خیز تند تورم در آذربایجان‌شرقی در سال ۹۷/ آیا تورم در سال جاری به ۵۰ درصد می‌رسد؟!
خیز تند تورم در آذربایجان‌شرقی در سال ۹۷/ آیا تورم در سال جاری به ۵۰ درصد می‌رسد؟!
نرخ تورم رابطه تنگاتنگی با قدرت خرید مردم دارد و هرقدر که نرخ تورم افزایش می‌یابد قدرت خرید نیز کمتر می‌شود.

اقتصادی شمس: جهش نرخ ارز در سال گذشته باعث ایجاد یک شوک قیمتی در بازار شد و کالاهای مصرفی به طور ناگهان با افزایش دو برابری  مواجه شدند. هیچکدام از استان از این افزایش‌ها و تورم در امان نبودند اما در این میان برخی استان‌ها نرخ تورم بالاتری داشتند.

آذربایجان‌شرقی نیز جزو استان‌هایی بود که در نیمه ابتدایی استان‌های تورم خیز قرار داشت و با نرخ تورم ۲۸ درصد در رتبه ۱۱ بیشترین تورم در میان استان‌ها و بالاتر از میانگین تورم کشور قرار داشت.

چرا نرخ تورم استان‌های مختلف با هم متفاوت است؟

از آنجایی که اقلام خوراکی در سبد غذایی خانوارهای با “درآمد” کمتر وزن بیشتری دارد، تغییر در قیمت این اقلام می‌تواند تاثیر بسیار بیشتری بر روی نرخ تورم این خانوارها داشته باشد. به همین نسبت در مناطق روستایی هم که هزینه‌های اصلی مربوط به خورد و خوراک است افزایش اقلام خوراکی در نهایت وزن بیشتری در احتساب میزان تورم ماهانه دارد.
هزینه‌ها در مناطق مختلف کشور و حتی بین مناطق شهری و روستایی متفاوت است. در مناطق فقیرنشین‌تر یا با بیشترین آمار بیکاری، بیشتر هزینه‌ها صرف کالاهای خوراکی می‌شود که به همین خاطر زمانی که تورم اقلام خوراکی بالا می‌رود روی تورم کل تاثیر بیشتری می‌گذارد، در حالی که در شهرهای بزرگتر یا پردرآمدتر این اقلام غیرخوراکی مانند آموزش، تفریحات، حمل‌ونقل و بهداشت و درمان است که روی شاخص‌های تورم اثرگذاری بیشتری دارد.

تورم در سال ۹۸ به چه صورت خواهد بود؟

یک کارشناس اقتصادی درباره دلایل افزایش قیمت کالاهای مصرفی مردم با وجود پایین آمدن نرخ دلار اظهار کرد: در صورتی که نرخ فعلی دلار (حدود ۱۱ هزار تومان) را در نظر بگیریم، این ارز حدود ۳۰۰ درصد افزایش یافته و از ۳۶۰۰ تومان تا ۳۷۰۰ تومان به ۱۲ هزار تومان رسید است.

وی با بیان اینکه، با توجه به اینکه دلار کالای مبادلاتی به حساب می آید نباید صرفاً به عنوان پول به آن نگاه کرد گفت: در حال حاضر برای تامین بخشی از مواد اولیه تولید به واردات نیازمندیم، بنابراین در کالاهای وارداتی نمی‌توان انتظار داشت که قیمت کالایی که افزایش یافته، کاهش یابد.

حجت ذبیح ادامه داد: با وجود این افزایش قیمت ارز هنوز قیمت برخی کالاهای وارداتی مانند تلفن همراه سه برابر نشده و حدود دو برابر شده است، بنابراین براساس پیش بینی های انجام شده سال جاری نیز تورم ۴۰ تا ۵۰ درصدی خواهیم داشت.