روح «عبدالمالک ریگی» در تن یک گروهک تروریستی/ جیش‌العدل چگونه شخصیتی دارد؟
روح «عبدالمالک ریگی» در تن یک گروهک تروریستی/ جیش‌العدل چگونه شخصیتی دارد؟
بر بستر اعتراضات اخیر، یک گروه مشهور مسلح به نام جیش العدل در جنوب شرق ایران با اسلحه‌های سبک و سنگین به میدان زده است. این گروه چه پیشینه‌ای دارد و چه می‌گوید؟

به گزارش شمس، برای شناخت جیش‌العدل ابتدا باید نام‌های خانوادگی زیر را مرور کرد:

قرایی، پارادال، آبراش، عارفی، عبدالهی، زبردست، شاهوند، لزگی، صادق‌نژاد، لنگری، فتنقریی، معصومی، سیادت و سلیمانی. ۱۲ نفر از افراد بالا سرباز وظیفه بوده‌اند. یعنی جوانانی که مادرانی داشته‌اند و ناگزیر به خدمت سربازی اعزام شده بودند. گروه جیش‌العدل اگر به دنبال برابری است هنوز نگفته است چرا این بچه‌های بیگانه را از دم تیغ گذارنده است؟ گناه آنها چه بوده است؟ گناهاشان این بوده که به ناچار به خدمت مقدس سربازی اعزام شده بودند تا بعدتر بتوانند کاسبی‌شان را راه بیاندازند و زندگی کنند و به مسافرت بروند. پاسخ این «برابری»‌خواهان چیست؟

این تنها یکی از پرونده‌های جیش العدل است. آنها درست ۱۰ سال است که اعلام موجودیت کرده‌اند و در این ۱۰ سال بیشتر بی‌گناه کشته‌اند تا نیروی نظامی مسلحی که می‌خواست با آنها درگیر شود. آنها از بقایای گروه جندالله درست شده‌اند که با سیادت سیاه عبدالمالک ریگی تشکیل شده بود. باند تبهکار عبدالمالک فعالیت‌های خصمانه خود را در جیش‌العدل ادامه داد تا چندروز پیش که خیابانی در زاهدان به آتش کشیده شد.

آغاز ترورها؛ شهریور ۹۱

آنها در برخورد با نیروهای نظامی عموما به شکل انتحاری و پیش‌بینی نشده‌ای جنایت می‌کنند. منهای چند عملیات رودرو عموما با کمین‌های مرگبار به استقبال نیروهای نظامی و مردم می‌روند. اولین فعالیت ثبت‌شده آنها حمله به اتوبوس حامل نیروهای پایور سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شهریور ۹۱ بوده است. آنها کارکنانی بوده‌اند که از محل کارشان برمی‌گشتند.

این اعلام وجود خونین ادامه یافت. به ماه نکشید که دوباره حملات‌شان را آغاز کرده‌اند. حملاتی شبیخون‌وار و به دور از منطق جوانمردانه نبرد. آنان که خودشان را بلوچ می‌دانند همچنان از آیین فتیانی بلوچ بی‌خبر مانده‌اند.

پس از این اقدامات حملات نیروهای نظامی ایرانی شروع شد. در سلسله این درگیری‌ها خون‌های بیگناهی ریخته می‌شد و جیش‌العدل هم خشمش را بر سر سربازان وظیفه خالی می‌کرد. خون سربازان وظیفه‌ای به زمین می‌ریخت که هیچ آشنا و پارتی نداشته‌اند و از بد حادثه در نقاط مرزی گیر این اشرار افتاده‌ بودند. این ورق تلخ تاریخ است؛ بچه‌های مردمی که گوشت قربانی ستیزه‌جویی تبهکاران می‌شدند.

