خیز مجدد کرونا در آذربایجا‌ن‌شرقی/ همچنان ماسک بزنید
خیز مجدد کرونا در آذربایجا‌ن‌شرقی/ همچنان ماسک بزنید
کرونا مجدداً اوج گرفته و رنگ نارنجی و قرمز دوباره به نقشه رنگ‌بندی آذربایجان شرقی بازگشته است و تعداد مبتلایان و فوتی‌ها افزایش یافته است؛ موضوعی که دوباره زنگ خطر جدی را به صدا درآورد.

به گزارش شمس، براساس آخرین آمار منتشر شده از سوی وزارت بهداشت، تعداد فوتی‌های کرونا در کشور طی روزهای اخیر دو رقمی شده است که روند صعودی دارد همچنین تعداد مبتلایان در کشور و استان نیز افزایش یافته است و با توجه به عادی انگاری مردم، کاهش استفاده از ماسک و اقبال نداشتن مردم به دریافت واکسن، این نگرانی‌ها تشدید می‌شود.

افزایش مراسمات، فرا رسیدن ماه محرم و شرکت در دورهمی‌ها همچنین عدم تمایل مردم به تزریق دزهای باقیمانده واکسن کرونای خود وضعیت را بیش از پیش وخیم‌تر کرده است که نگرانی در میان مسئولین و مدیران کشور ایجاد می‌کند.

تهاجمی‌تر بودن زیر سویه امیکرون که قدرت شیوع بالاتری نیز دارد، اکنون کرونای غالب در آذربایجان شرقی نیز به حساب می‌آید که ابتلا به کرونا سیر صعودی در پیش گرفته و موجب افزایش فوتی‌ها و بستری‌ها و از طرف دیگر بازگشت محدودیت‌های کرونایی شده است.

آذربایجان شرقی جزء استان‌های پرخطر در رابطه با احتمال افزایش ابتلا به کرونا است

استاندار آذربایجان شرقی در ستاد مقابله با کرونای آذربایجان شرقی گفت: این استان با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب و افزایش جذب گردشگر بنا به اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جزء شش استان پرخطر در زمینه احتمال افزایش ابتلا به کرونا قرار دارد.

عابدین خرّم با اشاره به اینکه در ماه‌های گذشته میزان درگیری به ویروس کرونا فروکش کرده بود، افزود: ابتلا به سویه جدید این ویروس در دنیا و کشور ما مجدد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: اگر این وضعیت مدیریت نشود و دستورالعمل‌های بهداشتی رعایت نشود احتمال قرمز شدن تمام شهرستان‌ها و افزایش بستری‌ها و تلفات جانی در استان زیاد است.

خرّم گفت: با توجه به ایام محرم و صفر و برگزاری مراسم عزاداری حسینی هیات‌های مذهبی و مسئولان سازمان تبلیغات اسلامی به صورت ویژه نسبت به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مراسم توجه کنند.

وی تاکید کرد: ضروری است مراسم عزاداری حسینی در محوطه باز برگزار شوند و اگر در داخل مساجد و تکایا برگزار می‌شود، باید دستگاه‌های تهویه هوا نصب و پنجره‌ها نیز باز باشد تا خطر ابتلا به ویروس کرونا به حداقل برسد؛ ضروری است مراسم عزاداری حسینی در محوطه باز برگزار شوند و اگر در داخل مساجد و تکایا برگزار می‌شود باید دستگاه‌های تهویه هوا نصب و پنجره‌ها نیز باز باشد تا خطر ابتلا به ویروس کرونا به حداقل برسد.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: تمامی مسافرت‌ها از طریق پایانه‌ها و فرودگاه‌ها باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تمامی مراکز آموزشی، مدارس و دانشگاه‌ها از مهر ماه باز خواهند بود و دولت هیچ تصمیمی برای تعطیلی مراکز آموزشی به خصوص آموزش و پرورش ندارد، تاکید کرد: مسئولان آموزش و پرورش نباید منتظر اختصاص اعتبار تجهیز مدارس به دستگاه‌های تهویه بمانند و ضروری است از ظرفیت خیرین و اولیا استفاده کرده و مدارس را تا مهرماه امسال تجهیز کنند.

وی با اشاره به اینکه طی سه سال گذشته رسانه‌ها اقدامات بسیار خوبی در راستای فرهنگ سازی و آگاه سازی عمومی انجام داده اند، افزود: با توجه به میزان افزایش ابتلا و کاهش توجه شهروندان به رعایت دستورالعمل های بهداشتی رسانه‌ها بدون ایجاد نگرانی نسبت به آگاه سازی عمومی اقدام کنند.

استاندار آذربایجان شرقی اضافه کرد: شهرستان‌ها با وجود جمعیت کم متاسفانه بیشترین درگیری با بیماری را داشتند این موضوع توسط متخصصان ریشه یابی شود که چرا این شهرها در آستانه خطر قرار می‌گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به برگزاری مراسم عزاداری حسینی در ایام محرم دانشگاه علوم پزشکی نسبت به برپایی تیم‌های سیار جهت تزریق واکسن کرونا اقدام کند و هلال احمر نیز در این خصوص با علوم پزشکی همکاری‌های لازم را انجام دهد.

