روایتی از ساده زیستی مسئولان کشور در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس
روایتی از ساده زیستی مسئولان کشور در اوایل انقلاب و دوران دفاع مقدس
به بهانه‌ی فرارسیدن ایام الله دهه‌ی فجر گفت‌وگویی را با دکتر سید حسن حسینی یکی از اساتید انقلابی و دانشمند برجسته‌ی دانشگاه تبریز انجام دادیم.

به گزارش شمس، این دانشگاه به‌عنوان مشهدالشهدای دانشگاه‌های ایران، علاوه بر جایگاه علمی و پژوهشی با دارابودن اساتید، دانشجویان و کارکنان انقلابی همواره در صف اول مبارزه با دشمنان انقلاب اسلامی و جانفشانی در راه اسلام و میهن بوده و هست. شهید مهدی باکری دانش آموخته‌ی این دانشگاه است، شهیدان غلامی، میرزایی و عینی شهدای ۱۸اردیبهشت سال ۱۳۵۷و ۲۲شهید ۲۷دی سال ۱۳۶۵همگی گواه این موضوع هستند که دانشگاه تبریز مشهدالشهدای دانشگاه‌های ایران بوده و اساتید، کارکنان و دانشجویان این دانشگاه تا پای جان آماده‌ی فداکاری و ایثارگری هستند.

دکتر سید حسین حسینی یکی از اساتید انقلابی و البته دانشمند برجسته‌ی دانشگاه تبریز است که اخیرا در آئین چهارمین جشن کتاب در دانشگاه، از سوی دکتر نصراله زاده ریاست دانشگاه به پاس ۴۰ سال فعالیت علمی و پژوهشی مورد تجلیل قرار گرفت.

این استاد برجسته‌ی دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر یک ویژگی خاص دیگری نیز دارد. او در حادثه‌ی بمباران کارگاه فنی دانشکده‌ی مکانیک و شهادت مظلومانه‌ی ۲۲شهید دانشگاه تبریز در ۲۷دی سال ۱۳۶۵، سمت ریاست دانشکده‌ی مکانیک را برعهده داشت و از نزدیک شاهد جانفشانی‎ها، رشادت ها و همچنین شهادت دانشجویان این دانشکده بود.

فرارسیدن دهه‌ی فجر و ایام پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی را بهانه‌ای قرار دادیم و گفت‌وگویی را با این استاد انقلابی، دلسوز، پای کار و دانشمند انجام دادیم تا بیشتر با روحیه‌ی انقلابی او آشنا شویم.

وضعیت دفاعی و نظامی کشور در اوایل جنگ تحمیلی مانند وضعیت امروز نبود / نیاز شدید رزمندگان اسلام به پوسته‌ی خمپاره

دکتر سید حسین حسینی در تشریح وضعیت کارگاه فنی دانشکده مکانیک که در اواسط جنگ تحمیلی جهت ساخت تسلحیات مورد استفاده قرار می‌گرفت، اظهار می‌کند: باتوجه به تحریم کشورمان از سوی دشمنان انقلاب، مشکلات زیادی در اوایل جنگ تحمیلی داشتیم و وضعیت دفاعی و نظامی کشور مثل اکنون نبود و نیروهای نظامی تجهیزات کافی نداشتند. پنج سال از آغاز جنگ تحمیلی گذشته بود و صدام ملعون، میهن عزیزمان را بمباران می‌کرد و شهرها زیر آتش بمباران هواپیماهای دشمن بعثی قرار می‌گرفت.

او با بیان اینکه در آن ایام نیاز شدیدی به پوسته‌ی خمپاره وجود داشت، ادامه می‌دهد: طی صحبت‌های انجام شده توسط مسئولین جهاد دانشگاهی با آقایان مهندس رهنورد و شکوری که مسئولیت کارگاه فنی را برعهده داشتند، مقرر شد دانشگاه تبریز در ساخت پوسته‌ی خمپاره به رزمندگان اسلام کمک کند.

حمایت کامل مسئولین دانشگاه از ساخت تسلیحات جنگی در کارگاه فنی دانشکده‌ی مکانیک

این استاد پیشکسوت و برجسته‌ی دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر می‌افزاید: بنده در بین سال‌های ۱۳۶۳تا ۱۳۶۸ریاست دانشکده‌ی مکانیک را برعهده داشتم و خوشبختانه در آن روزها مسئولین دانشگاه افراد ناب و خالصی بودند که حمایت کامل خود را از ساخت تسلیحات در کارگاه فنی دانشکده اعلام کردند. دانشجویان نیز مشتاقانه برای این کار اعلام آمادگی کردند و حتی دانشجویانی از سایر رشته‌ها نیز در این امر داوطلب شدند و بعد از مدت کوتاهی آموزش، تا پاسی از شب و در دو شیفت کار می‌کردند و هرچه که از دستشان بر می‌آمد، دریغ نمی‌کردند.

