ساخت‌وساز بنای ۲۵ امامزاده/ بدهی ۲۰ میلیاردی آموزش و پرورش به اوقاف استان!
ساخت‌وساز بنای ۲۵ امامزاده/ بدهی ۲۰ میلیاردی آموزش و پرورش به اوقاف استان!
حجت الاسلام حسینی گفت: شهرک های سرمایه گذاری خارجی، بعثت، گمرک سهلان از مجموعه‌هایی است که در آن ها خدمات وقفی صورت می گیرد و در طی سال جاری بیش از 50 مورد وقف جدید داشته ایم و استان ما جز استان‌های الف کشوری به حساب می‌آید.

به گزارش شمس، حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت ایام آخر صفر، از آغاز برنامه های اوقاف استان خبر داد و افزود: برای هر روز در هفته وقف نام گذاری و برنامه‌هایی پیش بینی شده است، ۱۱ مهر پایان روز دهه وقف خواهد بود.

وی ادامه داد: آن‌چه از دهه وقف سال گذشته تاکنون انجام گرفته باعث شده است که اداره اوقاف و امور خیریه استان دیروز در جشنواره شهید رجایی بعنوان برترین دستگاه با بالاترین شاخص و رشد ۲۵۰ امتیاز بیشتر نسبت به سال گذشته بعنوان برترین دستگاه از طرف استانداری تقدیر شد، این اولین بار است که اداره اوقاف برگزیده جشنواره شهید رجایی انتخاب می شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی اضافه کرد: در حوزه های مختلف در سال گذشته در رابطه با سرمایه‌گذاری و پروژه های سرمایه‌گذاری در راستای حمایت از مجموعه های دانش بنیان طبق منویات مقام معظم رهبری عمل کرده و اداره اوقاف و امور خیریه استان جز دستگاه های پیشتاز بوده است.

وی افزود: مجموعه تولید خوراک دام برای اولین بار در هشترود با حمایت اداره کل اوقاف و امور خیریه خوراک دامی تولید می شود که یک مورد از شرکت های دانش بنیان است، در بحث دریاچه ارومیه، فرآوری سیب و منطقه ارسباران، مواد اولیه دارو سازی، تولید سرکه و خمیر مایع، سردخانه ۱۰ هزار تنی زیر صفر در منطقه ارسباران (۱۵ کیلومتری اهر) امسال در دهه فجر به بهره برداری می رسد.

حسینی با اشاره به محل مقبره شاه حسین ولی توضیح داد: مجموعه مذهبی، تجاری و خدماتی شاه حسین ولی در خیابان رضا نژاد که در کمتر از دو سال تکمیل و با ۱۱ واحد خدماتی، مرکز ناباروری، داروخانه شبانه روزی، مجموعه طب سنتی، مجموعه های فرهنگی در این نقطه شهر با هدف احیای مقبره شاه حسین ولی همزمان با عید سعید غدیر خم افتتاح شده است.

وی در رابطه با دیگر فعالیت های اوقاف، اضافه کرد: هم اکنون در ۲۵ مورد از امامزاده ها ساخت و ساز هایی صورت می گیرد، احیای مجموعه های کشاورزی یکی دیگر از اهم فعالیت های اوقاف بوده است که بیش از ۲ هزار مزرعه که در سال های گذشته مورد بی مهری قرار گرفته بود، بادام زار شهر خامنه، بومی سازی نهال ها در آذرشهر و… از این نمونه ها است؛ از این موارد ۵۶ هزار هکتار با منابع طبیعی حل مشکل کرده ایم.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان در ادامه به آمار باغ های موقوفی اشاره کرد و گفت: باغ های موقوفی از یک تا ۳۰۰ هکتاری وجود دارد که بر روی آن ها مطالعاتی صورت گرفته است، مطالعاتی که انجام گرفته شده است از طریق بحث های دانش بنیانی و ماهواره ای صورت می گیرد.

وی با اشاره به عملیات عمرانی موقوفه های استان گفت: مجموعه حمال تبریزی و برای مجموعه آیت الله گرگری که جدیدا ردیف بودجه باز شده است، همچنین در دهه وقف شاهد کلنگ زنی مجموعه های دیگر خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید شهاب الدین حسینی ادامه داد: اهم اقدامات در حوزه ثبتی، سند دار کردن موقوفات و رقبات‌، سال گذشته ۱۳۰۰ مورد و امسال ۹۸۰ مورد سند اخذ شده است که امیدواریم امسال سال پایانی اخذ سند های موقوفاتی باشد، در مورد تخصیص و بازبینی شناسه ملی موقوفات ۵۶۵ مورد اخذ شده است.

