راه آهن میانه- تبریز تا دهه فجر ۱۳۹۹ تکمیل می‌شود
راه آهن میانه- تبریز تا دهه فجر ۱۳۹۹ تکمیل می‌شود
استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه تکمیل و افتتاح خط آهن میانه - تبریز اولویت مدیریت ارشد استان است، گفت: این طرح راهبردی حوزه حمل و نقل تا دهه فجر سال آینده به طور کامل به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش شمس، محمد رضا پور محمدی در بازدید از ایستگاه خط آهن میانه – تبریز در شهرستان بستان آباد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قطعه نخست خط آهن دوطرفه میانه – تبریز تا بستان آباد به طول ۱۳۰ کیلومتر تا نیمه آبان ماه امسال به بهره برداری می رسد.

وی با بیان اینکه نواقصات جزئی در ایستگاه راه آهن بستان آباد و راه دسترسی به آن وجود دارد، اظهار کرد: با برنامه ریزی های انجام شده تا چند روز آینده شاهد حل آنها نیز خواهیم بود.

استاندار آذربایجان شرقی توضیح داد: قطعه دوم این طرح به طول ۴۲ کیلومتر در حدفاصل بستان آباد تا تبریز با ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال اجرا می باشد.

وی ادامه داد: ایستگاه خاوران قطعه بسیتان آباد – تبریز خط آهن میانه – تبریزنیز این روز ها به پیمان خواهد رفت و پل باسمنج نیز در حال تکمیل است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه مشکل اعتباری برای تکمیل این پروژه وجود ندارد، گفت: قطعه نخست این طرح ریلی در حد فاصل میانه تا بستان آباد با حضور مسئولان عالی رتبه کشوری و احتمالا با حضور شخص ریس جمهوری افتتاح می شود.

خط آهن دوخطه میانه – بستان آباد- تبریز از ایستگاه فعلی میانه واقع در مسیر راه‌آهن تهران – تبریز شروع شده و با گذر از شهرهای ترکمن چای، بستان‌آباد و باسمنج به ایستگاه کنونی تبریز متصل می‌ شود.
طرح راه آهن میانه تبریز حدود ۱۷۵ کیلومتر بوده که ۱۳۲ کیلومتر آن شامل مسیر میانه_بستان آباد و ۴۲ کیلومتر نیز شامل مسیر بستان آباد تا تبریز است؛ این طرح از سال ۱۳۷۹ آغاز شده است.
خط آهن میانه – بستان آباد – تبریز، ادامه راه‌آهن تهران ـ میانه است که در صورت تکمیل، فاصله بین تهران و تبریز را از نظر مسافت ۱۱۴ کیلومتر و از لحاظ زمانی ۵.۵ ساعت کاهش می‌دهد.
این خط آهن به صورت دو خطه طراحی شده و حداکثر سرعت آن برای واگن‌های باری ۱۲۰ کیلومتر و برای واگن‌های مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.

محمدرضا نوبخت، رییس سازمان برنامه و بودجه کشورمان در سفر اواخر مرداد ماه امسال اعلام کرد که طرح خط آهن میانه – تبریز مشکل اعتباری ندارد و به زودی ۴۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر برای آن تخصص می یابد.

پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در آن سفر با انتقاد از انتخاب پیمانکار ضعیف برای ایستگاه بستان آباد خط آهن میانه تبریز و با اشاره به عزم دولت برای اتمام آن به رغم دشواری های مالی اعلام کرد که برای تکمیل این طرح ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

پورمحمدی تشریح کرد: از مجموع ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این طرح ۲۲ میلیارد تومان به صورت نقدی و اوراق اختصاص یافته است.