شهدای ۲۷دی بهشتی بودند/ صحنه‌های شهادت دانشجویان کارگاه فنی غیر قابل توصیف است

او با اشاره به شب بمباران کارگاه فنی دانشکده‌ی مکانیک خاطرنشان می‌کند: آن شبی که نیروهای رژیم بعثی، کارگاه را بمباران کردند، شنبه ۲۷دی ۱۳۶۵ساعت ۱۰شب بود که صدای انفجار در همه‌ جای دانشگاه و خیابان‌های اطراف پیچید و وقتی ما در کارگاه حاضر شدیم، صحنه‌های تلخ و دلخراشی را دیدیم که هرچقدر آن صحنه‌ها را تعریف کنیم، غیر قابل تصور خواهد بود و چشم انسان باید از نزدیک شاهد این جنایت هولناک رژیم صدام می‌شد. گویا آن دانشجویان انسان‌های دیگری بودند و جنس آن‌ها با ما فرق می‌کرد. در واقع می‌توان گفت آن‌ها انسان‌هایی بهشتی بودند که گویا چندین بار به این دنیا آمده و آن را ترک کرده‌ بودند و همه‌ چیز را با چشمان بصیر و بینای خود می‌دیدند.

دکتر حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو می‌گوید: این دانشجویان اصرار داشتند که در خط مقدم حاضر شوند اما بعد از صحبت با مسئولین دانشگاه و تاکید مسئولین بر اینکه حضور آن‌ها در کارگاه و ساخت تسلیحات نقش مهمی در سرنوشت جنگ دارد، در کارگاه دانشکده‌ی فنی حاضر شده و به رزمندگان اسلام خدمت کردند و انصافا هم سنگ تمام گذاشتند و من از نزدیک شاهد بودم که واقعا جوانانی پاک و خالص بودند.

رئیس وقت دانشکده‌ی مکانیک اضافه می‌کند: اثرات و ترکش‌های بمباران به قدری بود که علاوه بر شکستن شیشه‌های دانشکده، شیشه‌ها به داخل دیوارها نیز فرو رفته بود و وضعیت چندان مناسب نبود. بعد از این حادثه، درب‌ ورودی دانشکده‌ها را با کیسه‌های شن و ماسه همچون سنگر‌ کردیم تا کارکنان احساس امنیت داشته باشند و در لحظاتی که آژیر خطر به صدا در می‌آمد همگی در طبقه‌ی همکف که ضریب ایمنی بالاتری داشت، جمع می‌شدیم.

ستون پنجم دشمن و منافقین کوردل اطلاعات دقیق کارگاه را در اختیار دشمن قرار داده بود

او با اشاره به نقش منافقین و ستون پنجم دشمن در این بمباران می‌گوید: صدام ملعون علاوه بر کارگاه فنی، زمین چمن (دانشکده‌ی عمران فعلی (زلزله))، بیمارستان امام خمینی(ره) و قسمتی از صدا و سیما را نیز بمباران کرده بود. البته هدف اصلی دشمن کارگاه فنی بود که این کارگاه را به طرز شدیدی بمباران کرد و نکته‌ی حالب این بود که کار ساخت پوسته‌ی خمپاره به تازگی در کارگاه فنی آغاز شده بود اما ستون پنجم دشمن و منافقین کوردل گزارش و اطلاعات کارگاه را به‌صورت کامل در اختیار دشمن قرار داده بودند.

ساده زیستی مسئولان در اوایل انقلاب/ ساندویچ معمولی، ناهار کاری جلسات وزارت علوم

استاد دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر با بیان اینکه اوایل انقلاب و در زمان جنگ تحمیلی همه‌ی مردم متحد بوده و مسئولین نیز ساده و بی ریا زندگی می‌کردند، یادآور می‌شود: زمانیکه ما به جلسات وزارت علوم در تهران می‌رفتیم، راضی نمی‌شدیم با هواپیما سفر کنیم تا برای اداره و دانشگاه هزینه تراشی نشود. در وصف سادگی آن روزهای مسئولین همین بس که ناهار جلسات وزارت علوم تنها یک ساندویچ معمولی بود و هیچ خبری از تشریفات امروزی نبود. اما واقعا چه بر سر ما آمد که از آن حال و هوا و روحیه‌ی خاص و ناب به وضعیت فعلی دچار شده ایم؟