گروگان‌گیری وحشیانه

متاسفانه رسانه هم در اعلام نام این برادران سرباز ایرانی اهمال کرده است. به سراغ خانواده‌هایشان نرفته و از آن خون‌های معصوم فریادی نساخته است. جیش‌العدل در چند مورد سربازان ایرانی را به گروگان برده بود. در یک مورد به سال ۹۶ سرباز ایرانی سعید براتی بیش از ۱۵ ماه گروگان تروریست‌ها بوده است. سعید براتی می‌گوید: به جز چند روز اول، همیشه در سلول انفرادی بوده‌ام. سعید می‌گوید هم‌خدمتی‌هایش به شهادت رسیده بودند و او در منطقه‌ای بی‌آب‌وعلف توی کپر زندانی بود و از نور آفتاب هم محروم بود. او ۱۴ ماه بعد از اسارت، خبر سلامتی‌اش را به خانواده‌اش رسانده بود.

خبری که بیش از همه رسانه‌ای شد، به اسارت رفتن ۱۴ مرزبان ایرانی در مهرماه ۹۷ بوده است. این دست اقدامات توسط جیش‌العدل ادامه داشت.

تروریست حتی از دید آمریکایی‌ها

روش‌های جیش‌العدل آن اندازه تروریستی و به دور از یک روش مبارزاتی اصولی بود که حتی دولت آمریکا هم آنها را تروریست نامید. وزارت خارجه آمریکا در تیرماه ۹۸ اعلام کرد که این گروه تروریستی است. چون در حملات آنها تعداد زیادی از نیروهای غیرنظامی یا دولتی کشته شده‌اند.

در فیلم‌های تبلیغاتی که جیش‌العدل تدارک دیده است عموما موسیقی و کلام به زبان عربی است نه زبان فارسی یا بلوچی. یکی از تروریست‌های مشهور جنوب غرب کشور گفته بود که گروه جیش‌العدل حدود دو میلیون دلار از عربستان کمک دریافت کرده است.

این تنها شمه‌ای از فعالیت‌های گروه جیش‌العدل بود. مولوی عبدالمحمید از علمای سرشناس بلوچستان بارها با روش این گروه مخالفت کرده است. مولوی عبدالحمید که از روحانیون منتقد است و بارها به تصمیم‌های نظام جمهوری اسلامی اعتراض کرده، درباره نفوذ جیش العدل بین مردم منطقه گفته: عموم مردم به توسل به خشونت راضی نیستند. اما باید پذیرفت که در جامعه افراد مختلفی وجود دارد و شاید معدودی باشند که این گروه را قبول دارند.

اما درباره واقعه خونین زاهدان…

شکی نیست که بعد از نماز  روز جمعه زاهدان، برخی از نمازگزاران در اعتراض به برخی رویدادهای محلی به سمت سه کلانتری حرکت کردند. در آن جو ملتهب جرقه درگیری زده شده است. صرف نظر از گزارش‌های داخل نظام جمهوری اسلامی، برخی منابع دیگر هم نوشته‌اند که احتمالا جیش العدل و باقی گروهک‌ها هم در فضای به وجود آمده دست به اقدامات مسلحانه زده است. حال خود جیش‌العدل گفته است که جمعه در زاهدان دست به خشونت نزده است. اگر این روایت جیش‌العدل درست باشد، این نخستین بار است که این گروه صلح‌طلب شده است. آنها گفته‌اند بلافاصله از جمعه اسلحه به دست در خیابان‌ها ظاهر خواهند شد.

پس بنا به گفته‌ گروه جیش العدل رفتارشناسی آنها به صورت زیر است:

از بدو شکل‌گیری تا روز جمعه ۹ مهر:

ستیزه‌جو و خونریز و اسلحه به دست.

از صبح دیروز ۹ مهر تا ساعت ۲ بعد از ظهر ۹ مهر:

صلح‌طلب و گل در اسلحه.

از بعداز ظهر جمعه تا الان:

ترور ناموفق قاضی دادسرای سراوان و اعلام رسمی جنگ مسلحانه به نظام و برگشتن به حالت تنظیمات قبل از صبح ۹ مهر.  آنها از بلوچ‌ها و همه مردم ایران خواسته‌اند که خودشان را مسلح کنند تا بلکه جوی خون در ایران به راه بیفتد و این واقعیت جیش العدل است.

انتهای پیام /

  • منبع خبر : میثم امیری - ایسنا