زنوزی: باشگاه‌های بزرگ می‌توانند اقتصاد کشور را به دست بگیرند
زنوزی: باشگاه‌های بزرگ می‌توانند اقتصاد کشور را به دست بگیرند
مالک باشگاه تراکتورسازی معتقد است دولتی بودن بسیاری از باشگاه‌های فوتبال ایران باعث شده تا این باشگاه‌ها درآمدزا نباشند و مدیرانشان بیشتر مدیران هزینه هستند تا درآمد.

به گزارش شمس، محمدرضا زنوزی مالک باشگاه تراکتورسازی درباره درآمدزا بودن باشگاه‌ها در ایران اظهار کرد: با این کیفیت فوتبال و مدیریت در آن ما ورشکسته هستیم. مدیران باشگاه‌های ما مدیران هزینه هستند نه درآمد.

وی ادامه داد: وقتی کسی از جیب خود هزینه نمی‌کند، به فکر درآمد هم نیست تا بتواند باشگاهش را بچرخاند. با این مدیریت دولتی فوتبال ما ورشکسته است. امثال من با کسانی رقابت می‌کنند که دنبال درآمد نیستند و تنها به فکر هزینه کردن هستند.

زنوزی در گفت‌وگو با برنامه ۴-۴-۲ رادیو جوان درباره رقابت با باشگاه‌های دولتی گفت: این تنها در فوتبال خلاصه نمی‌شود. ما این مشکل را در تمامی حوزه‌ها حتی کارخانجات هم داریم. مثلا یک کارخانه فولادسازی باید با کارخانه‌های دولتی رقابت کند که هزینه کردن اصلا برایشان مهم نیست. مثال‌ها برای این رقابت نابرابر زیاد است و حرکت مثبتی هم انجام نمی‌شود تا بخواهیم در این راستا پیشرفت کنیم. در فوتبال همه چیز هزینه‌بر است. مدیران باشگاه‌های دولتی ما پاسخی برای آن ندارند و تنها یک سری حرف‌های کلیشه‌ای مانند نداشتن حق پخش تلویزیونی یا تبلیغات محیطی یاد گرفته‌اند و با این توجیه‌ها بهانه‌تراشی می‌کنند. این بسیاری از افراد اطراف باشگاه‌ها هستند که از این تیم‌های دولتی سود می‌برند.

وی افزود: کسی که از جیب خود برای باشگاهش هزینه کند، در اهداف بلندمدت خود به فکر درآمدزایی می‌افتد. من در این دو سالی که تراکتور را خریده‌ام و ۵ سالی که گسترش فولاد را در اختیار داشتم سعی کردم این کار را انجام دهم. اگر هزینه‌ای انجام می‌شود باید منبع درآمد داشته باشد به طوری که من نوعی بعد از ۵ سال از باشگاه‌داری در فوتبال خسته نشوم و بدانم که درآمدی برایم وجود دارد. مدیریت اقتصادی در فوتبال ایران باید به گونه‌ای باشد که تیم‌ها بتوانند هزینه‌های خود را از محل درآمدشان به دست بیاورند. همچنین این درآمدها بتواند به سهامداران باشگاه و هواداران سود برساند.

مالک باشگاه تراکتور در پاسخ به سوالی مبنی بر درآمدزا نبودن باشگاه‌ها از انتقال بازیکنان گفت: این نوع درآمدزایی برای تیم‌های کوچک است زیرا آن‌ها بازیکنانی را به خدمت می‌گیرند، پرورش می‌دهند و سپس با قیمت‌های گزاف به تیم‌های بزرگتر می‌فروشند. تیم‌های بزرگ به دنبال ستاره می‌روند و پول این ستاره‌ها را از منابع زیاد و دیگری که دارند تامین می‌کنند. البته در ایران تیم‌های بزرگ ما نیز نمی‌توانند از این راه درآمدزایی کنند زیرا در صورت فروش ستاره‌شان در مقابل هواداران قرارمی‌گیرند و مجبور به حفظ فلان بازیکن می‌شوند. یک نمونه بارز آن علی علیپور بود.

او در ادامه اذعان کرد: سال گذشته که تراکتور را خریدم همه قراردادها را کنسل کردم. در کشور ما برعکس همه جای دنیا تبلیغ کننده به تبلیغ شونده پول می‌دهد. باشگاه‌های بزرگ ایرانی از هواداران پول می‌گیرند در حالی که چنین چیزی اشتباه است و سود آن را یک سری شرکت‌های واسطه‌ای می‌برند که از طریق تبلیغات جیب مردم را خالی می‌کنند. کل کار این شرکت‌ها یک نرم‌افزار است که آیا خود باشگاه‌ها نمی‌توانند چنین نرم‌افزاری بسازند. ما در حال ایجاد چنین نرم‌افزاری در باشگاه تراکتور هستیم و من سعی کردم در یکی دو سال اخیر زیرساخت‌های آن را ایجاد کنم و تا دو ماه دیگر از فاز اول آن رونمایی می‌شود. مالک تمام این نرم‌افزار باشگاه تراکتور خواهد بود.

زنوزی درباره مدیریت اقتصادی در فوتبال ایران گفت: اگر سه چهار باشگاه بزرگ فوتبال ما درست مدیریت شوند، می‌توانند اقتصاد کشور را در دست بگیرند. در فوتبال یک جمله‌ای داریم که می‌گوید “هوادار فوتبال شایدماشینش را عوض کند اما تیمش را تغییر نمی‌دهد”. درا یران نتوانستیم از عشق هوادار به تیم‌ها درست استفاده کنیم. استفاده کردن این نیست که از جیب هواداران پول دربیاوریم و کاری نیز انجام ندهیم. فعالیت اقتصادی برای هواداران باید به گونه‌ای باشد که آن‌ها ضمن پول خرج کردن علاقه‌شان به باشگاه افزایش پیدا کند و به نوعی خدمات ارائه شده به آن‌ها چند برابر پولی باشد که به باشگاه‌ها می‌دهند. روش مدیریتی در فوتبال ایران از فدراسیون گرفته تا باشگاه‌ها صحیح نیست.

وی در پایان گفت: قیمت یک شرکت خدماتی در بورس چقدر است؟ یک باشگاه می‌تواند بسیاری از خدمات این شرکت‌ها را فقط در قالب یک نرم‌افزار ارائه دهد. نرم‌افزاری که شاید قیمت آن حداکثر ۱۰ میلیارد شود. در حالی که بسیاری از این شرکت‌های واسطه نزدیک به باشگاه‌های بزرگ با استفاده از این نرم‌افزارها قیمت خود را تا ۷ -۸ هزار میلیارد بالا برده‌اند.