خرید گندم از مرز۳.۸ میلیون تن گذشت/ نحوه خرید گندم از پاییز تغییر می‌کند
خرید گندم از مرز۳.۸ میلیون تن گذشت/ نحوه خرید گندم از پاییز تغییر می‌کند
وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان خرید گندم از مرز ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گذشت و امیدواریم امسال شرایط مطلوب‌تری را در حوزه گندم داشته باشیم.

به گزارش شمس، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی در سفر یک روزه به خطه آذربایجان، در شورای اداری شهرستان ملکان، با اشاره به وضعیت امنیت غذایی در جهان اظهار داشت: امروز حوزه کشاورزی و امنیت غذایی برای همه دنیا مهم شده و سفره غذا برای تمام دنیا مهم است و تنها مختص به کشورمان نیست.

وی با بیان این که امروز کشوری در دنیا وجود ندارد که  تورم خوراکی و آشامیدنی نداشته باشد، یادآور شد: به دلیل بحران در تامین مواد غذایی، امروزه غذا به یک مسئله مهم و اصلی در جهان تبدیل شده است.

وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از شهرستان ملکان، این منطقه را سرشار از نعمت، با مردمانی بسیار خوب و نجیب و ظرفیت‌های بسیار بی نظیری توصیف کرد و در خصوص مطالبات کشاورزان این شهرستان گفت: سعی کردیم در این راستا در حد وسع و امکان کمک کنیم، بخشی از این مطالبات مربوط به کانال های آبرسانی روستایی است که بخشی از آن در روستاها شروع شده و به زودی در آبرسانی با بردن آب به نهرهای آبی سنتی برده می‌شود تا در رفع کمبود آب به بخش کشاورزی کمک کند‌.

ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه  سرمایه‌گذاری در این  منطقه ضعیف است، افزود: در این منطقه با وسعت به زودی به کمک و همراهی بانک کشاورزی تسهیلات برای کشتارگاه دام داده می‌شود  که با این مهم اشتغال ایجاد می‌شود و همچنین تولید ثروت می‌کند و به دامداران منطقه امید می‌دهد .

وی با اشاره به وجود باغات در این منطقه، گفت: با توجه به اینکه این منطقه باغداری است و در آن باغات انگور وجود دارد پیشنهاد شده  طرح فراز را با تسهیلاتی که داده می‌شود همراه با کمک های فنی و اعتباری اجرایی شود.

به گفته مقام عالی وزارت، طرح فراز می‌تواند ضایعات را کاهش و تولید را افزایش دهد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به وجود مرکز تحقیقات در این منطقه، گفت: بنا شده تا رئیس مرکز تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تیمی را به این منطقه اعزام کند؛ فعالیت هایی در این مرکز برای خوراک دام انجام شده است، از آنجایی که قیمت خوراک دام بالا است، ما  باید خوراک دام را ارزان کنیم تا تولید غذا برای مردم ارزان شود.

وی افزود: از موضوعات دیگر این منطقه ایجاد شهرک گلخانه‌ای است که حمایت می کنیم که مشکل اراضی آن با سرعت حل شود و  شرایط مطلوب و خوب باشد و اشتغال خوبی به زودی در آنجا فراهم شود.

ساداتی نژاد با اشاره به اینکه شهرستان ملکان به دلیل تاخیر در شهرستان شدن نسبت به سرانه زیرساختی حوزه کشاورزی عقب است، گفت: با سرعت این مساله را حل کنیم و امیدواریم از مصوبات سفر و منابع حوزه ملی بتواند سرانه را به دست بیاورد.

وی یادآور شد: در حال خرید گندم هستیم و تاکنون میزان خرید گندم از مرز ۳.۸ هزار تن گذشته است و امیدواریم  امسال شرایط مطلوب تری را در حوزه گندم داشته باشیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به انجام سه کار مهم در سال جاری، گفت: افزایش قیمت خرید گندم به ۱۱هزار و ۵۰۰ تومان که امیدی برای کشاورز است، کاهش ۴۵ درصدی قیمت کود تا کم کوددهی اتفاق نیفتد و اجرای کشاورزی قراردادی که در فصل پاییز انجام می‌دهیم و گندم را با قرارداد از اول خریداری می کنیم.

وی گفت: از ابتدا کود، بیمه، سم به کشاورز می دهیم و در آخر فصل با او تسویه حساب می کنیم تا کشاورز بتواند تولید داخل که فرمایش حضرت آقا است را محقق کند. 

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: تمام تلاش ما این است که در شرایطی که تامین کالا اساسی و بحران امنیت غذایی در دنیا وجود دارد بتوانیم مردمان فراوانی کالا داشته باشند و تمام تلاش دولت نیز همین است؛ بحمدالله تاکنون توانستیم شرایط مطلوبی را پیش ببریم و طرح مردمی سازی یارانه ها انجام شدکه کار اقتصادی بزرگ بوده است.

به گفته وی، تلاش می‌کنیم تا حوزه تولید را حفظ کنیم تا کشاورزان و دامداران بتوانند تولید خود را استمرار دهند.

انتهای پیام/