دریافت‌کنندگان ارز دولتی پروتئین، محصولی وارد نکرده‌اند!/ ۱۴ میلیارد دلار یارانه حیف و میل می‌شود
دریافت‌کنندگان ارز دولتی پروتئین، محصولی وارد نکرده‌اند!/ ۱۴ میلیارد دلار یارانه حیف و میل می‌شود
نماینده مردم سراب در مجلس شورای اسلامی گفت: 14 میلیارد دلار یارانه پروتئین توسط رانت‌خواران حیف و میل می‌شود و برای پایان آن باید این پول را ملت داد و قیمت‌ گوشت و مرغ را آزادسازی کرد.

«یوسف داودی» در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی شمس با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای دامداران، اظهار داشت: مقدار خوراک دام در بازار به شدت کاهش یافته و موجب ایجاد بازار سیاه و افزایش قیمت‌‌ها شده است؛ از طرفی شیر خام و گوشت را نیز از دامداران ارزان می‌خرند و حتی مرغ و دام زنده‌شان را نیز یا نمی‌خرند و یا زیر قیمت تصاحب می‌کنند.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت نهاده‌های دامی و خوراک طیور با قیمت خود این جانداران تطابق ندارد، خاطرنشان ساخت: مرغداران و دامداران تحت فشار هستند و در شرایط فعلی فقط ضرر می‌کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه پیامدهای خطرناک شرایط فعلی چند ماه بعد بروز خواهد کرد، توضیح داد: مرغداران به دلیل فقدان خوراک دام جوجه‌ریزی را کاهش داده‌اند و اخیراً فیلم‌های از کشتار جوجه‌ها به دلیل نبود خوراک منتشر شد؛ وقتی جوجه‌ریزی کاهش می‌یابد ۳ ماه دیگر در بازار مرغ نیز پیدا نخواهد شد و قیمت آن به صورت وحشتناکی افزایش می‌یابد.

وی افزود: بنده تمامی مشکلات را به گوش وزیر جهاد کشاورزی رساندم، در شهرستان سراب دامدار به حساب واردکننده ۳ ماه قبل هزینه‌ی خرید خوراک دام را واریز کرده است اما تا بدین‌جا محصول در انبار گمرک مانده و آزادسازی نمی‌شود.

نماینده سراب در مجلس شورای اسلامی خواستار تنظیم قیمت بازار توسط دولت‌مردان شد و تصریح کرد: باید رانتی که در واردات نهاده‌های دامی صورت می‌گیرد پایان یابد و انحصار آن شکسته شود، دولت در سال ۱۴ میلیارد دلار به یارانه‌ی پروتئین به واردکنندگان می‌دهد تا گوشت و مرغ ارزان‌تر به سر سفره مردم بیاید اما واردکنندگان این مبلغ کلان را حیف و میل می‌کنند.

وی بیان داشت: یک عده برای واردات خوراک دام ارز دولتی گرفته‌اند و اصلا محصولی وارد نکرده‌اند، در واقع چندمیلیون تن محصول باید وارد کشور می‌شده است و تاکنون خبری از آن نیست.

داودی با بیان اینکه هنگام بررسی لایحه بودجه سال ۹۸ نمایندگان مجلس آزادسازی قیمت‌ها را تصویب کردند، ابراز داشت: قرار بر این بود دولت به‌جای آنکه یارانه‌ی پروتئین را به رانت‌خواران دهد و زمینه بروز فساد فراهم شود، این پول را به حساب سرپرست ۱۷ میلیون خانوار واریز کند و قیمت‌ها نیز آزاد شود تا مردم از طریق کارت خرید گوشت و مرغ، این محصول را بر سر سفره‌شان بیاورند.

وی ادامه داد: در حال حاضر این یارانه به جیب رانت‌خواران می‌رود و مردم گوشت و مرغ را هم گران می‌خرند.

انتهای پیام/