خط آهن میانه-تبریز تا پایان سال به ایستگاه خاوران می‌رسد/ افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیط قطار بعد از ماه مبارک رمضان
خط آهن میانه-تبریز تا پایان سال به ایستگاه خاوران می‌رسد/ افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیط قطار بعد از ماه مبارک رمضان
رسولی گفت: به شورای عالی ترابری که وظیفه قیمت گذاری دارد پیشنهاد افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیط‌ها را دادیم که شورا بعد از نشست‌های متعدد افزایش 22 درصدی قیمت بلیط‌ها را برای بعد از ماه رمضان تصویب کرد.

به گزارش شمس، سعید رسولی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: قدمت راه آهن تبریز از قدمت راه آهن سراسری ایران بیشتر است و طولانی‌ترین خط را از خطهای ۲۲ گانه کشور دارد.

وی ادامه داد: راه آهن آذربایجان تنها راه آهنی است که خط برقی و دو مرز بین المللی دارد، حدود ۵۰ ایستگاه در محدوده راه آهن آذربایجان بیشترین شیب و فراز را دارد و به نظر می‌رسد با توجه به آنچه که در مورد آذربایجان گفته می‌شود شایسته است با تلاش و کوشش ما هر روز بر افتخارات راه آهن آذربایجان افزوده شود.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران در خصوص برنامه‌های این سازمان تشریح کرد: برای سال ۹۸ بهره‌وری پروژه‌ها را در اولویت قرار دادیم و با توجه به قانون برنامه ششم برای رسیدن به ۳۰ درصد بهره در انتهای برنامه آماده هستیم البته به علت برخی مشکلات ممکن است این اتفاق رخ ندهد اما باید به فکر توسعه ناوگان و خطوط باشیم و ایستگاه ها را توسعه دهیم.

وی توسعه ریلی را زمینه‌ساز پیشرفت دانست و گفت: اگر به آمار تلفات جاده‌ای نگاه کنیم و آن را با شهدای دفاع مقدس مقایسه کنیم، می‌فهمیم که جنگی در جاده‌هاست که باید همگی بسیج شویم تا این معضل را حل کنیم.

رسولی با اشاره به راه اندازی مجدد قطار تهران- آنکار ابراز داشت: در پی سفر رئیس راه آهن ترکیه به ایران توافق شد که قطار تهران- آنکارا مجددا راه اندازی شود و به زودی قطار تهران، تبریز، وان و آنکارا راه اندازی خواهد شد و همینطور در اجلاس هفتادم شورای کشورهای CIS عضویت راه آهن جمهوری اسلامی ایران را از عضو ناظر به عضو پیوسته ارتقا دادند.

وی در پاسخ به سوال شمس در خصوص نوسازی ناوگان‌های ریلی تشریح کرد: در سال جاری ۱۰۰۰ دستگاه لوکوموتیو و واگن در داخل کشور تولید خواهد شد که نیاز به ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد که بخشی از آن از طریق بانک، بخشی از طریق دولت و بخشی از طریق شرکت‌ها تامین خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص خط آهن تبریز-اهر گفت: این طرح در دست مطالعه است اما تا آخر سال جاری خط آهن میانه- تبریز به بستان آباد و سپس ایستگاه خاوران خواهد رسید.

وی با اشاره به رایزنی‌ها با کشور ترکیه برای افزایش سه بار و ظرفیت جابجایی واگن‌ها تصریح کرد: تنها حلقه مفقوده در راه آهن خط رشت- آستارا است که اگر به یکدیگر وصل شوند بار از اروپا می‌تواند به بندرعباس و بالعکس وارد شود.

رسولی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص افزایش هزینه‌های بلیط قطار عنوان کرد: شرکت‌های حمل و نقل ریلی که وظیفه حمل مسافر را دارند ۱۰-۱۲ شرکت هستند و خود راه آهن حق حمل یک مسافر را ندارد، این شرکت‌ها هزینه و درآمد مشخصی دارند و سوبسیتی نمی‌گیرند.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش هزینه‌ها ما به شورای عالی ترابری که وظیفه قیمت گذاری دارد پیشنهاد افزایش ۲۵ درصدی قیمت بلیط‌ها را دادیم و شورا بعد از نشست‌های متعدد افزایش ۲۲ درصدی قیمت بلیط‌ها را برای بعد از ماه رمضان تصویب کرد.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران یادآور شد: در بسیاری از مسیرهای قطار مسافری نبوده و حتی با یک مسافر قطار حرکت کرده و حذف نشده‌اند که همین مساله هزینه‌ها را افزایش می‌دهد.

وی در خصوص مطالبات معوق کارگران راه آهن نیز اذعان داشت: بنده در نیمه‌های اسفند ۹۷ منصوب شده‌ام و در همان ابتدا حقوق و عیدی کارکنان پرداخت شد، حقوق فروردین و اردیبهشت را نیز پرداخت کرده‌ایم و از آقای نوبخت قول گرفته‌ایم که امسال هیچ معوقه‌ای نداشته باشیم و تمام معوقات مربوط به گذشته و طلب از شرکت‌هاست.

رسولی در پایان خاطرنشان کرد: ۱۳ هزار کیلومتر خط راه آهن در کل کشور داریم و ۲۴ میلیون نفر نیز سال گذشته از طریق قطار جابجا شده‌اند که از این منظر رکورد زده‌ایم.

گفتنی است؛ پیش از این نشست معاون وزیر راه و شهرسازی طرح‌ها توسعه سالن مسافری راه آهن تبریز برای افزایش۱۷۰۰ متر مربع به فضای مسافربری و سوله دپوی تعمیرات لوکوموتیو را افتتاح کرد.