روند مرمت ایکی‌قاپیلار مطلوب است/نصب سیستم هوشمند اطفای حریق در بازار اولویت مدیران
روند مرمت ایکی‌قاپیلار مطلوب است/نصب سیستم هوشمند اطفای حریق در بازار اولویت مدیران
پورمحمدی در بازدید از بازار سرپوشیده تبریز، ضمن مطلوب ارزیابی کردن عملیات مرمت سرای ایکی‌قاپیلار، تأکید کرد که در بازسازی این سرا، ایجاد زیرساخت‌های ایمنی مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش شمس، محمدرضا پورمحمدی در حاشیه این بازدید، بازار تبریز را مهم‌ترین سند تاریخ شکوهمند آذربایجان دانست و بر تسریع در عملیات مرمت و عمران بخش‌های آسیب دیده این بازار در جریان آتش‌سوزی اردیبهشت امسال تاکید کرد.

وی گفت: همکاری و مشارکت بازاریان و هیات امنا در رابطه با بازسازی و مرمت بخش‌های آسیب دیده، بسیار تحسین‌برانگیز است و در بازه شش ماهه‌ای که از سوی مسئولان امر اعلام شده شاهد آغاز فعالیت مجدد بازاریان و اصناف این سرا خواهیم بود.

استاندار آذربایجان‌شرقی ادامه داد: در حال حاضر، ۸۰ نفر در قالب پنج تیم مشغول مرمت بخش‌های آسیب دیده بازار تبریز هستند.

وی همچنین با قدردانی از اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این زمینه، گفت: لازم است استانداردهای بین المللی در روند مرمت و بازسازی بازار تبریز به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرد.

پورمحمدی افزود: نصب سیستم هوشمند اطفای حریق در تمامی بخش‌های بازار تبریز و تدوین و تصویب طرح جامع تاسیسات زیرساختی این بازار از برنامه‌های اولویت‌دار مدیریت ارشد استان است.

وی همچنین از سراها و راسته‌های مختلف بازار تبریز و چندین مغازه در بازار طلافروشان نیز بازدید و با قدردانی از مشارکت این صنف در ایجاد سیستم منظم و استاندارد روشنایی، بر ضرورت ممانعت از سد معبر و حذف تاسیسات مزاحم و قدیمی نیز تاکید کرد.

پورمحمدی در بازدید از “کافه بازار” به عنوان نخستین کافی‌شاپ سنتی بازار تبریز هم بر ضرورت توجه به اقدامات خلاقانه، ارائه غذاهای سنتی و محلی به گردشگران داخلی و خارجی تاکید کرد.

وی با تعدادی از اصناف و کسبه بازار کفش‌فروشان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد و از عملیات اجرایی پروژه سامان‌دهی بازار حرمخانه در درب قدیمی باغمیشه (داش بازار)، احیای یک خانه قدیمی در بازار تبریز و همچنین احداث یک رستوران سنتی در کنار آن نیز بازدید کرد.