دیوانگی آقایان به کسی ربط ندارد! از نوحه لس‌آنجلسی تا خودزنی در هیئت/ مراجع تقلید چه می‌گویند؟
دیوانگی آقایان به کسی ربط ندارد! از نوحه لس‌آنجلسی تا خودزنی در هیئت/ مراجع تقلید چه می‌گویند؟
در سال‌های اخیر شاهد بدعت و تحریف‌هایی هستیم که موجب وهن مذهب و تمسخر عزاداران شده است و با این حال اهالی فرهنگ و رسانه از ترس اینکه مخالف محرم و ضددین معرفی شوند، سکوت اختیار کرده‌اند.

فرهنگی شمس: در روزهای اخیر آذربایجانی‌ها در سوگ امام حسین(ع) در دستجات خیابانی و هیئات مذهبی، سینه زدند و چوب به دست گرفتند. در اقصی‌نقاط تبریز عزایِ پسر فاطمه برپا بود و به‌لطفِ پیرغلامان و به‌خواست صاحب عزا، علی‌رغم هجمه‌های همیشگی از شکوهِ مجالس کاسته نشد.

با این همه محرم ۹۸ حاشیه‌هایی نیز داشت که زبانِ عزاداران در برابر آنانکه کمر همت به حذف شعائر مذهبی گرفته‌اند و با اصلِ محرم مخالفند، کوتاه می‌کرد. در روزهایی که آذربایجانی‌ها برای رشیدانِ کربلا اشک می‌ریختند فیلم‌ها و تصاویری در فضای مجازی منتشر می‌شد که هدف‌دار تمامی عزاداری‌ها و عاشقانِ حسین را نشانه می‌رفت.

در این ایام هم مداحِ جوان تبریزی با نوحه‌هایی به سبکِ لس‌آنجلسی و تاتلسی سوژه شد و هم مردی که در هیئت عزاداری فلاکس چای را بر سرش می‌کوبید. واکنش‌ها به این سوژه‌ها متفاوت بود اما اکثرِ بینندگان با دیده‌ی تمسخر به موضوع می‌نگریستند.

البته خالق چنین سوژه‌هایی و طرفدارانَش پاسخ‌هایی نیز به انتقادات داشتند که در “دیوانگی ما به کسی ربط ندارد” خلاصه می‌شد و با عناوینی همچون خودزنی به عشق حسین و هرکس به طریقی سخن خویش با ارباب می‌گوید از اقدامات این‌چنینی دفاع می‌کردند.

حضرات آیات موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی و نوری همدانی به پرسش رسانه‌ها درباره افرادی که در عزاداری‌ها اقدام به خودزنی می‌کنند، پاسخ داده‌اند.

آیت‌الله العظمی موسوی اردبیلی:
چنانچه موجب وارد آمدن ضرر معتنی‌به فرد گردد یا به حسب نظر عرف متشرعه موجب وهن مذهب و یا حضرات معصومین و یا عزاداری باشد، ترک گردد.

آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی:
عزاداری خامس آل عبا علیه‌السلام از مهمترین شعایر دینی و رمز بقاء تشیع است و باید هر چه باشکوه‌تر برگزار گردد، اما لازم است از تمام کارهایی که آسیب به بدن می رساند یا موجب وهن مذهب می‌گردد جدا اجتناب شود.

آیت‌الله العظمی نوری همدانی:
لازم است عزاداری حضرت سید‌الشهداء علیه‌السلام و اصحاب باوفای آن حضرت به همان رویه‌ای که بین مومنین و شیعیان مرسوم است انجام گردد. و از هر عملی که موجب وهن مذهب می گردد خودداری نمایند.

چنانچه از پاسخ حضرات پیداست، دیوانگی عده‌ای موجب وهن مذهب می‌شود و نه‌تنها در رسانه‌های بین‌المللی بازتاب مناسبی ندارد، بلکه نگاه نسل جوان داخلی را نیز به محرم تغییر می‌دهد.

انتهای پیام/