رسانه‌ها زبان گویای مردم هستند/ قدم‌های اساسی برای توسعه سرمایه‌گذاری در استان
رسانه‌ها زبان گویای مردم هستند/ قدم‌های اساسی برای توسعه سرمایه‌گذاری در استان
بهروزی گفت: رسانه‌ها با جریان‌های مختلف در ارتباط و دیده بان جامعه هستند و می‌توانند راهنمای خوبی برای مسئولان در راستای پیشبرد امور باشند.

به گزارش خبرنگار شمس، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی با حضور در تحریریه خبری شمس، با مدیر، اعضای شورای سردبیری و تحریریه این رسانه دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

در این بازدید واقف بهروزی، با قدردانی از همراهی و تعامل سازنده و مثبت این رسانه با مجموعه مدیران اقتصادی استان، از خدمات و تلاش‌های خبرنگاران قدردانی کرد.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی در ادامه این دیدار با اشاره به اینکه رسانه‌ها زبان گویای مردم هستند، گفت: رسانه‌ها با جریان‌های مختلف در ارتباط و دیده بان جامعه هستند.

وی هدف از برگزاری این نشست را تعامل بیشتر با اصحاب رسانه و هنر دانست و افزود: رسانه‌ها می‌توانند راهنمای خوبی برای مسئولان در راستای پیشبرد امور باشند.

بهروزی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زیر پای سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن می‌کنیم، خاطرنشان ساخت: اجازه نخواهیم داد هیچ سرمایه‌گذاری پشت در اتاق ما معطل بماند. معتقدم که باید دست سرمایه‌گذار را باز بگذاریم و مشکلاتی را که پیش پای آنهاست، برداریم.

وی افزود: به فراز و نشیب‌های گذشته توجهی نمی‌کنم، نگاه‌مان به آینده است و با برنامه‌ریزی صحیح و دقیق، بر روی موضوع سرمایه‌گذاری خارجی متمرکز شده‌ایم. استان آذربایجان‌شرقی در ۲۰ سال گذشته در بحث سرمایه‌گذاری خارجی استان پایه قرار داشته است و هدف کلی ما مشارکت سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی به‌جهت انتقال فناوری است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه متأسفانه طی چندین سال گذشته بسترهای تشویقی سرمایه‌گذاری خارجی تهیه و بروزرسانی نشده است، گفت: هیچ بسته مناسبی که در شأن یک هیأت خارجی باشد، نداشته‌ایم. اما در این مدت بر روی سرمایه‌گذاران موجود تمرکز کردیم و مشکلاتشان را حل کردیم. من به سرمایه‌گذاران تعهد می‌دهم که هیچ مشکلی در حوزه اختیارات دستگاه‌های استانی و قانون و مقررات جاری نخواهید داشت و من در اینجا حامی فعالان اقتصادی هستم.

وی در خصوص اقدامات انجام گرفته توضیح داد: بستر خوبی فراهم شده است و سرمایه‌گذاران بسیار خوبی جذب کرده‌ایم. یک سرمایه‌گذار چینی که در گذشته دلسرد شده بود و حتی به نقطه‌ای رسیده بود که در جای دیگری سرمایه‌گذاری کند، آوردیم و به او دست دوستی و همراهی دادیم.
یک شرکت ژاپنی جذب کردیم که قرار است در حوزه کفش فعالیت داشته باشد و تمام محصولات خود را به کشورهای منطقه صادر کند، حتی مشکلاتی در ترخیص ماشین‌آلات داشت که به‌موقع ورود کردیم و در حال حاضر تمام ماشین‌آلات مستقر شده و آماده به کار است. با یک سرمایه‌گذار ترکیه‌ای که در گذشته اتفاقاتی افتاده بود و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری نداشت، همراهی کردیم و مانع‌های بر سر کار را برداشتیم و باعث شد که استارت پروژه سرمایه‌گذاری ۱۰ هزار دلاری خورده شود.

بهروزی در ادامه تاکید کرد: من متعهد می‌‎شوم که امسال حداقل ۳۰ میلیون دلار، یعنی چیزی در حدود ۳ برابر میانگین چندین سال گذشته، سرمایه‌گذاری خارجی در استان آذربایجان‌شرقی جذب کنیم.

