تا احداث این خوابگاه آغاز شود. ما دنبال ساخت ۱۱۳ واحد متاهلی برای دانشجویانیم. قبلا امکان ساخت خوابگاه نداشتیم و می‌گفتند از بخش خصوصی استفاده کنید، اما اکنون این مسئله ممکن شده است.

امامعلی‌پور در پایان نشست با اصحاب رسانه با اشاره به سکونت ۲ هزار  و ۷۸ دانشجو در خوابگاه پسران و ۲ هزار و ۲۱ دانشجو در خوابگاه دختران، ابراز داشت: در کنار ساخت خوابگاه متاهلی پیگیر احداثیک  خوابگاه برای دانشجویان دختر شبانه در خود دانشگاه تبریز هستیم.

  • نویسنده : میلاد نوروزی