روحانی: بعید می‌دانم قصد اردوغان توهین به تمامیت ارضی ایران بوده باشد/ روابط ایران و ترکیه بسیار مهم است
روحانی: بعید می‌دانم قصد اردوغان توهین به تمامیت ارضی ایران بوده باشد/ روابط ایران و ترکیه بسیار مهم است
رئیس جمهوری اسلامی ایران درباره شعرخوانی اردوغان و آینده روابط ایران و ترکیه، گفت: روابط ایران و ترکیه بسیار مهم است. ما دو همسایه‌ با روابط سیاسی و اقتصادی هستیم که درباره مسائل منطقه با هم بحث و گفت‌و گو می‌کنیم و در روند آستانه با هم فعالیت می‌کنیم.

به گزارش شمس، حسن روحانی بعد از ظهر امروز در طی نشست خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی درباره حواشی شعرخوانی رئیس جمهوری ترکیه در رژه پیروزی جمهوری آذربایجان، افزود:  البته مساله تمامیت ارضی و ایران و جایگاه ایران هم اهمیت ویژه‌ای دارد، این حق مردم ما است که از جمله‌ای حساسیت به خرج دهند و نظرشان را اعلام کنند. تمامیت ارضی برای ما مهم است.  آنچه برای ما مهم است این بود که وزیر خارجه ترکیه به وزیر امور خارجه ما به صراحت گفت که اردوغان اصلا چنین قصدی نداشته است و خود دولت ترکیه و سخنگوی ریاست جمهوری و سفیر ترکیه همین موضوع را تایید کردند.

وی با بیان اینکه شعری که اردوغان خواند، چند پهلو است، گفت: وقتی مقام‌های ترکیه صریحا به ما می‌گویند اردوغان چنین قصدی را ندارد و در همان سخنرانی هم تاکید کرده است که برای مسائل منطقه چندجانبه یعنی ترکیه، روسیه، ایران و جمهوری آذربایجان و ارمنستان همه با هم فعالیت کنیم پس باید قبل و بعد صحبت‌ها و کل سخنرانی را در کنار هم قرار دهیم.

رییس جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: با سابقه‌ای که از اردوغان در این ۷ سال دارم بسیار بعید می‌دانیم که قصد داشته باشد به ملت ایران یا تمامیت ارضی ما توهین کند؛ البته حق آنانی که معترض شدند طبیعی است و آنان حق دارند حساسیت خودشان را نسبت به میهن دوستی و میهن پرستی خودشان نشان دهند.

وی خاطر نشان کرد: به نظر من مقام‌های ترکیه به ما رسما گفتند چنین قصدی در کار نبوده است یعنی می‌خواست بگوید مردم جمهوری آذربایجان از آزاد شدن سرزمین‌های خودشان خوشحال هستند در این وسط شعری هم خوانده است که چند پهلو است. معمولا آقای اردوغان شعر زیاد می‌خواند، وقتی هم می‌خواند از حافظ، سعدی و مولانا شعر می‌خواند. به نظر من با توضیحاتی که دادند می‌توانیم از این مساله عبور کنیم، اما حساسیت مردم ما بسیار مهم است. همه دنیا بدانند میلی‌متر میلی‌متر سرزمین ما برای همه ما اهمیت دارد و همه در سخنرانی‌های خود به این حساسیت ایران و اهمیت مساله تمامیت ارضی توجه بیشتر کنند.