دستفروشان دوباره موضوع داغ اعضای شورا شدند/ خودکشی یک عضو شورا به خاطر تیم شهرداری!
دستفروشان دوباره موضوع داغ اعضای شورا شدند/ خودکشی یک عضو شورا به خاطر تیم شهرداری!
جلسه امروز شورای شهر تبریز با حضور 12 تن از اعضا و در غیاب محمدباقر بهشتی برگزار شد.

به گزارش شمس، شکور اکبرنژاد در آغاز جلسه شورای شهر تبریز اظهار داشت: روز فنی حرفه‌ای است و امیدواریم جوانان و دانشجویان در دانشگاه‌ها به گونه‌ای تربیت شوند که در اقتصاد شکوفا و فعال شوند.

وی ادامه داد: تیم والیبال جوانان کشورمان نیز در جهان به مقام قهرمانی دست یافته و امیدواریم این روند برای سایر رشته‌های ورزشی نیز ادامه داشته باشد.

شهردار تبریز در ارائه گزارشی از دهمین اجلاس رشد و توسعه شهری اوراسیا در تبریز عنوان کرد: شهرداری تبریز دو سال قبل در نهمین اجلاس حضور یافته و عضو این اجلاسیه شده بود.

وی افزود: تبریز به عنوان میزبان این اجلاسیه اعلام آمادگی کرده و در این راستا استانداری، سازمان میراث فرهنگی و شهرداری با همکاری یکدیگر ۲۸ مرداد این اجلاس را برگزار خواهند کرد.

محمدحسین اسحقی نیز در خصوص این اجلاسیه تشریح کرد: اجلاسیه اوراسیا برای شهرهایی است که تاریخی و روی جاده ابریشم هستند و اقتصاد قوی دارند برگزار می‌شود دوره قبل نیز در مسکو برگزار شد.

وی افزود: این اجلاسیه در ده روز به صورت کارگاهی و در دو روز برای افتتاحیه و اختتامیه برگزار خواهد شد و تبریز به خاطر تاریخ و مطرح کردن خود نیاز دارد که در این اجلاسیه حضور پیدا کند.

شهین‌باهر: تملک اصلی‌ترین مشکل شهرداری برای ساماندهی دستفروشان

در ادامه ایرج شهین‌ باهر در خصوص وضعیت ساماندهی دستفروشان تبریز گفت: تعداد دستفروشان به صورت قابل توجه افزایش یافته و مشکلاتی برای مردم و کسبه ایجاد کرده‌اند.

وی ادامه داد: موضوع دیگر میوه‌فروشانی هستند که باید ساماندهی شوند اما شهرداری به اندازه تمام آنها زمین برای ساماندهی ندارد، البته ما بازارچه انقلاب در ارم، بازارچه شقایق در توانیر و بازارچه شهرک امام را برای میوه‌فروشان آماده و تحویل داده‌ایم.

شهردار تبریز تصریح کرد: مشکل اصلی در ساماندهی دستفروشان بحث تملک است و اگر برای سال ۹۹ ساماندهی تکمیلی را می‌خواهیم باید اعتبار تملک تخصیص یابد حال آنکه برخی فکر می‌کنند همه شهر برای شهرداری است.

وی افزود: معضل ترافیکی دیگر مساله‌ای است که باید در نظر گرفته شود و نباید بازارچه‌ای احداث شود که بیشتر مشکل ترافیکی ایجاد کند.

شهین‌باهر درباره ساماندهی دستفروشان گجیل و باغ گلستان نیز عنوان کرد: میدان گجیل با هزینه ۹ میلیارد تملک و مرمت یافت و همین موضوع باعث جمع آوری دستفروشان از باغ گلستان شد.

وی در خصوص جمع آوری دستفروشان نیز ابراز داشت: قانونا شهرداری موظف است که دستفروشان را جمع آوری کند اما ساماندهی جز وظایف ما نیست ولی باید مشکل حل شود، البته دستفروشان بازار اغلب کسانی هستند که از اطراف به تبریز می‌آیند.

شهردار تبریز گفت: ۱۱ میدان برای ساماندهی دستفروشان در نظر گرفته شده که در حال حاضر سه میدان آماده شده و ثبت نام صورت گرفته تا دستفروشان به هر میدان و منطقه که تمایل داشته باشد مشغول به کار شوند.

وی افزود: سعی خواهیم کرد در تمامی مناطق شهرداری دستفروشان را با توجه به بحث‌های ترافیکی، دسترسی مشتریان و موقعیت دستفروشان ساماندهی کنیم.