این مقام مسئول در خصوص تسهیلات تبصره ۱۸ بیان داشت: تسهیلات تبصره ۱۸ به بخش‌های مختلف اقتصادی تخصیص پیدا می‌کند، از راه شهرسازی گرفته تا صنعت و معدن و کشاورزی و گردشگری… رقم ابلاغی تبصره ۱۸ برای سال ۱۴۰۰ یک هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان بود، رقم تحقق یافته تا اول اردیبهشت‌ماه سال جاری ۱۱۷ میلیارد تومان بود، یعنی نسبت به رقم ابلاغ شده، تنها ۸ درصد تحقق یافته بود. در این مدت ۵ ماه بالای ۸۰۳ میلیارد تومان، یعنی چیزی در حدود ۶۶ درصد رقم ابلاغی تسهیلات پرداخت شده و این رقم تا شهریورماه به بالای ۹۰ درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه شرکت‌هایی که در آذربایجان‌شرقی فعالیت دارند باید حساب‌هایشان به خود استان منتقل شود، گفت: ما به این موضوع ورود کردیم و ۵۰ شرکت استان را در آوردیم، در عرض چهار ماه اطلاعات بانکی و ریز حساب‌های ریالی و ارزی این‌هارا استخراج کردیم و در حال پالایش و بررسی هستیم و به‌دنبال این هستیم که رده بندی کنیم که این قسمت از حساب‌های این شرکت در فلان استان است.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان‌شرقی در ادامه عنوان کرد: انتظار ما این است که وقتی یک شرکتی خصوص بزرگ در استان داریم، آن شرکت مسئولیت اجتماعی خود در قبال استان را نیز انجام دهد.

وی با اشاره به اینکه در تسهیلات تبصره ۱۸ به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم که سلیقه‌ای برخورد شود، مطرح کرد: چنانچه یک بانک تسهیلات مصوبی را پرداخت نکند، برای آن‌ها جریمه‌ در نظر گرفته می‌شود؛ در تبصره ۱۸ گروه پایش داریم و این‌ها وام‌های کلان، وام‌های خرد را به دقت بررسی می‌کنند، اینکه برای وام‌های بدون ضامن تا چه حدی رعایت شده است، یا وام‌های ازدواج چقدر پرداخت شده، برای همه این‌ها آیتم‌هایی داریم که هر ماه استخراج می‌کنیم و به‌نوعی از این طریق کنترل و نظارت می‌کنیم. در حال حاضر تمامی بانک‌ها مکلف هستند که بخش‌نامه‌های بانکی را رعایت کنند.

بهروزی اشاره‌ای نیز به بحث مالیات پزشکان و اقشاری از جامعه که علی‌رغم درآمد هنگفت، فرار مالیاتی دارند، توضیح داد: نباید اینطور بگوییم که یک قشر خاص این تخلف را دارد، در هر قشری هم فرد متخلف داریم و هم فرد قانون مدار. زمانی‌که یک پزشکی به شکل صحیح و خوب به قانون عمل می‌کند باید تشویق شود و در مقابل باید با پزشکی که از قانون تخطی می‌کند، برخورد شود. اما باید توجه داشت که چرا این اتفاق می افتد؟ ما بسترهای اطلاعاتی ناقصی در طول سنوات گذشته داریم. گفته می‌شود برای کارت‌خوان مالیات در نظر گرفته شود، کارت‌خوان که نباید ملاک تعیین مالیات باشد. کارت‌خوان یک ابزار است در کنار ابزارهای دیگر و صرفاً به‌منظور بررسی تراکنش‌های مالی. در حالت کلی اقداماتی که در راستای بررسی و کنترل تراکنش‌های بانکی یا کارت به کارت انجام می‌گیرد یک بستر خوبی را فراهم می‌کند و در سنوات آتی می‌شود عدالت را در دریافت مالیات رعایت کرد.

وی در پایان در پاسخ به سوال خبرنگار این رسانه که چرا نرخ تورم آذربایجان‌شرقی از متوسط کشوری بالاتر است، گفت: نرخ تورم ما از نرخ متوسط کشوری بالاتر است، اما روند آن نسبت به گذشته کاهشی است؛ این در حالی‌ست که نرخ تورم در میانه کشور افزایشی است؛ این عوامل مختلفی می‌تواند داشته باشد، یکی از دلایل می‌تواند مرزی بودن استان ما باشد، وقتی یک استان مرزی است، نرخ ارز بر قیمت کالاهای داخلی تاثیر می‌گذارد.

انتهای پیام /

  • نویسنده : میلاد نوروزی