دانش آموزان با علائم سرماخوردگی را به مدرسه نفرستید/ وضعیت ایستایی کرونا در آذربایجان‌‎شرقی
دانش آموزان با علائم سرماخوردگی را به مدرسه نفرستید/ وضعیت ایستایی کرونا در آذربایجان‌‎شرقی
مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: دانشجویان باید نسبت به تکمیل دز سوم و دانش‌آموزان نیز باید نسبت به تکمیل دز دوم واکسن کرونای خود اهتمام بیشتری داشته باشند.

به گزارش شمس ، سیمین خیاط‌ زاده در گفت‌وگویی در خصوص وضعیت کرونایی استان اظهار کرد: وضعیت کرونایی استان فعلا نسبتاً در وضعیت تثبیت بوده و موارد بستری و فوتی چندان بالا نیست که روزانه یک الی دو نفر داریم و برخی روزها اصلا فوتی نیست.

وی ادامه داد: اندکی تعداد مراجعین سرپایی افزایش یافته است که آن هم طبیعی است؛ بعد از تزریق واکسن اگر سویه ای هم در میان جمعیت باشد، افراد علائم مختصری از خود نشان می‌دهند که باید چند روز استراحت کرده و سپس در محل کار حاضر شوند.

خیاط زاده افزود: هیچ یک از شهرهای استان قرمز و آبی نیستند؛ ۱۷ شهرستان، زرد و شهرستانهای نارنجی نیز چهار مورد است اما هفته‌ی گذشته هریس آبی بود که این هفته زرد شده است.

وی خاطرنشان کرد: در روزهای عید که پروتکل‌های بهداشتی کمتر رعایت شد و دید و بازدیدها افزایش یافت، نگران بودیم که شاید وضعیت روبه وخامت رود اما همچنان این شرایط، خود را نشان نداده است و چنانچه روند ابتلا افزایش نیابد، با تکمیل واکسیناسیون و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، می‌توان بیماری را کنترل کرد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز یادآور شد: درصدی از جمعیت دز اول و دوم را تزریق کرده‌اند اما همچنان دز سوم مانده است؛ بنابراین توصیه می‌شود حتما دز سوم خود را تکمیل کنند تا در موج و سویه‌های قوی، کمتر درگیر شوند.

وی گفت: یک سری از افراد انتظار دارند، بعد از تزریق واکسن، به هیچ وجه درگیر بیماری نشوند اما اینطور نیست و در واقع واکسن، موارد شدیددرگیری افراد و بستری‌ شدن در بیمارستان را کاهش می‌دهد.

سیمین خیاط زاده تاکید کرد: درخواست بعدی ما واکسیناسیون کودکان پنج الی ۱۲ ساله است که خانواده‌ها دقت کنند تا دز اول و دوم آنها تزریق شود؛ دانشجویان نیز بالای ۱۸ سال بوده و باید دز سوم را تزریق کنند.

وی به دانش‌آموزان و دانشجویان گفت: اولین توصیه‌ی ما تکمیل واکسیناسیون دانش آموزان و دانشجویان است؛ افراد ۱۲ الی ۱۷ باید دو دز تزریق کنند اما اگر بیماری زمینه‌ای داشته باشند، به پزشک مراجعه کرده و برگه‌ای بگیرند تا دز سوم نیز برای آنها تزریق شود.

خیاط زاده در پایان اضافه کرد: اگر کودکی به هر دلیلی علائم سرماخوردگی داشته باشد، به هیچ وجه نباید به مدرسه برود، چند روز در خانه بماند تا علائم کاملا از بین برود و تا جایی که مقدور است، دانش آموزان به یکدیگر نزدیک نشده و ماسک داشته باشند، همچنین تهویه‌ی کلاس‌ها مرتبا از طریق باز کردن در و پنجره‌ها انجام شود.

انتهای پیام/