دانشجویان مطالبات خود را از مسیر عقلانی و گفتگو مطرح کنند
دانشجویان مطالبات خود را از مسیر عقلانی و گفتگو مطرح کنند
دومین مناظره‌ی دانشجویی با حضور اساتید، مسئولین و دانشجویان دانشگاه تبریز در آمفی‌تئاتر روباز این دانشگاه برگزار شد.

به گزارش شمس، چهار تن از دانشجویان دانشگاه تبریز در این مناظره‌ شرکت کرده و نقطه نظرات خود را در مورد موضوعات مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، دانشجویی و … بیان کردند.

زندگی شرافتمندانه، خواسته‌ی اصلی معترضین است

آرمین عثمانی یکی از دانشجویان حاضر در این مناظره گفت: سخیف‌ترین پاسخ در مقابل اعتراضات این است که معترضین هدفی جز اغتشاش و آشوب ندارند. درحالیکه ما خواسته‌ای جز زندگی شرافتمندانه نداریم و کسانی که می‌گویند هدف ما برهنگی است بدانند اگر روزی آزاد باشیم هرگز برهنه وارد دانشگاه نمی‌شویم. اگر دین ندارید لااقل آزاده باشید.

وی ادامه داد: مرز بین اغتشاش و آشوب کجاست؟ من نمی‌توانم به آیات قرآن بی‌تفاوت باشم که می‌فرماید ملامت در خور کسانی است که به مردم ستم می‌کنند.

قانون نباید ابزاری برای پیشبرد اهداف حکومت باشد

این دانشجو افزود: قانونی که صرفا ابزاری برای پیشبرد اهداف حاکمیت باشد، به تاریخ می‌پیوندد و اگر این دوستان در صدر اسلام حاضر بودند، سر امام حسین را به‌بهانه‌ی قیام علیه حاکمیت می‌بریدند.

وی افزود: اگر لخت شدن عرف شما است، این مشکل شماست وگرنه مردم حق انتخاب دارند. تا کی می‌خواهید ظلم کنید؟ معیار شما برای مشروعیت حاکم چیست؟ خون هیچ کس رنگین نیست و اگر کشته شدگان شاهچراغ شهید هستند، مهسا امینی و سایر کشته شدگان اعتراضات نیز شهید هستند. ما معتقدیم این مناظرات تا زمانی که در عرصه‌ی عمل اجرایی نشود، چیزی تغییر نخواهد کرد و این گفتگوها سیرکی بیش نیست.

عثمانی خاطرنشان کرد: من کرد هستم و خودم را یک ایرانی می‌دانیم و هرگز اجازه نمی‌دهم کسی خودش را ایرانی تر از من بداند. کسانی که این وضعیت را به‌وجود آوردند، باید سرنگون شوند تا اقتصاد کشور اصلاح شود.

چرا لیدرهای شما موقع خارج کردن ماشین سازی از چنگ رانت خواران با بسیجیان همراه نبودند؟

محمدعلی سامبرانی دیگر دانشجوی حاضر در این مناظره نیز طی سخنانی گفت: مشکل اصلی کشور ما اقتصاد است. چرا به‌جای مسائل اصلی، موضوعات دیگر را مطرح می‌کنید؟ چرا زمانی که من بسیجی ماشین سازی را از چنگ رانت‌خواران درآوردم هیچکدام از لیدرهای شما ما رو همراهی نکرد؟

وی ادامه داد: چرا بازاریان شهرهای بزرگ از جمله تهران، تبریز، اصفهان و… با این اعتراضات همراه نشدند و مجری من و تو مجبور شد بازاریان را تهدید کند؟ این چه جنبشی است که نمی‌تواند ما را قانع کند؟ بدانید که پشت سر این جنبش افرادی نازنین بنیادی حضور دارند که ارتباط خوبی با رابرت مالی دارد که مسئول تحریم جمهوری اسلامی ایران است.

این دانشجو تاکید کرد: چرا فوتبالیست‌هایی که ماهانه ۱.۵ میلیارد حقوق از بیت المال مردم را دریافت کرده و اکنون به مخالفت با نظام می‌پردارند، حاضر نیستند آن پول‌ها را در اختیار مردم قرار دهند؟ شما ما را تجزیه طلب می‌خوانید در حالیکه تمامی گروه‌های تجزیه طلب با پرچم خود در تجمع برلین حضور داشتند که حتی پرچم شاهنشاهی را نیز زیر پا گذاشته بودند.

من از آن بسیجی و مأمور یگان ویژه که دست روی دانشجو بلند می کند، اعلام برائت می کنم

سامبرانی خطاب به معترضین گفت: انقلاب مصر بعد از یک سال بلاتکلیفی و بی‌هدفی به دست شخصی بنام السیسی افتاد. نتیجه‌ی انقلاب در لیبی نیز به بردگی زنان و دختران لیبی منجر شد. من همه‌ی شما را خواهر و برادر خودم می‌دانم حتی اگر به من فحاشی کنید و مطمئن باشید ما باید بمیریم تا زنان و دختران ایرانی به بردگی در بیایند.

وی در خاتمه گفت: من از آن بسیجی و مامور یگان ویژه که دست روی دانشجو بلند می‌کند، اعلام برائت می‌کنم ولی آیا شما از داعشیانی که جنایت شاهچراغ را مرتکب شدند، اعلام برائت کردید.

