روابط تجاری ایران و ترکیه باید تعمیق یابد
روابط تجاری ایران و ترکیه باید تعمیق یابد
عضو هیات رئیسه اتاق ترکیه گفت: ۲ کشور ایران و ترکیه با هم برادر هستند و روابط تجاری آن‌ها باید بیش از این تعمیق و گسترش یابد.

به گزارش شمس، اوزتورک اوران، روز چهارشنبه در بیست و پنجمین همایش ملی صادرات غیرنفتی کشور در تبریز با بیان اینکه ما قدرت و توانمندی اقتصادی ایران و عزم و اراده مردم این سرزمین را به خوبی می دانیم، افزود: سرنوشت ۲ کشور به هم گره خورده و ما با هم فرهنگ مشترکی داریم و از ادبیات و اشعار یکدیگر استفاده می کنیم.

وی با اشاره به قصه فرهاد و شیرین و تلاش فرهاد برای رسیدن به شیرین، اظهار داشت: باید در تجارت نیز در برخی مواقع ترکیه نقش فرهاد را و ایران نقش شیرین را و در برخی مواقع نیز برعکس انجام دهند و مانند فرهاد کوه مشکلات پیش روی تجارت را از بین ببرند.

معاون اتحادیه بورس ها و اتاق های بازرگانی ترکیه با بیان اینکه ما به پیشرفت روابط دوجانبه اهمیت می دهیم، گفت: ما خواهان گسترش این روابط هستیم و با توجه به اتفاقاتی که در جهان و منطقه روی می دهد باید تلاش ها برای گسترش این روابط بیشتر شود.

اوران، ادامه داد: کشورهای ترکیه و ایران قدمت دوستی تاریخی دارند و نزدیکی و همکاری فزاینده آن ها برای منطقه از اهمیت بالایی برخوردار است و می توانند در زمان بروز مشکلات به کمک هم بیایند.

وی با اشاره به اینکه تنوع صادراتی ایران به عنوان یکی از شرکای ترکیه برای ما از اهمیت بالایی برخوردار است، یادآوری کرد: در زمان کنونی حجم تجارت دوجانبه کشورها کافی نیست و باید میزان آن افزایش یابد.

عضو هیات رئیسه اتاق ترکیه گفت: ایران مرزها را طی کرده و بر مشکلات موجود در اقتصاد فائق خواهد آمد و زمانی که این مشکلات را پشت سر بگذارد کشوری قدرتمند و ثروتمندی را خواهیم دید.

اوران، با بیان اینکه تبریز فرصت های تجاری و سرمایه گذاری بالایی دارد، افزود: این فرصت ها باید به سرمایه گذاران و کارآفرینان بیان شود و پیشنهاد می شود برای گسترش همکاری های تجاری بین ایران و ترکیه کنسرسیوم مشترکی بین اتاق های ترکیه و ایران ایجاد شود و در این زمینه آماده همکاری هستیم.

وی گفت: ما می خواهیم ترکیه دروازه اروپا برای ایران باشد.

بیست و پنجمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور با حضور ۵ کشور ترکیه، افغانستان، پاکستان، جمهوری آذربایجان و عراق و روسای اتاق های بازرگانی برخی از مراکز استان ها صبح و عصر امروز در تالار مصلی تبریز برگزار می شود.