رویِ دیگر سکه واگذاری ماشین‌سازی تبریز به مش قربانعلی
رویِ دیگر سکه واگذاری ماشین‌سازی تبریز به مش قربانعلی
یک ماهی از نخستین جلسه خریدارِ کارخانه ماشین‌سازی می‌گذرد و در حالیکه وی نتوانسته در فرصت مقرر ارزهای دریافتی را برگرداند، وکیل مدافعش وی را قربانی اتفاقات می‌داند!

به گزارش صفیر، واگذاری کارخانه ماشین‌سازی از همان روزهای نخست حاشیه‌ساز بود و بعد از کش‌وقوس‌ها و شایعات واگذاری بالاخره در سکوت خبری و بی اطلاعی نمایندگان استان این کارخانه قدیمی به فردی به نام قربانعلی فرخ‌زاد واگذار شد. از همان ابتدا مخالفان به ویژه‌ی نمایندگان مجلس از اصولگرا تا اصلاح‌طلب به این نحوه از واگذاری معترض بودند و اعتقاد داشتند که این واگذاری در بی‌اطلاعی نمایندگان به فردی که اهلیتش مشخص نیست، غیرقانونی بوده و نباید اتفاق می‌افتاد.

در طرفِ دیگر اما برخی از مسئولان استانی با ابراز خوشحالی از واگذاری ماشین‌سازی به فرخ‌زاد استقبال کرده و وی را فردی کارآفرین و دارای اهلیت معرفی کردند! مشخص نبود که این تاییدها و تمجیدها از روی اعتماد به انتخابِ سازمانِ خصوصی‌سازی بود یا کشیدن نفسی راحت از خلاص شدن از شرِ کارخانه ماشین‌سازی! اما هرچه بود کارخانه‌ای قدیمی که در سالهای اخیر با عدم مدیریت به کمای اقتصادی فرورفته بود و هر از گاهی صدای اعتراض و اعتصاب کارگران از آن بلند می‌شد بالاخره به بخش خصوصی واگذار شده بود و مسئولین استانی نیز احساس می‌کردند باری سنگین از روی دوش آنها برداشته شده است.

چند ماهی از این واگذاری گذشت و بالاخره خبرهای رسمی از دستگیری خریدارِ ماشین‌سازی تبریز منتشر شد اگرچه پیش از آن رسانه‌ها خبر از دستگیری وی به عنوان اخلال‌گرِ بازار ارز داده بودند. نخستین دادگاه مش قربانعلیِ ماشین‌سازی برگزار شد و وی متهم شد که مبلغ ۲۷ میلیون و ۲۶۱ هزار و ۸۶۴ دلار از بانک توسعه تعاون ارز دولتی دریافت کرده و این در حالی است که حتی یک ریال پول برای خرید این ارز نداشته است.

بعد از برگزاری نخستین جلسه محاکمه، دادگاه ۵ روز به وی مهلت داد تا ارزهایی را که بابت واردات کالا از بانک دریافت کرده است، برگرداند تا در میزان مجازات وی مؤثر واقع شود. اما بعد از گذشت نزدیک به یک ماه از این جلسه‌ی دادگاه نه تنها چنین اتفاقی رخ نداده بلکه حالا وکیلِ قربانعلی فرخ‌زاد، وی را قربانی می‌داند.

اکبر حسینی امامی، وکیل فرخ‌زاد درباره وی می‌گوید:”متهم این پرونده از حیث بی‌سوادی حتی قادر به نوشتن نام خود نیست، کاش با وی مصاحبه می‌کردند تا با شروع به حرف زدن همه متوجه شوند آقای فرخزاد طعمه‌ای بیش نبود.”

این در حالی است که وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام می‌کند که همه کارها به دست خودِ فرخ‌زاد انجام می‌شود:”فرخ‌زاد آنقدر بسته عمل کرده که حتی فرزندانش هم نمی‌دانند چه اتفاقی رخ داده است، موکلم یک فرد بی‌سواد و همه چیزها را قفل کرده است و در حال حاضر در زندان به سر می‌برد. زمانی کارها درست می‌شود که فرخزاد از زندان خارج شود و در خصوص اقدامات خود توضیح دهد.”

اینکه چگونه فردی بی‌سواد چنان کار کرده که نمی‌توان از کارهایش سر در آورد و حتی وکیل مدافعش توان دفاع از وی را ندارد جای تعجب دارد اما جای تعجب وقتی بیشتر می‌شود که به یاد بیاوریم سرنوشت کارخانه‌ای مانند ماشین‌سازی تبریز به فردی با چنین پیچدگی مالی و رفتاری و بدون تایید اهلیت از سوی سازمان خصوصی واگذار شده و برخی مسئولین استانی نیز هیجان‌زده از وی حمایت کردند.

هرچه که هست آشِ ماجرای فرخ‌زاد و ماشین‌سازی به قدری شور شده که نماینده قم در مجلس شورای اسلامی نیز به این ماجرا ورود کرده است. امیر آبادی فراهانی در خصوص اخلالِ قربانعلی فرخ‌زاد در بازار ارز عنوان کرد:” آقای قربانعلی فرخزاد که کارخانه ماشین‌سازی تبریز را خریداری کرده است، ۴۲۰ میلیون دلار برای ورود قطعات به کشور برای این کارخانه دریافت کرده اما در بازار آزاد آن را فروخته است.”

  • نویسنده : فرناز پورعباس