تحصیل در فرانسه و زیارت امام خمینی(ره) در ایام تبعید / گیرایی و جذبه‌ی خاص امام راحل

دکتر حسینی با اشاره به حضور خود در فرانسه برای تحصیل در دوره‌ی دکتری و زیارت امام خمینی (ره) از نزدیک در فرانسه، اظهار می‌کند: زمانی‌که من در فرانسه دانشجوی دکتری بودم، امام‌خمینی(ره) را از نزدیک زیارت کردم و می‌دیدم که حضرت امام چقدر ساده زندگی می‌کردند و حتی باوجود ملاقات‌هایی که با شخصیت‌های بزرگ سیاسی از کشورهای مختلف داشتند، پذیرایی و تشریفات آن‌چنانی انجام نمی‌شد و خیلی ساده از میهمانان پذیرایی می‌کردند. من برای اولین بار بود که امام راحل را از نزدیک می‌دیدم ولی آنچنان جذبه و گیرایی در چهره‌ی ایشان وجود داشت که فردی مثل من نیز جذب این شخصیت بزرگ می‌شد. امام‌خمینی(ره) به همه‌ی ما درس ساده‌زیستی می‌دادند اما متأسفانه در طول زمان و بدلیل حضور برخی افراد که به‌ظاهر خود را متعهد نشان داده اما در باطن مسئله دار هستند، منجر به وجود آمدن مشکلات فعلی شد. ما اگر در انتخاب مدیران و مسئولین دقت نکنیم بازهم شاهد به وجود آمدن افرادی چون اکبری خواهیم بود که سال‌ها برای سرویس اطلاعاتی انگلستان جاسوسی می‌کرد.

اطلاع دقیق مسئولان از جزئیات خرید مردم اما بی‌اطلاعی از اختلاس گرانی که به خارج رفته اند

او با انتقاد از عملکرد برخی از مسئولین و نحوه‌ی برخورد با آن‌ها می‌گوید: مسئولان اقتصادی می‌گویند که حتی از خریدهای مردم از فروشگاه‌ها نیز مطلع هستند، اما متأسفانه اختلاس‌گران گردن‌کلفت به‌راحتی در کشورهای دیگر زندگی می‌کنند و هیچ‌کس، کاری با آن‌ها ندارد و جوانان ما با دیدن این وضعیت ناراحت شده و اعتراض می‌کنند.

حمایت آل سعود از شبکه‌‎ی تروریستی اینترنشال با دلارهای نفتی

دکتر حسینی در ادامه با اشاره به وقایع اخیر کشور و نقش دشمنان انقلاب در دامن زدن به این اغتشاشات خاطرنشان می‌کند: دشمنان قسم‌خورده‌ی جمهوری اسلامی بعد از اینکه از ترور دانشمندان ما نتیجه‌ای نگرفتند، اکنون به‌‎وسیله‌ی دلارهای نفتی رژیم آل سعود به برخی رسانه‌ها از جمله شبکه‌‌ی تروریستی سعودی اینترنشنال کمک کرده و این شبکه به‌صورت ۲۴ساعته جوانان و مردم ما را علیه نظام جمهوری اسلامی تحریک می‌کند. البته دشمنان انقلاب اسلامی در این فتنه نیز همانند فتنه‌های گذشته شکست خوردند و در واقع می‌توان گفت جمهوری اسلامی همچون سِیلی است که زباله‌ها را کنار زده و در نهایت افراد خالص و ناب باقی می‌ماند و دشمنان هرگز در مقابل جمهوری اسلامی موفق نخواهند بود.

نقش عملکرد برخی از مسئولین در به وجود آمدن شرایط فعلی

این استاد پیشکسوت و برجسته‌ی دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر عملکرد برخی از مسئولین را عامل دیگر به‌وجود آمدن حوادث اخیر بیان کرده و می‌گوید: به‌نظر من علاوه‌بر فضای مجازی و رسانه‌های معاند، عملکرد ما مسئولین نیز در به وجود آمدن این مشکلات دخیل است، من به مدت ۲۳سال در دانشگاه تبریز مسئولیت داشتم و نتیجه‌ی عملکرد من نیز به‌عنوان یک مسئول در این نظام، در به‌وجود آمدن وقایع اخیر تأثیرگذار است. مدیران و مسئولان ما باید افراد کارآمد و عمیقی باشند.

