دبیری: چیزی فراتر از قانون نمی‌خواهیم/ رنجبر: شورای عالی استان‌ها می‌تواند حلال مشکلات باشد
دبیری: چیزی فراتر از قانون نمی‌خواهیم/ رنجبر: شورای عالی استان‌ها می‌تواند حلال مشکلات باشد
سومین جلسه شورای عالی استان‌ها به میزبانی شهرام دبیری در تبریز برگزار شد، در این جلسه جمع کثیری از منتخبان حضور داشتند.

به گزارش خبرنگار شمس، سومین جلسه شورای عالی استان‌ها با حضور جمع کثیری از منتخبان، شهردار کلانشهر تبریز و دو تن از نمایندگان مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس یازدهم به میزبانی شهرام دبیری و در سالن کنفرانس هتل پتروشیمی برگزار شد.

در این جلسه نمایندگان استان‌های سیستان و بلوچستان، لرستان، گیلان، همدان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، البرز، تهران، زنجان، قزوین، اردبیل و اصفهان حضور داشتند.

شهرام دبیری در این جلسه اظهار کرد: ۹ اردیبهشت سال ۵۸ حضرت امام به شورای انقلاب دستور دادند که هر چه سریع‌تر شوراهای شهر و روستا را برای “اداره امور و شهر و روستا” تشکیل دهید.

وی ادامه داد: تاکید حضرت امام بر روی اداره شهر و روستا بود، اما آنچه در قانون اساسی تصویب شد نقش شوراها را تضعیف و تنزل داد و گفتند شورا وظیفه نظارت بر اداره امور شهر و روستا را دارد.

منتخب شورای عالی استان‌ها با بیان اینکه قانون اساسی شورا را یکی از ارگان‌های تصمیم‌گیری و اداره امور کشور می‌داند، تاکید کرد: خواسته شوراها این است که قوانین موجود و وظایف تعریف شده در قانون اجرایی شود و ما چیزی فراتر از قانون نمی‌خواهیم.

دبیری افزود: بررسي مسائل و مشكلات استان و ارائه پيشنهادهاي لازم به منظور رفع تبعيض و توزيع عادلانه امكانات و منابع و جلب همكاري در تهيه برنامه هاي عمراني و رفاهي استان به شوراي عالي استان ها از وظايف و اختيارات قانونی شوراي استان است، اما در این خصوص چه اختیاری به شورا داده شده است؟ نمی شود تعریف کرد، بدون آن‌که اختیاری داد.

وی تصریح کرد: بند ۵ ماده ۷۸ قانون تشکیلات و وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران، سازمان برنامه و بودجه کشور را موظف نموده است یک نسخه از پیش نویس لوایح برنامه های توسعه و بودجه عمومی کشور و استان ها را پس از تهیه در اختیار شورای عالی استان ها قرار دهد. شورای عالی استان ها پیشنهاد های اصلاحی خود را در مورد برنامه و بودجه مذکور به سازمان برنامه و بودجه کشور اعلام خواهد کرد. اکنون لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ تحویل مجلس شده، اما آیا رونوشتی به شوراها داده شده است؟ خیر.

دبیری در پایان خاطرنشان ساخت: در قانون، شورای عالی استان‌ها موظف است ضمن مشخص نمودن آن دسته از امور شهري كه توسط وزارتخانه ها و سازمانهاي دولتي انجام مي شود و انجام آن در حد توانايي شهرداري ها مي باشد طرح لازم جهت واگذاري آن امور به شهرداري ها را تهيه و به دولت يا مجلس شوراي اسلامي تقديم نمايد و این مورد هم سال‌هاست که وجود ندارد.

در ادامه عباس رنجبر بیان داشت: امروز شوراها نمود حاکمیت مردمی برای امورات خود آن‌هاست و شورای عالی استان‌ها در عالی‌ترین سطح با وظایف و اختیارات خاص، تکمیل کننده این نقش است.

وی افزود: شما میتوانید وصعیت اقصی نقاط کشور را در کلان شهر انعکاس بدهید و حقوقی در اختیارتان قرار داده شده است که این حق در اختیار قوه قضاییه وجود ندارد. شما میتوانید مستقیما لایحه و طرح به مجلس ببرید و این نشان از پتانسیل و فرصت بزرگی‌ست که می‌تواند نقش ویژه‌ای را در اداره شهرها ایفا کند.

شهردار کلانشهر تبریز تاکید کرد: در همه شهرها مشکلات کوچک و بزرگ بسیاری داریم، اگر ما حمل و نقل عمومی را خوب میتوانستیم مدیریت کنیم، امروز همه بدنبال خودروی شخصی نبودند. خودروها و سوخت‌ ما استاندارد نیست، ولی میخواهیم آلودگی نداشته باشیم که با این شرایط قطعا امکان پذیر نیست.

رنجبر ادامه داد: در حوزه حمل و نقل پاک هزینه‌ها بسیار سنگین است، قیمت ارز افزایش پیدا کرده و بواسطه تحریم‌ها محدودیت‌ها و چالش‌هایی داریم، ولی انصاف نیست این هزینه از جیب مردم پرداخت شود.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: شورای عالی استان‌ها میتوانند نقش بسیار خوبی در این زمینه داشته باشند، منابع خوبی را از دولت دریافت کنند و قطار توسعه با منابع و اعتبارات دولتی سرعت بیشتری بگیرد.

انتهای پیام /