دوئل نمایندگان تفکر خاتمی و احمدی‌نژاد در آذربایجان/ هفت‌خوان رستم در انتظارِ سناتور و ناپلئون!
دوئل نمایندگان تفکر خاتمی و احمدی‌نژاد در آذربایجان/ هفت‌خوان رستم در انتظارِ سناتور و ناپلئون!

سیاسی شمس: کاندیداهای مجلس یازدهم از حوزه‌ انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو مشخص شده‌اند و با فرضِ اینکه چهره‌های مطرح از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند، شناسایی نامزدهایی که از شانس بیشتری برای حضور در خانه‌ی ملت برخوردارند آسان است. بنابر اعلام ستاد انتخابات تبریز، ۳۳۵ نفر از حوزه‌ی انتخابیه‌ی تبریز، آذرشهر و اسکو برای […]

سیاسی شمس: کاندیداهای مجلس یازدهم از حوزه‌ انتخابیه تبریز، آذرشهر و اسکو مشخص شده‌اند و با فرضِ اینکه چهره‌های مطرح از فیلتر شورای نگهبان عبور می‌کنند، شناسایی نامزدهایی که از شانس بیشتری برای حضور در خانه‌ی ملت برخوردارند آسان است.

بنابر اعلام ستاد انتخابات تبریز، ۳۳۵ نفر از حوزه‌ی انتخابیه‌ی تبریز، آذرشهر و اسکو برای مجلس یازدهم نام‌نویسی کرده‌اند، اما همه‌ی این اشخاص چهره‌های شناخته شده‌ای میان مردم نیستند.

باتوجه به انصراف شهاب‌الدین بیمقدار از حضور دوباره در مجلس شورای اسلامی و کوچ زهرا ساعی به تهران، از ۶ نماینده مردم تبریز تنها ۴ نماینده در انتخابات پیش‌رو به رقابت خواهند پرداخت اما همه‌ی آنان شانس یکسانی برای پیروزی ندارند و نه‌تنها عملکرد ضعیف‌شان از پایگاه اجتماعی‌شان کاسته، بلکه کاندیداتوری چهره‌های مطرح دیگر آنان را به‌حاشیه برده است.

با این حال ۴ نماینده فعلی مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی جزو کاندیداهای مطرح‌اند و همچنان از شانس تمدید وکالت‌شان برخوردارند، هرچند که این اتفاق برای دو تن از آنان شبیه یک رویاست!

مسعود پزشکیان از جمله نمایندگانی است که علی‌رغم انتقادات فراوان رسانه‌ای نسبت به عملکرد چندین ساله‌اش در مجلس شورای اسلامی همچنان جزو گزینه‌های مطرح برای حضور در مجلس است و به‌تعبیر فعالان این حوزه، “چیخب اُتوروب”! فی‌الواقع از منظر فعالان سیاسی پزشکیان بدون تبلیغات نیز همانند دوره‌های گذشته رأی لازم را برای پیروزی در انتخابات می‌آورد و نهایتاً در صورت کاهش مشارکت مردمی و تاثیر انتقادات، او مانند انتخابات مجلس دهم موفق به کسب بیش از ۲۷۰ هزار رأی نمی‌شود اما این دلیل بر عدم انتخاب نایب رئیس مجلس نیست!

مسعود پزشکیان که سابقه‌ی ریاست علوم پزشکی تبریز، وزارت بهداشت دولت خاتمی و نایب‌ رئیسی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه‌اش دارد جزو وزنه‌های سنگینی است که بلند کردن آن از صندلی خانه ملت کار هرکسی نیست، پزشکیان همچنان در میان مردم چهره‌ای محبوب است، حتی اگر حامی روحانی، عباس آخوندی و تمام اشتباهات دولت باشد!

احمدعلیرضا بیگی، نماینده فعلی مردم تبریز دستِ کمی از پزشکیان ندارد. او مانند رقیبِ اصلاح‌طلب خود بر صندلی وزارت و ریاست مجلس تکیه نزده است اما به پشتوانه‌ی محمود احمدی‌نژاد اسم و رسمی دارد. او که سابقه‌ی فرماندهی انتظامی ۴ استان و استانداری آذربایجان‌شرقی در دولت دهم را دارد، میانِ آذربایجانی‌ها چهره‌ای نام آشناست.