صدا و سیما و رسانه‌ها باید علیه اینترنشنال مقابله به مثل کنند

او با اشاره به ضرورت تبیین موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران برای نسل جوان، می‌گوید: ما موفقیت‌های زیادی در طول این سال‌ها بدست آورده‌ایم به‌طوری‌که در اوایل جنگ در بحث پوسته خمپاره کمبود داشتیم اما اکنون موشک زمین‌به‌زمین می‌زنیم، نیروگاه تولید می‌کنیم و در فناوری نانو جزء ۱۰کشور برتر دنیا هستیم. دشمنان تحمل شنیدن و دیدن پیشرفت‌های جمهوری اسلامی ایران را ندارند و می‌خواهند با ایجاد ناامنی و مشکل در داخل کشور این موفقیت‌ها را به حاشیه بکشانند و نقش صداوسیما و رسانه‌ها در تبیین این دستاوردها انکارناپذیر است؛ رسانه‌های ما باید در مقابل رسانه‌هایی مانند شبکه تروریستی سعودی اینترنشنال کهبه صورت مداوم درحال پمپاژ خبری علیه جمهوری اسلامی هستند، مقابله‌به‌مثل کرده و به بیان دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران بپردازند.

جواب رد اساتید دانشگاه به پیشنهاد چند صد هزار یوریی سلطنت طلبان برای حضور در تجمع علیه جمهوری اسلامی

دکتر حسینی با اشاره به تجمع ضد انقلاب در برلین و شیوه‌ی جذب نفرات در این تجمع اظهار می‌کند: سلطنت‌طلبان و ضد انقلاب آن‌چنان درمانده شده ‌بودند که به یکی از اساتید ما که در دانمارک درحال تحصیل بود، پیشنهاد ماهانه چند صد هزار یورویی داده بودند تا او نیز با پرچم سلطنت طلبان در تجمع برلین حضور یابد اما این استاد قبول نکرده بود و درنهایت سلطنت‌طلبان از این هدف خود شکست‌خورده بودند.

جنایت‌های منافقین و سلطنت طلبان بر هیچ کس پوشیده نیست / رضا پهلوی حتی از خانواده‌ی خود نیز نمی‌تواند وکالت بگیرد

او با اشاره به نقش سلطنت طلبان، منافقین و سایر گروهک‌های ضد انقلاب در فتنه‌ی اخیر تاکید می‌کند: همه‌ی ما، سلطنت‌طلبان، منافقین و دشمنان انقلاب اسلامی را می‌شناسیم و می‌دانیم که چه ظلم‌هایی در حق مردم کرده‌اند. حتی کمپین «من به رضا پهلوی وکالت می‌دهم» که توسط سلطنت‌طلبان به‌وجودآمده است، بسیار مضحک و مسخره است. چراکه در بین مخالفین جمهوری اسلامی نیز اختلاف وجود دارد و هیچ کدام از این گروه‌ها و دسته‌ها همدیگر را قبول ندارند و من همواره در کلاس به دانشجویان نیز می‌گویم که نباید در دام و تله‌ی این افراد که در خارج نشسته و دلارهای نفتی سعودی را به جیب زده و جوانان ما را تحریک می‌کنند، بیفتیم.

دکتر حسینی ادامه می‌دهد: این فرد معلوم الحالی که کمپین «من به رضا پهلوی وکالت می‌دهم»را راه‌اندازی کرده است، حتی نمی‌تواند از خانواده‌ی خود وکالت بگیرد چه برسد به مردم ایران که به‌خوبی می‌دانند این افراد اکنون بعد از سال‌ها که پول مردم را غارت کرده و با خود به خارج بردند، ادعای وکالت می‌کنند.

علت اصلی دشمنی دشمنان جمهوری اسلامی را «نه» گفتن به آن‌ها است

او علت اصلی دشمنی دشمنان جمهوری اسلامی را «نه» گفتن به آن‌ها عنوان کرده و می‌افزاید: همه‌ی این فتنه و آشوبی که آمریکا، انگلیس، رژیم غاصب صهیونیستی، فرانسه، عربستان سعودی و تمامی دشمنان انقلاب اسلامی به وجود می‌آورند، به‌خاطر «نه» گفتن جمهوری اسلامی به این کشورها است. در واقع اگر ما به این کشورها بله گفته و نوکر آن‌ها شویم هرگز این فتنه‌ها را به وجود نمی‌آورند. البته دشمنان مطمئن باشند که ما هرگز به آن‌ها «بله» نخواهیم گفت و تمامی نقشه‌ها و فتنه‌های آنان را نقش بر آب خواهیم کرد.

