روابط تبریز-قازان الگویی برای توسعه مناسبات بین استانی ایران و روسیه است
روابط تبریز-قازان الگویی برای توسعه مناسبات بین استانی ایران و روسیه است
استاندار آذربایجان شرقی گفت: سفر هیأت اقتصادی و تجاری تاتارستان به تبریز فرصتی برای شناسایی و رفع موانع همکاری‌های دوجانبه است و به طور قطع تبریز و قازان می‌توانند در این زمینه پیشرو و الگوی سایر استان‌ها و کشورهای همسایه باشند.

به گزارش شمس، عابدین خرم یکشنبه شب در دیدار رییس جمهور تاتارستان با وی با تأکید بر رفع موانع و عوامل ایجاد مزاحمت در مسیر گسترش روابط کشورهای منطقه، افزود: مردم این کشورها خواهان حسن همجواری و توسعه روابط هستند که این موضوع می‌تواند به‌عنوان یک فرصت کم‌نظیر برای تحقق رشد و ثبات اقتصادی و امنیت مرزها باشد.

وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی دروازه اتصال ایران به اروپاست، افزود: مرزهای ما به‌رغم خواست بدخواهان، از ثبات و امنیت خوبی برقرار است و این امنیت، موجب تحکیم روابط ما با همسایگان شده است.

خرّم تصریح کرد: باید با سامان‌دهی مسائل مربوط به حوزه حمل‌ونقل، ترددهای مرزی و مراودات تجاری و حذف عوامل مزاحم و مخلّ امنیت، از این فرصت به بهترین شکل استفاده کنیم.

استاندار آذربایجان شرقی همچنین با تأکید بر بهره‌گیری از عوامل ایجاد همبستگی و وحدت بین کشورهای منطقه نظیر تبادل دانشجو، همکاری‌های علمی و فناورانه و رفت‌وآمد گردشگران، ابراز امیدواری کرد با اهتمام جدی مسئولان و فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی و تاتارستان، شاهد شکوفایی روابط دو طرف در حوزه‌های مختلف باشیم.

روابط تبریز-قازان زمینه ساز تعمیق مناسبات ایران و روسیه است

رئیس جمهور تاتارستان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از سومین سفر خود به تبریز، گفت: تبریز و قازان روابط بسیار خوبی دارند و می‌توانند نقش مهمی در توسعه روابط و نزدیکی دو کشور ایران و روسیه در حوزه‌های مختلف ایفا کنند.

رستم مینیخانوف با تاکید بر اینکه باید تلاش کنیم تا موانع کسب‌وکار بین فعالان بخش خصوصی دو طرف رفع شود، افزود: مشکلات خودبه‌خود حل نمی‌شوند؛ مسئولان باید به توافق برسند و این ما هستیم که باید این توافق‌ها را اجرایی کنیم.

وی خواستار تشکیل کارگروهی متشکل از مسئولان دولتی تاتارستان و آذربایجان شرقی برای شناسایی موانع همکاری‌های دوجانبه و ارجاع آنها به مسئولان عالی دو کشور شد و گفت: اگر بتوانیم چند پروژه موفق را اجرایی کنیم می‌تواند به‌عنوان الگوی توسعه روابط میان دو کشور معرفی شود.

مینیخانوف همچنین بر توسعه روابط تبریز و قازان در حوزه تبادل دانشجو، همکاری‌های فرهنگی و گردشگری، حمل‌ونقل، تسهیل صدور روادید، برقراری پرواز مستقیم، خودروسازی، کشاورزی و صنایع سبک تأکید کرد و گفت: آماده‌ایم تا شرایط مناسب برای حضور و فعالیت سرمایه‌گذاران و تجار آذربایجان شرقی را فراهم کنیم.

رییس جمهور تاتارستان روسیه روز یکشنبه در سفری کاری در رأس یک هیات بلندمرتبه اقتصادی در تبریز بود.

انتهای پیام /