استخوان‌های ما زیر ماشین سرکوب حکومت له می‌شود

صدف حیدری سومین دانشجوی حاضر در این مناظره اظهار کرد: استخوان‌های ما زیر ماشین سرکوب حکومت له می‌شود اما این افراد که دستانشان‌ به خون برادران و خواهرانم آغشته است، از شنیدن فحش ناراحت می‌شوند. بدانید که من هیچکدام از شماها را برادر و خواهر خود نمی‌ دانم و به شدت به دنبال دوقطبی هستم.

وی ادامه داد: کسانی که شعار زن، زندگی، آزادی را زیر سوال می‌برند، بدانند که این شعار اولین بار از سوی زنان مبارز کوبانی که با داعش مبارزه می‌کردند، مطرح شد. اولین دشمن رسانه‌ای ما اخبار ۲۰:۳۰ است نه بی‌بی‌سی. شما به ما می‌گویید رهبر جنبش خود را معرفی کنیم درحالیکه جمهوری اسلامی به هیچ‌کس اجازه‌ی ابراز وجود نمی‌دهد.

این دانشجو با بیان اینکه مطالبه‌ی اصلی دانشجویان باید رفراندوم بین المللی و شفاف باشد، خاطرنشان کرد: مردم ایران در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، نشان دادند که جمهوری اسلامی را نمی‌خواهند. انسان حق انتخاب پوشش را دارد و به من و شما ارتباطی ندارد که چه کسی می‌خواهد برهنه شود.

هیچ حکومتی اصل حاکمیت را به رفراندوم نمی‌گذارد

پریسا نعیمی به‌عنوان آخرین دانشجوی این مناظره، با طرح این سوال که چه تضمینی وجود دارد که در آینده برهنگی، مشروب، ارتباطات نا مشروع و… تبدیل به عرف نشود؟، گفت: آن زنی که در هلند به‌صورت برهنه در خیابان حاضر شد، توسط پلیس هلند بازداشت شد چون حتی در اروپا نیز برهنگی عرف نیست.

وی با بیان اینکه هیچ حکومتی اصل حاکمیت را به رفراندوم نمی‌گذارد، ادامه داد: امام خمینی(ره) بعد از چندسال مبارزه و همراه کردن مردم در اثبات غیر عقلی بودن رژیم طاغوت، رفراندوم را برگزار کردند. درضمن کسانی که خواهان برگزاری رفراندوم هستند، ابتدا یک رهبر معرفی کنند سپس دم از رفراندوم بزنند. چرا هیچکدام از رهبران شما در ایران نیست؟ اصلا شما با سابقه‌ای که در فتنه سال ۱۳۸۸ از خود برجای گذاشتید، در صدرت برگزاری رفراندوم بازهم تتیجه‌ی رفراندوم را قبول نخواهید کرد.

نعیمی در پاسخ به دانشجویانی که معتقد هستند جمهوری اسلامی از شعار نه شرقی نه غربی عدول کرده است، گفت: شعار نه شرقی نه غربی مربوط به ایدئولوژی انقلاب است و انقلاب اسلامی خود را وابسته به لیبرال غربی و کمونیست شرقی نمی‌داند. اما آیا از کودتای سال ۱۳۲۸ تاکنون ذره‌ای از دشمنی آمریکا کاسته شده و رفتارش با ملت ایران تغییر کرده است؟ درحالیکه چین و روسیه بیشترین حمایت را از ما می‌کنند.

در ادامه‌ی این برنامه چهار تن از دانشجویان نیز با حضور تریبون آزاد به ارائه نقطه نظرات خود پرداختند:

صداقت به‌عنوان اولین سخنران این تریبون، طی سخنانی گفت: حکومت باید به حرف مردم گوش کند. آیا می‌خواهید آزادی را با خون رقم بزنید؟ کدام یک از اعتراضات ما از نظر شما مطالبه است؟ اگر فضای امنیتی را از بین ببرید، خواهید دید که چه کسانی با معترضین همراه هستند.

وی افزود: ما هرگز زیر بار حرف زور نخواهیم رفت و نظام و استبداد دینی را نمی‌خواهیم. اگر ما برای آزادی نجنگیم، آیندگان در مورد ما چه قضاوتی خواهند کرد.

توکلی دیگر دانشجوی حاضر در این تریبون نیز گفت: چرا به کسی که نگران ناموس مردم است برچسب ساندیس خور،جیره خوار و مزدور بودن می‌زنید ولی آن فردی که در کوچه و خیابان همواره مزاحم ناموس مردم است، چیزی نمی‌گویید؟

وی ادامه داد: تنها دارایی من بسیجی که جیره خوار نامیده می‌شوم یک موتور معمولی است و با هزینه خودم به اردوی جهادی می‌روم ولی کسی که به من جیره ‌خوار میگوید، ماشین میلیاردی سوار می‌شود.

مهدوی دانشجوی دیگر این تریبون نیز گفت: شما در این تریبون و مناظره حاضر به شنیدن حرف‌های مخالفین خود که آشکارترین مصداق آزادی بیان است، رعایت نمی‌کنید. خیلی مشتاق هستم تعریف شما را از آزادی بدانم.

وی ادامه داد: جایگزین شما برای جمهوری اسلامی چیست؟ چگونه و بر اساس چه مبنایی آزادی و رفاه خواهیم داشت.

انتهای پیام/