وی در ادامه از برگزاری جلسات کارگروه مشترک ثبتی و اوقاف خبر داد و افزود: ۵۷۲ مورد اسناد اجاره ای تنظیم اولیه شده، ۱۶۶ مورد سند تجدید و ۴۹۰ مورد کمیسیون در این رابطه برگزار شده است.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی سپس به بحث های فرهنگی اجرا شده در این داره پرداخت و گفت: در بحث های فرهنگی و خیریه، اولین موکبی که در سامرا ایجاد شده است موکب امامزادگان استان آذربایجان شرقی بود که علاوه بر آن مستند سازی مواکب سامرا به عهده اداره کل اوقاف و امور خیریه بود، در این موکب که از ۱۱ لغایت ۳۱ شهریور فعالیت خواهد داشت، نزدیک به ۳۰ هزار غذا روزانه سرو شده است، تنها موکبی بودیم که در کنار خدمت رسانی، بحث تبلیغ را نیز جز برنامه های اصلی داشتیم.

وی اضافه کرد: بیش از ۱۰ هزار پرچم و بسته فرهنگی برای زائران داشتیم و ان شاء الله برای سال آینده برنامه اسکان زائران را نیز در برنامه داریم.

حسینی در رابطه با فعالیت های خیرخواهانه اوقاف استان در سال جاری اشاره کرد و گفت: ذبح قربانی و رساندن به نیازمندان، توزیع غذای گرم، البسه های بیمارستانی و ۲۷۴ مورد بخشش اجاره ای بخشی از فعالیت های اوقاف بوده است.

وی ادامه داد: جشنواره ابداعی فرهنگی ورزشی وقف در استان آذربایجان شرقی ۱۰ مهر افتتاح خواهد شد.

مدیر کل اداره اوقاف و امور خیریه استان افزود: ۷ مورد از بیمارستان های تبریز جز بیمارستان های وقفی است که جز خدمت وقف به عرصه بهداشت و درمانی است، بیش از ۴۰۰ مدرسه وقفی در خدمت آموزش و پرورش نیز از دیگر خدمات وقفی است.

وی از بدهی اداره آموزش و پرورش استان با اوقاف خبر داد و تصریح کرد: بیش از ۲۰ میلیارد تومان آموزش و پرورش به اداره اوقاف از بابت اجاره مدارس بدهکار است، اما بخاطر کمک به حوزه تعلیم و تربیت یک سال دیگر برای پرداخت آن فرصت داده شده است، علاوه بر آموزش و پرورش دستگاه های زیادی به اداره وقف بدهکار هستند.

حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی در ادامه به ریز برنامه های اوقاف در سال جاری پرداخت و گفت: ۳۰ مورد نشاط معنوی، طرح شمیم حسینی از ۱ تا ۲۰ میلیون کمک به هیئت های مذهبی است که جمعا ۳ میلیارد کمک شده است، توزیع بیش از هزار بسته برای دانش آموزان که در قالب مهر تحصیلی است.

وی با رد برخی تفکرات از سوی افراد مختلف درباره مسیر رشد اوقاف، گفت: علی رغم برخی تفکرات اداره اوقاف در مسیر رشد قرار داشه و تسهیل گر در حوزه تولید، کمک به شرکت های دانش بنیان و علوفه های دامی و… است.

حسینی با اشاره به اینکه وقف خدمت رسان برای مردم است، توضیح داد: شهرک های سرمایه گذاری خارجی، بعثت، گمرک سهلان از مجموعه هایی است که در آن ها خدمات وقفی صورت می گیرد و در طی سال جاری بیش از ۵۰ مورد وقف جدید داشته ایم و استان ما جز استان های الف کشوری به حساب می‌آید.

وی در رابطه با خبری که با عنوان دفن بنای تاریخی در مقبره الشعرا توسط شهرداری منتشر شده بود، توضیح داد: قبلا با شهرداری در رابطه با توسعه حسينيه تفاهم کردیم، قرار است شهرداری دو طبقه حسينيه تحویل بدهد؛ در این رابطه جلسه ای با شهرداری، معاون عمرانی استانداری و دیگر مسئولین برگزار و مقرر گردیده است؛ عملیاتی در راه دسترسی، ساماندهی دستشویی ها، استفاده از صحن خیابان عارف و… ترتیب اثر داده شود.

انتهای پیام /