وی، از اصناف و بازاریان خواست مانند گذشته با حساسیت به موضوع نگاه کرده و دستورالعمل‌های بهداشتی از جمله رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک را جدی بگیرند.

تزریق واکسن ۸۰ تا ۹۰ درصد میزان بستری و مرگ و میر را کاهش می‌دهد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز با تاکید بر تزریق دُز یادآور واکسن کرونا، گفت: از ابتدای ماه جاری میزان تزریق افزایش یافته و روزانه حدود ۶۰۰ نفر در استان واکسینه می‌شوند.

بهمن نقی پور با اشاره به اینکه تزریق واکسن ۸۰ تا ۹۰ درصد میزان بستری و مرگ و میر را کاهش می دهد، خاطرنشان کرد: میزان درگیری در افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر است و شدت بیماری در این افراد بالا بوده از این رو تزریق دُز یادآور واکسن ضروری استمیزان درگیری در افراد بالای ۶۰ سال و دارای بیماری زمینه‌ای بیشتر است و شدت بیماری در این افراد بالا بوده از این رو تزریق دُز یادآور واکسن ضروری است.

وی برای پیشگیری از ابتلا به سویه جدید کرونا بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک تاکید کرد.

وی همچنین با تاکید بر رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، یادآور شد: مردم با فرا رسیدن ایام محرم عزاداران نسبت به استفاده از ماسک و دریافت واکسن حساسیت داشته باشند.

وضعیت روبه وخامت است/پروتکل‌های بهداشتی رعایت نمی‌شود 

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در خصوص آخرین وضعیت کرونایی استان به ایسنا می‌گوید: اکنون بالای ۵۲ درصد نمونه‌های گرفته شده مثبت می‌شود که پیش از این به پنج درصد هم نمی‌رسید و این شرایط نگران کننده است که هرچه نمونه‌ی بیشتری هم برداریم، موارد مثبت بیشتری شناسایی شده و افراد علامت‌دار بسیاری در جامعه دیده می‌شود.

سیمین خیاط‌ زاده ادامه می‌دهد: رنگ‌بندی کرونایی شهرستان‌ها در کل کشور نشان می‌دهد که وضعیت روز به روز وخیم‌تر می‌شود و سویه جدید در گردش همان امیکرون با واریانت جدید است که نسبت به امیکرون شیوع بالاتری و سرایت بیشتری دارد.

او اضافه می‌کند: به دلیل اینکه ویروس تغییر نکرده است، علائم آن نیز مشابه بوده و سردرد، بدن درد، تب و بدحالی از علائم آن هستند و احتمال تنگی نفس و افت اکسیژن نسبت به سویه دلتا کمتر است و از همان روزهای اول، بدن درد بیشتری دارد و در برخی افراد، علامت‌های گوارشی هم دیده می‌شود.

او خاطرنشان می‌کند: مراسمات را برگزار کنید اما در فضاهای باز باشد و اگر در فضای بسته هم برگزار می‌کنید، تهویه مناسبی داشته باشد و چهار متر مربع فضا برای هر فرد در نظر گرفته شده و حتما از ماسک استفاده شود.

خیاط زاده یادآور می‌شود: اکنون افراد هیچگونه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکرده و با وجود علامت کنار هم زندگی می‌کنند و استقبال از دز چهارم نیز کاهش یافته است.

او بیان می‌کند: تعداد شهرهای قرمز افزایش یافته است و رنگ نقشه کرونا در کل کشورکه تقریبا آبی بود، نقاط آبی از بین رفته و نقاط زرد، نارنجی و قرمز نقشه را پوشانده است و چنانچه واکسن را تکمیل نکرده‌ و پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، وضعیت بدتر می‌شود چراکه این سویه انتشار بالایی دارد و حتی سویه‌ای در هندوستان هم وجود دارد که احتمالا در روزهای آتی به ایران هم می‌رسد.

او می‌گوید: مردم در پی تکمیل واکسیناسیون خود باشند و افرادی وجود دارند که همچنان دز اول، دوم و سوم خود را تزریق نکرده‌اند لذا به‌ویژه اگر بیماری زمینه‌ای دارید، زودتر اقدام کنید و کودکان پنج تا ۱۲ سال هم که هنوز واکسن نزده‌اند، اقدام کنند و دز چهارم برای افراد بالای ۱۸ سال نیز تزریق می‌شود.

مدیر گروه پیشگیری از بیماریهای واگیر دانشگاه علوم پزشکی تبریز متذکر می‌شود: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲۴۰ تست کرونا در استان انجام شد که تعداد موارد مثبت شناسایی شده ۱۵۲ مورد و کل موارد مثبت به ۲۶۱ هزار و ۹۸ مورد رسیده است.

