زبان ترکی در مدارس آذربایجان‌ شرقی آموزش داده می‌شود
زبان ترکی در مدارس آذربایجان‌ شرقی آموزش داده می‌شود
استاندار آذربایجان‌شرقی از آموزش دو ساعت زبان ترکی آذری در هفته در مدارس استان از ابتدای مهرماه سالجاری خبر داد و خاطرنشان کرد: زبان فارسی، زبان ملی و وحدت آفرین کشور ماست ولی آموزش زبان مادری نیز از حقوق تصریح شده در قانون اساسی است و با تدریس آن در کنار زبان ملی، موافقت شده است.
به گزارش شمس، محمدرضا پورمحمدی در جلسه شورای آموزش و پرورش استان با بیان اینکه همواره مدافع آموزش زبان مادری بوده ام و نه آموزش به زبان مادری، افزود: با آموزش زبان ترکی آذری در مدارس، حربه برخی افراد برای اهداف خاص خنثی می شود.
وی از آمادگی کامل استان برای استقبال از سالتحصیلی جدید خبر داد و گفت: قدردان تلاش تمامی دست اندرکاران توسعه علمی و پرورشی استان هستم و امیدوارم سالتحصیلی جدید نیز با آمادگی کامل و تمهید مقدمات مناسب، آغاز شود.
پورمحمدی با اشاره به اهمیت شغل معلمی در دین مبین اسلام، ادامه داد: توسعه همه جانبه هر جامعه ای، وابسته به تعلیم و تربیت صحیح است و امیدوارم تمامی مسئولان نظام آموزشی کشور، نهایت تلاش خود برای تحقق این مهم را به کار گیرند.
وی همچنین با بیان اینکه جایگاه معلمی و استادی، همواره مورد توجه و احترام اقشار مختلف مردم بوده و هست، اظهار کرد: صیانت از جایگاه فعلی معلمین و افزایش تکریم آنان در جامعه، امری ضروری است و باید همواره تلاش های این قشر به عنوان الگوهایی موفق برای نوجوانان و جوانان، تبیین شود.
استاندار آذربایجان شرقی، معلمین را از جمله تاثیرگذارترین اقشار جامعه دانست و اضافه کرد: مدیریت ارشد استان، پیگیر حل مشکلات فرهنگیان است و از تمامی مدیران مربوطه در این حوزه نیز انتظار دارد برای حل مشکلات این قشر تلاش کند.
پورمحمدی با قدردانی از همکاری مدیران مدارس استان در پرهیز از اخذ شهریه و کمک مردمی اجباری برای ثبت نام ادامه داد: ما همواره نیازمند مشارکت مردم و خیرین در بخش های مختلف هستیم ولی با کمک اجباری به مدرسه، همواره مخالف بودیم.
توجه ویژه به مسائل فرهنگی در جشن های آغاز سالتحصیلی، پرهیز فرمانداری ها از اختصاص بودجه عمرانی مدارس به حوزه های دیگر از مواردی بود که استاندار آذربایجان شرقی در این جلسه به آن ها تاکید کرد.