بیگی همانند پزشکیان در موضوعاتِ جزء ورودی ندارد و بیشتر درگیر مسایل کلان می‌شود اما نقطه‌ی مقابل نایب رئیس مجلس شورای اسلامی است. بیگی می‌گوید پزشکیان را به‌خاطر دفاع از عباس آخوندی و جنایتَش در حقِ جان‌باختگان قطار تبریز_مشهد قبول ندارد.

احمدعلیرضا بیگی همچنان پایبند به احمدی‌نژاد است و هنگام نام‌نویسی در انتخابات مجلس یازدهم بار دیگر طی سخنانی تعهد خود نسبت به تفکرات رئیس‌جمهور سابق ایران را بر زبان آورد. او در طولِ ۴ سال اخیر از منتقدان سرسختِ دولت تدبیر و امید بوده و بارها در فضای رسانه‌ای با استاندار اول روحانی در آذربایجان‌شرقی، وزرای راه و اقتصاد و حتی رئیس سابق سازمان خصوصی‌سازی دست به یقه شده است.

بیگی که در انتخابات مجلس یازدهم موفق به کسب ۲۳۵ هزار رأی شده بود، در این دوره نیز جزو گزینه‌های محتمل برای حضور در خانه ملت است. او بیشتر از آنکه به فکر راهیابی به مجلس باشد، در فکر افزایش آراء خود نسبت به مسعود پزشکیان است تا در این جدال دو نفره و تضادِ افکار، این‌بار او پیروز شود.

محمدحسین فرهنگی، دیگر چهره‌ی اصولگرای تبریز است که سابقه‌ی حضور در مجالس هفتم، هشتم، نهم و دهم را در کارنامه‌اش دارد و سناتور آذربایجان لقب گرفته است اما در انتخاباتِ پیش‌رو کار فرهنگی برای حضور در مجلس به آسانی دفعاتِ قبل نیست و مسایل متعددی دست به دست هم داده تا پایگاه مردمی‌اش دچار ریزش شود.

فرهنگی که به‌عنوان چهره‌ای نظامی در انتخابات مجلس نهم خوش درخشید و با اختلاف ۳۰ هزار رأی نسبت به پزشکیان، ۱۸۸ هزار رأی آورد در مجلس دهم دچار ریزش آراء شد و با ۱۱۶ هزار رأی کارش به اما و اگر کشید.

او در میان اصلاح‌طلبان رأیی ندارد و اصولگرایان نیز به‌خاطر رأی به برجام با فرهنگی میانه‌ی خوشی ندارند. هرچند سناتور آذربایجان اخیراً به ریل مواضع ضددولتی آمده و مدام در حال انتقاد از روحانی و آرمان‌خواهی است، اما همچنان هستند اصولگرایانی که فرهنگی را نبخشیده‌اند و معتقدند ۱۶ سال نمایندگی مجلس برای او بس است.

محمد اسماعیل سعیدی، دیگر نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو است که ابتدا شائباتی مبنی بر عدم کاندیداتوری‌اش در مجلس یازدهم به گوش می‌رسید اما او با حضور دقیقه نودی در فرمانداری تبریز به حرف و حدیث‌ها پایان داد. سعیدی برخلاف فرهنگی در طول ۸ سال نمایندگی‌اش مواضع پایداری را از خود نشان داده و با حذفِ محافظه‌کاری از گفتار، در ارتباط با رسانه‌ها و پاسخگویی به سوالات و مطالبات پیشگام بوده اما با این حال هیچگاه جزو انتخاب‌های اول مردم قرار نگرفته است.

سعیدی نماینده ناپلئونی تبریز، آذرشهر و اسکوست، او در انتخابات مجلس نهم با ۱۲۱ هزار رأی و به پشتوانه‌ی تراکتور با حمایت هواداران به مجلس راه یافت اما در انتخابات مجلس دهم با کاهش آراء تا مرز حذف پیش رفت و نهایتاً با ۱۰۸ هزار و ۲۷۵ رأی و تنها با اختلاف ۵۰۰ رأی نسبت به منادی، پیروز انتخابات شد.

در این جمع ۴ نفره سعیدی از همه گمنام‌تر است و شاید دلیل آن عدم سوابق اجرایی او باشد. محمداسماعیل سعیدی درحالی که آخرین بار جانشینی فرمانده لشکر ۳۱ عاشورا را برعهده داشت بازنشسته شد.

انتهای پیام/

  • نویسنده : مجید قنبرزاده