دوگانگی تصمیمات کرونایی در تبریز/ رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تبریز سخنگو دارد!
دوگانگی تصمیمات کرونایی در تبریز/ رئیس اتحادیه آرایشگران زنانه تبریز سخنگو دارد!
در هفته‌ای که بر اساس دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت گروه های سه و چهار در مناطق نارنجی ممنوع اعلام شده بود، صنف آرایشگران زنانه تبریز مجوز فعالیت گرفتند.

به گزارش شمس، سه روز از پایان محدودیت‌های ۲ هفته‌ای کرونایی در سراسر کشور می گذرد؛ در این مدت اغلب مشاغل بجز کسب و کارهای ضروری و گروه یک مرتبط با سلامت و تامین مایحتاج عمومی مردم و نیز دستگاه‌های خدمات رسان تعطیل بودند و ادارات نیز حجم حضور نیروهای انسانی خود را تا یک سوم کاهش دادند.

تردد خودروها در سایه تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا در سراسر کشور محدود شد؛ ترددهای بین شهری و غیر بومی ممنوع و شهروندان نیز شب ها اجازه تردد در سطح شهرها را نداشتند تا میزان دورهمی‌ها، برگزاری مراسم و مسافرت‌ها به عنوان عامل نخست انتشار وسیع ویروس کرونا به حداقل برسد.

در روزهای ابتدایی اجرای این محدودیت‌ها هرچند گزارش هایی از نادیده گرفتن مقررات از سوی برخی اصناف و شهروندان گزارش می‌شد لکن پلیس و نهادهای نظارتی علاوه بر رویه ارشادی، مجبور به اعمال جریمه های مصوب در قانون شدند و رفته رفته هموطنان خود را با شرایط جدید وفق دادند.

در این میان، عدم رعایت دستورات ستاد ملی مبارزه با کرونا از طرف برخی اصناف و پاساژها باعث شد تا موجبات پلمپ آن‌ها فراهم شده و بعد از چندبار هشدار آخرسر پلمپ شوند. خیلی از اصناف به دلیل عدم رعایت قوانین و علی‌رغم شرایط دشوار اقتصادی کشور از طرف نهادهای نظارتی جریمه و محل کارشان پلمپ شد.

حال اصل سردرگمی و ناراحتی مردم از برخورد دوگانه مسئولین تبریزی با اصناف می‌باشد، چراکه بعد از اتمام تعطیلات دو هفته‌ای کشور علیار راستگو معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به وضعیت نارنجی تبریز اظهار داشت: پنج شهرستان اسکو، چاراویماق، ورزقان، خداافرین و هوراند در وضعیت زرد و بقیه در وضعیت نارنجی قرار دارند. محدودیت ها در تمام شهرهای زرد و نارنجی بر اساس دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا که قبلا اعلام شده است، ادامه خواهد یافت.

راستگو همچنین روز پنج‌شنبه (۱۳/آذر/۹۹) در حاشیه جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا خاطر نشان کرد: گروه های سه و چهار در مناطق نارنجی، و گروه چهار در مناطق زرد تعطیل خواهند بود.

با توجه به اینکه تبریز جزو مناطق نارنجی است و تنها یک غفلت جزئی باعث ضایع شدن هزینه هنگفت دولت در تعطیلی دو هفته‌ای سراسری خواهد شد، مخاطبان شمس پیام‌هایی در ارتباط با عدم رعایت برخی اصناف به قوانین ستاد ملی مبارزه کرونا ارسال می‌کنند.

از جمله این‌ها آرایشگاه‌های زنانه هستند که بر سردرگمی مردم بیش از پیش افزوده است، چراکه با توجه به گروه‌بندی تعطیلی مشاغل، آرایشگاه‌های زنانه جزو گروه ۳ مشاغل هستند و با توجه به اظهارات معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان‌شرقی گروه ۳ و ۴ مشاغل باید این هفته را در تبریز تعطیل باشند.

عدم تعطیلی آرایشگاه‌های زنانه تبریز باعث شد تا خبرنگار شمس تماس تلفنی با رئیس اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایشگران زنانه شهرستان تبریز برقرار کند اما علی‌رغم تلاش‌های مکرر، خبرنگار ما موفق به گفتگو با رئیس این اتحادیه نشد و مجبور به گفتگو با سخنگوی ایشان شد!

فردی که خود را سخنگو و همکار فاطمه سلطان حمدی نسب رئیس اتحادیه معرفی کرده بود، گفت: طبق مصوبه جلسه بین اداره بهداشت، اتاق اصناف و فرمانداری تبریز برای اتحادیه صنف آرایشگران و پیرایشگران زنانه تبریز اجازه فعالیت داده شده است.

در این خصوص، بهروز مهدی فرماندار تبریز در گفتگو با خبرنگار شمس خاطرنشان کرد: طبق چهارچوب مصوبه می‌توانند فعالیت نمایند.

گفتنی است، شاید اجازه فعالیت این صنف برای جلوگیری از فعالیت های غیرمجاز بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی غیرمنطقی به نظر نمیرسد، اما عدم اطلاع رسانی شفاف و دقیق موجبات سردرگمی مردم را در پی داشته است.

  • نویسنده : عارف زمانی