همه‌ی مردم ایران به فداکاری‌های سپاه پاسداران یقین دارند

استاد دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر با اشاره قراردادن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در لیست گروه‌های تروریستی از سوی پارلمان اروپا، تاکید می‌کند: دشمنان انقلاب سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست گروه‌های تروریستی قرار داده است اما آن‌ها از این موضوع غافل هستند ‌که همه‌ی مردم ایران یقین دارند که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فداکاری‌های زیادی برای انقلاب، نظام و مردم کرده‌است و ما امنیت و آزادی خود را مدیون سپاه، نیروهای نظامی و امنیتی هستیم.

او با اشاره به عدم موفقیت کشور در موضوعات فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان می‌کند: ما باید در طول این سال‌ها می‌توانستیم جوانان و نوجوانان را هدایت کرده و موضوعات فرهنگی اجتماعی را تبیین کنیم و باید قبول کنیم که در بحث مسائل فرهنگی آن‌طور که باید موفق نشده‌ایم.

ویژگی‌های استاد انقلابی، دلسوز و پای کار

دکتر حسینی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص ویژگی‌های یک استاد انقلابی و دلسوز، با تاکید بر ضرورت انتخاب و گزینش مناسب اساتید دانشگاه از سوی نهادهای ذی ربط نیز می‌گوید: ما باید در بحث گزینش اساتید بسیار دقت کنیم و توجه داشته باشیم اساتیدی انتخاب شده و به دانشجویان ما تدریس کنند که عاشق شغل مدرسی باشند و مزد و اجر خود را بعد از اتمام کلاس و انتقال علم و دانش خود به دانشجویان بگیرند و این‌طور نباشد که فقط دغدغه‌ی تمام شدن کلاس را داشته باشند. بنابراین ابتدایی‌ترین موضوع و در واقع موتور محرکه یک استاد، عشق به معلمی و تدریس است و اگر ما به‌عنوان استاد با دلسوزی و از روی عشق و علاقه تدریس کنیم، دانشجویان نیز از این عملکرد ما درس گرفته و یاد می‌گیرند که باید چطور رفتار کنند و ما را الگوی خود قرار می‌دهند. من همیشه کلاس خود را با بسم الله الرحمن الرحیم آغاز می‌کنم و با عشق و علاقه وارد کلاس می‌شوم.

ضرورت تامین معیشت اساتید و معلمین از سوی دولت

او اضافه می‌کند: موضوع بعدی بحث معیشت اساتید است و با توجه به افزایش هزینه‌ها، اساتید نباید مشکلات معیشتی داشته باشند چراکه در غیر این صورت علاوه‌بر تدریس، برای جبران هزینه‌ها ناچار به انجام کارهای دیگری هستند که در شأن استاد و معلم نیست. متأسفانه برخی از دانشجویان دکتری بلافاصله بعد از فارغ‌التحصیلی برای ادامه‌ی تحصیل در دوره پسا دکتری به کشورهایی می‌روند که سطح علمی‌شان بسیار پایین است اما بدلیل اینکه‌ آن کشورها ماهانه مبلغ بالایی به این دانشجویان می‌دهند، ناچار به تحصیل در دانشگاه‌های آن کشورها می‌شوند و نباید اجازه دهیم این وضعیت به وجود آید. بنابراین مسئولین باید در تأمین معیشت اساتید دانشگاه و معلمین در آموزش‌وپرورش تلاش مضاعفی انجام دهند.

نحوه‌ی پوشش اساتید، دانشجویان و کارکنان در دانشگاه‌های آمریکا به دانشجویان تبیین شود

استاد دانشکده‌ی مهندسی برق و کامپیوتر با اشاره به حواشی مربوط به بحث پوشش دانشجویان در دانشگاه‌ها نیز اظهار می‌‌کند: درحال‌حاضر در بسیاری از دانشگاه‌های دنیا از جمله دانشگاه‌های ایلینوی و بروکلین آمریکا، دانشجویان، اساتید و کارکنان حق ندارند لباس نامتناسب با محیط دانشگاه بپوشند. متاسفانه ما این موضوعات را به دانشجویان خود بیان نمی‌کنیم تا آن‌ها بدانند که در کشوری مثل آمریکا که بسیاری آن را مهد توسعه و پیشرفت می‌دانند، وضعیت پوشش دانشجویان و اساتید چگونه است.

دکتر حسینی در خاتمه یاد آور می‌شود: ما باید در کنار دستاوردها و موفقیت‌های نظام، مشکلات را نیز بیان کنیم تا جوانان بدانند که ما هیچ موضوع پنهانی نداریم و به جوانان و دانشجویان فرصت صحبت کردن بدهیم تا خود را تخلیه کرده و هر انتقاد و صحبتی دارند، بیان کنند.

انتهای پیام /