زمین لرزه ترکیه با خوی ارتباطی ندارد/ باید برای زلزله‌های بالای ۶ ریشتر آمادگی وجود داشته باشد
زمین لرزه ترکیه با خوی ارتباطی ندارد/ باید برای زلزله‌های بالای ۶ ریشتر آمادگی وجود داشته باشد
جلسه امروز شورای شهر تبریز با بررسی وضعیت فعالیت گسل شهر تبریز و رونمایی فراخوان المپیاد ورزشی به پایان رسید.

به گزارش شمس، جلسه امروز شورای شهر تبریز با گزارشی از وضعیت زلزله در ترکیه و زلزله و بررسی شهر تبریز از نظر مقاومت و فعالیت گسل‌ها آغاز شد که محمدباقر هنربر در این خصوص اظهار داشت: بعد از وقوع زلزله خوی با دستور استاندار برای مدیریت و فرماندهی واحد تیم‌های هلال احمر، سپاه، ارتش و… به این منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: ایران یک درصد از حوادث طبیعی را شامل می‌شود اما ۶ درصد تلفات این حوادث را دارد و ۷۰ درصد کشور در حرایم گسل‌ها و ۵۰ درصد جمعیت در محدوده خطرات سیل هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان‌شرقی تصریح کرد: با توجه به شایعاتی که در فضای مجازی و شهر خوی پخش شده بود که زلزله خوی ارتباط با زلزله ترکیه دارد، بلافاصله صاحب‌نظران با صراحت این مساله را تکذیب کرده انم اما متاسفانه مدیریت شایعات به گونه‌ای بوده که حتی افرادی که خانه‌هایشان هم آسیب ندیده حاضر به ترک چادر نیستند.

وی ادامه داد: البته با توجه به جوان بودن گسل تبریز امکان هرلحظه حوادث طبیعی وجود دارد و با توجه به بافت فرسوده و حاشیه‌نشین تبریز در صورت وقوع زلزله بالای ۶ ریشتر تاب آوری نخواهند داشت. برای جابجایی ۸۸ هکتار پرخطر در مناطق شمالی تبریز تمام دستگاه‌های دولتی دست به دست هم دهند تا تاب آوری شهر افزایش یابد.

هنربر با اشاره به ساخت‌وسازهای غیرمجاز گفت: نظارت بر ساخت نماهای غیرمتعارف، رعایت حرایم گسل‌ها، عدم ساخت‌وساز بلندمرتبه در خیابان‌های کم عرض و شناسایی ساختمان‌های ناایمن از جمله مسائلی است که باید در مدیریت شهری به آنها توجه کنیم.

رضا دیزجی، رئیس سازمان نظام پزشکی آذربایجان‌شرقی هم در این جلسه گفت: بیشترین خسارات در زلزله خوی به دلیل نماهای نامناسب بود و حتی دو نفری که جانشان را در این زلزله از دست داده بودند به دلیل ریزش نما بوده است.

وی ادامه داد: وقتی زلزله کم عمق باشد تخریب و خسارت بیشتری هم خواهد داشت که این مساله را در زلزله ترکیه مشاهده کردیم.

رئیس سازمان نظام پزشکی آذربایجان‌شرقی تاکید کرد: در زلزله ترکیه ۴۷ درصد آسیب به دلیل اجرا بوده است.

فریدون بابایی‌اقدم در خصوص این گزارشات عنوان کرد: حتما جلسه‌ای دیگر برگزار شود زیرا در این گزارشات مشخص نشد تبریز تا چه حدی در مقابل مخاطرات طبیعی مقاوم خواهد بود.

وی ادامه داد: البته با گزارش نظام مهندسی نگرانی ما از بابت ساختمان‌هایی که زیرنظر نظام مهندسی بوده از بین رفت اما باید ببینیم چند درصد از ساختمان‌های ما زیر نظر سازمان نظام مهندسی ساخته شده است.

عضو شورای شهر تبریز تصریح کرد: جداسازهای لرزه‌ای در شهرک‌هایی که روی گسل ساخته شده‌اند، راه اجتناب ناپذیری است که باید آن را طی کنیم.

در ادامه یعقوب هوشیار با اشاره به مشخص شدن حرایم گسل تبریز در سال ۹۷ اظهار داشت: در هیچ کجای دنیا این موضوع که در حرایم گسل نباید ساخت‌وساز انجام شود، وجود ندارد بلکه ملاحظاتی باید اعمال شود.

وی ادامه داد: وجود یا عدم وجود گسل به معنای خطرناک یا امن بودن منطقه نیست بلکه عوامل زیادی در تخریب ساختمان‌ها دخیل هستند.

شهردار تبریز با بیان اینکه باید برای زلزله های بالای ۶ ریشتر آمادگی وجود داشته باشد، ابراز داشت: برای ساخت شهرک‌های امن دولت باید با شهرداری‌ها همراهی کند، همچنین مخاطرات قبلی را هم باید از بین ببریم.

دستور جلسه دوم بررسی نامه هیئت تطبیق مصوبات و فرماندار شهرستان تبریز در خصوص بند ۳ مصوبات مبنی بر تجویز دریافت غیر نقدی باقیمانده بدهی عوارض صدور عوارض اصلاحیه پروانه ساختمانی  متعلق به شرکت پردیس اطلس پارس که شهردار تبریز در این خصوص گفت: من دلیل ورود فرمانداری به این مساله را نمی‌دانم و صرفا این موضوع به این دلیل به شورا آورده شد که بر سر مساله نقدی یا غیرنقدی بودن دریافتی تصمیم گیری کنند.

تقی‌زاده، نماینده فرمانداری در این خصوص عنوان کرد: رویکرد فرمانداری موافقت بود اما مستنداتی که آورده شده ناقص بود و اگر مستندات کامل باشد، مشکل حل خواهد شد.

یوسف‌زاده، مشاور حقوقی شورا هم در این خصوص گفت: باید اصرار بر مصوبه انجام شود زیرا بدون اصرار بر مصوبه اگر به فرمانداری برگردانده شود، قادر به تصمیم گیری نخواهند بود.

روح الله رشیدی هم در این خصوص ابراز داشت: مستندات ارزش گذاری ۳۵ درصدی به کمیسیون آمده بود؟

اعضای شورا با اکثریت آرا به اصرار بر این مصوبه رای دادند.

دستور جلسه بعدی رونمایی از فراخوان ثبت نام المپیاد فرهنگی و ورزشی جام پرچم ۱۴۰۱ کلانشهر تبریز بود که هوشیار با اشاره به آن گفت: این المپیاد برای مشارکت همگانی مردم است و ثبت‌نام آن از هفته آینده آغاز خواهد شد.

در این جلسه از فراخوان این المپیاد رونمایی شد.

انتهای پیام /