محرم محمدزاده با انتقاد از این وضعیت اظهار داشت: وقتی که می‌خواهیم کاری انجام دهیم یا از این طرف بام یا از آن طرف بام می‌افتیم یا کاری نداریم یا مردم را کتک می‌زنیم!

وی افزود: بازار شب یا هفته بازار پیشنهادات من بود که کسی آن را قبول نکرد و اگر دوستان در شهرداری ایده خاصی ندارند به سراغ شهرهایی مانند مشهد و تهران بروند و یاد بگیرند که چگونه می‌توان دستفروشان را ساماندهی کرد.

عضو شورای شهر تبریز تشریح کرد: گجیل نباید به حالت قبلی باز می‌گشت و در وسط شهر چنین اوضاعی درست می‌شد امروز گجیل تبدیل به محل خرید و فروش مواد مخدر شده است.

غلامحسین مسعودی ریحان نیز با انتقاد از روند شورا عنوان کرد: دو سال مثل برق گذشته و به چشم برهم زدنی این دو سال نیز می‌گذرد و اگر بعد از چهار سال از ما بپرسند چه کار کرده‌اید و کدام پروژه را انجام داده‌اید و یا چه کار فرهنگی و اجتناعی و ورزشی انجام داده‌اید، جواب ما چیست؟

وی ادامه داد: از سال ۹۶ می‌گذریم اما در سال ۹۷ چه کار کرده‌ایم؟ تکمیل باغات چایکنار عملکرد صفر، مطالعات ساماندهی حاشیه نشینی یوسف آباد عملکرد صفر، بهبود محیط بافت‌های قدیمی و کمک به مرمت عملکرد صفر، تملک پارک‌های محله‌ای نزدیک به صفر و بقیه نیز به همین ترتیب است.

این عضو شورای شهر با اشاره به اختلافات سیاسی نیز عنوان کرد: اختلاف و مشکلات نمی‌گذارد یک تصمیم واحد بگیریم و بعد از چهار سال کسی نمی‌پرسند که ما چرا اختلاف داشتیم بلکه همه ما را به یک چوب خواهند زد؛ هر سالی که می‌گذرد شرمنده مردم هستیم.

اندیش: تیتر گزارشات شهرداری اوهام و خیالات است

در ادامه سونیا اندیش با انتقاد از گزارش اجلاس اوراسیا گفت: وضعیت مقبره الشعرا و دیگر آثار تاریخی ما را ببینید و بگویید می‌خواهیم در این اجلاسیه چه کنیم؟ تمام تیترهای گزارش شما اوهام و خیالات است و بهتر است گزارشات واقعی‌تر ارایه دهید.

محمد اشرف نیا با انتقاد از برخی اعضای شورا تصریح کرد: از دغدغه دوستان در خصوص دستفروشان متشکرم اما وظیفه شهرداری رفع بیکاری نیست و این وظیفه بر عهده دولت است؛ دستفروشی و ایجاد بازارچه‌های محلی مقوله‌هایی جدا از هم هستند و شهرداری برای ساماندهی وظیفه‌ای ندارد.

وی ادامه داد: دستگاه‌هایی به شهرداری بدهکار هستند و بدهی‌های میلیاردی دارند اما کسانی که به شهرداری می‌گویند طلبت را نگیر جایی را مشخص کنند که طلب شهرداری از آنها وصول شود.

ایرج شهین‌باهر در پاسخ به انتقادات اعضای شورا عنوان کرد: شب بازار در تبریز به دلیل سرما امکان پذیر نیست و برخی طرح‌ها اگرچه خوب به نظر می‌رسند اما در بستر عملیاتی نیستند.

وی ادامه داد: اینکه می‌گویند دستفروشان فقط ۶۰۰ نفر هستند باید اعلام کنم که تا به امروز بیش از هزار نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند که تخمین می‌زنیم این یک پنجم دستفروشان تبریز است؛ وقتی از شهرهای دیگر حرف می‌زنید باید عنوان کنم که آنها نیز مانند ما مشکل دارند و وضعیتشان بهتر از ما نیست.

شهردار تبریز در خصوص انتقادات مسعودی نیز گفت: اگر بناست خارج از موضوع صحبت کنیم و پروژه‌های عمرانی را بگوییم باید عنوان کنم که سال گذشته۴۰۰ میلیارد فقط برای مترو تبریز خرج شده و ۶۵۰ میلیارد اوراق دولت دریافت کرده‌ایم که امیدواریم خط یک تمام شود.

