دیپلماسی تجاری آذربایجان‌‍شرقی در دولت سیزدهم فعال شده است
دیپلماسی تجاری آذربایجان‌‍شرقی در دولت سیزدهم فعال شده است
معاون امور اقتصادی استاندار آذربایجان‌‌شرقی گفت: در یکسال گذشته تعاملات تجاری استان با کشورهای همسایه فعال شده است و این رویه ادامه دارد.

به گزارش شمس، محمد کلامی روز سه شنبه در جلسه کارگروه اقتصادی، اشتغال و تسهیل در سرمایه گذاری و رفع موانع تولید شهرستان اهر از سفر هیئت ۷۵ نفری تجاری به همراه نخست وزیر، وزیر اقتصاد و تُجار تاتارستان به آذربایجان‌شرقی در هفته‌ جاری خبر داد و گفت: روز چهارشنبه هیئت تجاری بلند پایه تاتارستان با حضور نخست وزیر این کشور به استان سفر می‌کند.

وی همچنین با اعلام اینکه نهم شهریورماه هیئت تجاری آذربایجان‌ شرقی به کشور ارمنستان سفر می‌کند، افزود: تا آذرماه برای سفر هیئت تجاری استان به اقلیم کردستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه و روسیه برنامه‌ریزی کرده‌ایم .

کلامی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی شهرستان اهر گفت: از ظرفیت‌های شهرستان‌ها در سفرهای تجاری هیات های خارجی استفاده خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه ظرفیت های شهرستان اهر در بخش های معدن و باغداری شناخته شده است، گفت: شهرستان اهر در حوزه گردشگری هم به لحاظ تأثیرپذیری از جنگل‌های ارسباران و قرار گرفتن در شاهراه گردشگری استان، موقعیت ویژه ای دارد.

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی هم در این نشست بزرگترین مزیت شهرک صنعتی اهر را نزدیکی به شهر عنوان کرد و افزود: هزینه حمل‌ونقل در حوزه تولید و صنعت بزرگترین نگرانی تولیدکنندگان است و نزدیکی شهرک صنعتی به اهر، موقعیت استثنایی را به وجود آورده است.

صابر پرنیان بابیان اینکه ۱۲۰۰ هکتار زمین برای سرمایه‌گذاری در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در حال آماده‌سازی است گفت: اجرای فازهای توسعه شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی، فرصتی مغتنم برای سرمایه‌گذاری است که در هفته دولت فاز توسعه شهرک صنعتی اهر در زمینی به مساحت ۴۵ هکتار جهت ایجاد واحدهای تولیدی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

وی بر لزوم سرمایه‌گذاری شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌شرقی در شهرک صنفی اهر تأکید کرد و یادآور شد: در این شهرستان ۵۰ طرح نیمه‌تمام وجود دارد.

پرنیان از رؤسای اداره صمت و شهرک صنعتی اهر خواست تا در بازه زمانی ۶ ماهه طرح‌های نیمه‌تمام شهرستان اهر را به اتمام برسانند، چراکه با تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام ۱۰۰۰ فرصت شغلی مستقیم و ۲۵۰۰ فرصت شغلی غیرمستقیم ایجاد می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان از صدور مجوز پروانه بهره‌برداری ۱۵ معدن در اهر خبر داد و گفت: با توجه به قرارگیری این شهرستان در کمربند معدنی و صدور پروانه ۱۵ معدن، فعال‌سازی این معادن مورد تأکید است.
پرنیان با اشاره به انتظار ۵۳۰۰ جوان بیکار اهری برای اشتغال خاطرنشان کرد: امکان اشتغال‌زایی برای این تعداد بیکار در معادن شهرستان در بازه زمانی کوتاه‌مدت میسر است.

فرماندار اهر هم گفت: ظرفیت‌های شهرستان در حوزه صنعت و معدن، ورنی‌بافی و قالی‌بافی، گردشگری، کشاورزی و دامپروری است و طبق مطالعات انجام شده در صورت فعال‌سازی زمینه تولید و صادرات ورنی ۲۰ هزار شغل خانگی در اهر ایجاد می‌شود.

ابوالفضل غنی‌زاده با بیان اینکه جمهوری آذربایجان، ترکیه، ارمنستان، قطر، اقلیم کردستان و برخی کشورهای اروپایی می‌تواند به بازار ورنی اهر تبدیل شوند، گفت: برای توسعه صادرات ورنی اهر مبتنی‌بر تقاضای طرح و رنگ به همکاری تیم اقتصادی آذربایجان‌شرقی و هیأت تجاری نیازمندیم.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر صادرات ورنی اهر به‌صورت تجارت چمدانی صورت می‌گیرد.

وی از برگزاری جشنواره ملی ورنی اهر در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: خوشبختانه در سال‌های اخیر اهر به‌عنوان شهر ملی ورنی کشور به ثبت رسیده است و برای ثبت جهانی ورنی به نام اهر اقدامات لازم صورت می‌گیرد.

انتهای پیام /