دفتر روزهای خشک دریاچه ارومیه برای همیشه به پایان رسید
دفتر روزهای خشک دریاچه ارومیه برای همیشه به پایان رسید
دیروز با افتتاح بزرگ‌ترین طرح زیست محیطی خاورمیانه دفتر روزهای خشک دریاچه ارومیه برای همیشه به پایان رسید.

به گزارش شمس، در مراسم افتتاح پروژه انتقال آب به دریاچه ارومیه که که دیروز با حضور آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو و جمعی از مسئولان استانی از جمله استاندار آذربایجان‌شرقی برگزار شد، سامانه انتقال آب به دریاچه ارومیه شامل تونل و کانال انتقال آب به بهره‌برداری رسید.

بالاخره تمام شد روزهای خشک نگین آبی ایران. در اعیاد شعبانیه چه خبری بهتر از این. چند سالی بود که تماشای تصاویر خشکی دریاچه زیبای ارومیه کام همه ایران را تلخ می‌کرد. تصویر ماهی‌های خشک شده کف دریاچه ارومیه، تصویر ماشین‌هایی که تخته گاز می‌رفتند وسط دریاچه تا از نزدیک به تماشای تلخی بی پایان خشکی این دریاچه بنشینند.

انصافاً آن روزها همه سنگ تمام می‌گذاشتند آنقدر که از این خشکی و بی آبی تصویر مخابره می‌کردند و در صفحات مجازی‌شان پست می‌کردند. البته همان‌ها از دیروز در برابر یک خبر مهم و شیرین از این دریاچه سکوت پیشه کردند. بگذریم… دیروز با افتتاح بزرگ‌ترین طرح زیست محیطی خاورمیانه دفتر روزهای خشک دریاچه ارومیه برای همیشه به پایان رسید. روز گذشته با حضور رییس جمهور در اعیاد شعبانیه طرح آب رسانی به دریاچه ارومیه افتتاح شد. با این طرح که برای اجرای آن ۳۵ هزار میلیارد ریال هزینه شده، آب از مخزن سد «کانی سیب» وارد تونل انتقال ۳۶ کیلومتری می‌شود، پس از آن با ورود به کانال ۱۱ کیلومتری، به رودخانه «گدار» می‌رسد و پس از طی ۲۸ کیلومتر، مسیر این رودخانه وارد پهنه آبی دریاچه ارومیه می‌شود.

افتتاح این سامانه سرآغازی بر کمک به احیای دریاچه ارومیه خواهد بود.

همچنین به دستور رئیس جمهور و به صورت ویدئو کنفرانسی عملیات انتقال همزمان آب از سد شهید کاظمی به دریاچه ارومیه آغاز شد.
با باز شدن دریچه‌های این سد از امروز سالانه ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب دیگر به دریاچه ارومیه انتقال خواهد یافت.

گزارش فارس حاکی است، حوضه آبریز دریاچه ارومیه با مساحت ۵۱ هزار و ۸۷۶ کیلومترمربع یکی از ۶ حوضه آبریز اصلی کشور است که روند خشکیدن و کاهش تراز آبی آن از اواخر دهه ۷۰ آغاز شد و سالانه ارتفاع آن حدود ۴۰ سانتی متر کاهش یافته است. دریاچه ارومیه امسال با کاهش ۳۹ درصدی تا به امروز، وضعیت نامناسبی را تجربه می‌کند که بهره‌برداری از طرح‌های انتقال آب به دریاچه از قبیل انتقال پساب تصفیه شده تبریز، ارومیه و انتقال آب از تونل ۳۶ کیلومتری کانی سیب، می‌تواند بارقه‌های امید برای احیای دریاچه را زنده نگه دارد.

انتهای پیام/