وی تاکید کرد: در خصوص آسفالت کار بی‌سابقه‌ای انجام شده است و روزانه ۱۷۰۰ تن آسفالت ریخته شده و ۱۵ پارک محله‌ای افتتاح شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

شهین باهر درباره بدهی برخی ادارات به شهرداری اظهار داشت: آب و فاضلاب حفاری انجام می‌دهد و از شهرداری می‌خواهند همکاری کند و پولی نگیرد و همه این هزینه‌ها به شهرداری تحمیل می‌شود.

موضوع بعدی جلسه امروز شورا بحث واگذاری تیم فوتبال شهرداری تبریز بود که رسول موسایی قائم مقام شهرداری در این خصوص گفت: مزایده تیم شهرداری از طریق سایت صورت گرفت و تیم علم و ادب تبریز حاضر است با پرداخت یک میلیارد نام شهرداری را تغییر ندهد و تیم در تبریز بماند، همچنین هیچ امکانات خدماتی و رفاهی نیز نمی‌خواهد.

وی ادامه داد: بعثت کرمانشاه با پیشنهاد ۲.۵ میلیارد زمین تمرین و خوابگاه و باشگاه از ما می‌خواست و تنها حاضر بود یک سال نام تیم بعثت تبریز باشد و دو پیشنهاد دهنده بعدی نیز چنین شرایطی داشتند.

مسعودی ریحان: اگر تیم شهرداری به خارج از استان برود خودکشی می‌کنم!

مسعودی ریحان در واکنش به واگذاری تیم شهرداری تبریز ابراز داشت: تمام شهرداری‌ها به دنبال گسترش ورزش هستند و ما به دلایل سیاسی تیم‌هایی را که به اوج رسیده بودند یک شبه منحل کردیم!

وی ادامه داد: اگر این تیم به خارج از تبریز منتقل شود همه باید خودکشی کنیم!و خود من نفر اولی هستم که چنین کاری را انجام می‌دهم

کریم صادق‌زاده خطاب به مسعودی گفت: شما خودتان در هیئت حل اختلاف به انحلال تیم‌ها رای دادید! طوری حرف نزنید که مردم فکر کنند دلسوز تیم بودید.

مسعودی‌ریحان  در واکنش به صادق‌زاده تصریح کرد: من عضو هیئت تطبیق هستم نه حل اختلاف و اگر هنوز این دو را تشخیص نمی‌دهید، حرف نزنید! تنها کسی بودم که در هیئت تطبیق با انحلال تیم‌های شهرداری مخالفت کردم.

شهرام دبیری نیز در خصوص واگذاری تیم شهرداری تشریح کرد: علم و ادب باشگاه بومی است که از نونهالان تا جوانان تیم دارد و به همین دلیل برای واگذاری انتخاب شده است، اینکه باید تیم داخل استان بماند و باید به باشگاه منتقل شود نه به یک شخص باعث شده علم و ادب تنها گزینه ممکن واگذاری باشد.

اعضای شورا با دو فوریت لایحه واگذاری تیم شهرداری تبریز موافقت کردند.

رسیدگی به وضعیت شرکت همشهری دیگر موضوع امروز جلسه شورای شهر تبریز بود که فریدون بابایی‌اقدم در این خصوص عنوان کرر: اگر این شرکت برداشته شود و ده شرکت کوچک‌تر مشغول شوند ممکن است نفرات را اخراج و نفرات خودشان را بیاورند که این اتفاق در خصوص رانندگان خدماتی رخ داد.

وی ادامه داد: مهمترین موضوع تاخیر در پرداخت حقوق کارگران است که این شرکت تواتایی پرداخت را دارد در حالی که در سایر بخش‌ها شرکتی وجود دارد که چون با شهرهای دیگر نیز قرارداد دارد پول تبریز را برداشته و در شهرهای دیگر هزینه کرده در حالیکه حقوق کارگران مانده است.

دبیری نیز در خصوص شرکت همشهری تشریح کرد: همه کارگران می‌خواهند که با شرکت همشهری قرارداد داشته باشند زیرا از وضعیت خدماتش راضی هستند اما اگر از نظر ساختاری مشکل وجود دارد باید حل شود.

محمدزاده نیز درباره برخی تخلفات صورت گرفته در شهرداری عنوان کرد: شهرداری می‌گوید کار معین وجود ندارد اما برخی فرزندان افراد در شهرداری کار معین می‌شوند و کسانی که آشنایی ندارند نمی‌توانند کار معین شوند؛ بحث این نیست که شرکت‌ها تغییر کنند بلکه بحث حق کارگران است که مانند شهرداری ارومیه قراداد مستقیم با شهرداری داشته باشند.