او اظهار می‌کند: تاکنون ۹۰.۵۳ درصد به ۱۲ الی ۱۷ ساله‌ها، ۸۵.۰۹ درصد به مادران باردار، ۴۰.۱۵ درصد واکسن دز اول به ۵ تا ۱۱ ساله‌ها، ۲۲.۷۶ درصد واکسن دز دوم به ۵ تا ۱۱ ساله‌ها، ۵۱.۹۴ درصد واکسن دز سوم به بالای ۱۸ ساله‌ها و ۱.۵۱ درصد واکسن دز چهارم به بالای ۱۸ سال در استان تزریق شده است.

زنگ خطر کرونا مجددا به صدا درآمده است 

یک ایمونولوژیست نیز در خصوص ویروس به ایسنا می‌گوید: ویروس کرونا از بین نرفته و در سطح جامعه در کل دنیا وجود دارد و کماکان در حال سرایت و آلوده کردن افراد است.

مجید احمدی ادامه می‌دهد: کاهش میزان بار ویروس جامعه، واکسیناسیون درصد بالای افراد جامعه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سال گذشته است که البته با کم رنگ شدن رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش میزان مراسمات، مهمانی‌ها و کنسرت‌ها متاسفانه شاهد افزایش تعداد افراد بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی و افزایش میزان بستری در بیمارستان‌ها هستیم که می‌توان گفت در شروع موج جدیدی از ویروس کرونا به‌ویژه سویه امیکرون قرار داریم و اگر پروتکل‌های بهداشتی جدی گرفته نشود، با کاهش دمای هوا متاسفانه احتمالا شاهد اوج گیری مجدد و پیک جدیدی از ویروس کرونا در اواخر تابستان و اوایل پاییز خواهیم بود.

او اضافه می‌کند: متاسفانه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شدت کاهش یافته و این بسیار خطرناک است البته کاملا درک می‌کنیم که ماسک زدن برای مردم سخت و غیر قابل تحمل شده است به خصوص بعد از بیش از دو سال استفاده از ماسک اما متاسفانه کماکان مجبور به استفاده از ماسک به‌ویژه در مراکز مسقف هستیم.

او خاطرنشان می‌کند: مجدداً مانند سال ۱۴۰۰ پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنید، ماسک بزنید، از شرکت در مراسمات غیر ضروری به خصوص در فضاهای سرپوشیده اجتناب کنید و درصورتی که تاکنون دزهای دوم و سوم واکسن را تزریق نکرده‌اید، نسبت به تزریق دزهای یادآور واکسن اقدام کنید تا شاهد روزهای سیاه کرونایی نباشیم.

احمدی یادآور می‌شود: متاسفانه افزایش بی‌رویه تعداد کنسرت‌ها، مراسمات، دورهمی‌ها و  مسافرت‌ها در ماه‌های اخیر بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی زنگ‌خطر کرونا روا دوباره به صدا در آورده است.

درگیری ریه در سویه جدید کرونا شایع نیست

یک متخصص بیماری‌های عفونی نیز به ایسنا می‌گوید: باتوجه به اینکه فعلا درگیری ریه در این زیر گونه شایع نیست به نسبت آن میزان مرگ و میر هم پایین است؛ ولی هرچه شیوع بیماری بالاتر باشد به نسبت ابتلا، مرگ و میر بالاتری هم گزارش می‌شود.

سعیده آذری اظهار می‌کند: سویه جدید از زیر گونه اومیکرون بوده و درنتیجه افزایش واضحی در شدت علایم نداریم و درگیری ریه برخلاف زیر گونه دلتا چشمگیر نمی‌باشد.

او ادامه می‌دهد: علایم بالینی تقریباً مشابه زیرگونه‌های قبلی مثل تب، بدن درد، گاهی علایم گوارشی و… بوده و درگیری راه‌های تنفسی فوقانی مثل سوزش گلو،گرفتگی صدا و سرفه‌های خشک شایع است.

او با بیان این‌که سویه جدید کرونا می‌تواند همه گروه‌های سنی را درگیر کرده و در کودکان علایم نسبتاً خفیف‌تر است، اضافه می‌کند: نکته قابل توجه در این سویه قابلیت انتقال راحتتر و سریعتر آن است و درگیری های خانوادگی گواهی بر این مطلب است؛ لذا توصیه می‌شود افراد علامت دار یا افرادی که مواجهه با فرد بیمار داشته‌اند، بسته به شرایط حدود ۵ تا ۷ روز خود را قرنطینه کنند تا از انتقال آن به اطرافیان پیشگیری شود.

آذری خاطرنشان می‌کند: نحوه درمان مانند سویه‌های قبلی علامتی بوده و بسته به علایم غالب هر بیمار تصمیم گیری می‌شود و هیدراتاسیون یا مایع درمانی از پایه‌های اصلی درمان است.

این متخصص بیماری‌های عفونی همچنین دریافت واکسن و رعایت اصول بهداشتی مخصوصا اجتناب از حضور در تجمعات و استفاده از ماسک از مهمترین راه‌های پیشگیری عنوان می‌کند.

انتهای پیام /