خروج از بن‌بست شمال تبریز با مسیرگشایی ۴۵ متری انقلاب
خروج از بن‌بست شمال تبریز با مسیرگشایی ۴۵ متری انقلاب
خیابان ۴۵ متری انقلاب، بزرگترین پروژه مسیرگشایی تبریز است که با ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار، تملک و تخریب واحدهای مسکونی در این مسیر آغاز شده است.

به گزارش شمس، بافت‌های فرسوده و حاشیه‌نشین  یکی از معضلات و مسائل پیش‌روی کلانشهرها است که بسته به شرایط آن شهر، نسخه‌های مختلفی برای ساماندهی این مناطق پیچیده می‌شود. یکی از راهکارهای موجود برای خارج کردن بافت فرسوده و حاشیه‌نشین از بن‌بست و ایجاد ارزش‌افزوده در آن مناطق، پروژه‌های مسیرگشایی است.

ایجاد مسیرهای جدید برای تسهیل دسترسی ساکنان بافت حاشیه و یا فرسوده شهر به معابر اصلی و مراکز اجتماعی و تفریحی، اهمیت فراوانی برای مدیریت شهری دارد و از چند جنبه مهم می‌توان به این موضوع پرداخت کرد.

نخست اینکه شهروندان ساکن در این مناطق به نوعی دسترسی آسانی به مرکز شهر، مراکز تفریحی، رفاهی و اقتصادی خواهند داشت و در کنار آن موجب رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در محلات خواهد شد. علاوه بر این  با اجرای اصولی مسیرگشایی‌های جدید می‌توان ساماندهی حاشیه‌نشینی را نیز در دستور کار قرار داد.

افزون بر تمامی مزیت‌های نامبرده، مسیرگشایی‌های جدید به خصوص در بافت حاشیه و فرسوده شهر می‌تواند به عنوان پدافند غیرعامل عمل کرده و در تخلیه شهر و منطقه در مواقع ضروری و بحران نقش بسزایی ایفا کند.

یکی از بزرگترین پروژه‌های مهم ایجاد راه ارتباطی امتداد ۴۵ متری انقلاب به کوثر شرقی و کوثرشرقی به ترلان دره‌سی و اتوبان پاسداران، که نقش حیاتی و سازنده در کاهش ترافیک این بخش از شهر را دارد، طرح مسیرگشایی خیابان ۴۵ متری انقلاب به پاسداران است.

این پروژه به طول ۱۴۰۰ متر و عرض ۴۵ متر آغاز به کار کرده است که از مجموع ۳۳۰ واحد مسکونی در این مسیر، ۴۰ درصد آن تملک شده است. در گام جدید شهرداری تبریز در یک هفته گذشته تملک و تخریب واحدهای مسکونی و تجاری توسط شهرداری آغاز شده و با روندی که مدیریت شهری در پیش گرفته است، اتمام این پروژه طبق زمانبندی دور از دسترس نیست.

برآورد هزینه ۵۰۰ میلیاردی برای آزادسازی و مسیرگشائی خیابان ۴۵ متری انقلاب

شهردار تبریز از برآورد هزینه ۵۰۰ میلیارد تومانی جهت آزادسازی و مسیرگشائی خیابان ۴۵ متری انقلاب خبر داده و می‌گوید: خیابان ۴۵ متری انقلاب در منطقه ۱۰، از جمله اراضی تصرف شده ملی است که آزادسازی و مسیرگشایی آن در دستور کار شهرداری تبریز قرار دارد.

یعقوب هوشیار ادامه می‌دهد: پروژه آزادسازی و مسیرگشائی خیابان ۴۵ متری، در واقع مربوط به اداره راه و شهرسازی است که به جهت اهمیت آن و رفاه حال شهروندان، توسط شهرداری تبریز انجام می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: پروژه آزادسازی و مسیرگشائی خیابان ۴۵ متری، در واقع مربوط به اداره راه و شهرسازی است که به جهت اهمیت آن و رفاه حال شهروندان، توسط شهرداری تبریز انجام می‌شود.

به گفته شهردار تبریز چنانچه منابع هزینه‌های اجرای این پروژه از محل تفکیک تامین شود، امسال این مسیرگشایی به سرانجام می‌رسد.

هوشیار خاطرنشان می‌کند: بزرگترین پروژه‌ای که برنامه‌ریزی کرده‌ایم خیابان ۴۵ متری انقلاب است که جزو آرزوهای دیرینه مردم آن منطقه بود و هم اکنون آغاز شده است.

آغاز تخریب املاک تملک شده مسیرگشایی ۴۵ متری انقلاب

شهردار تبریز از آغاز عملیات تخریب و بازگشایی املاک تملک شده واقع در مسیر ۴۵ متری انقلاب خبر داده و می‌گوید: با پیگیری‌های مجدانه و در راستای تعریض معابر و تسهیل تردد عبوری ساکنان و رفع ترافیک شهری، با مذاکرات و توافق صورت گرفته با مالکان آن عملیات تخریب و خاکبرداری املاک واقع در مسیر پس از چند سال بلاتکلیفی و ایجاد مشکلات عدیده برای اهالی محل آغاز شد.

هوشیار ادامه ‌می‌دهد: در شرایط ویژه اقتصادی، طرح تملک املاک واقع در مسیرهای مناطق کم‌برخوردار، امری سخت و زمانبر است و با بکارگیری توان اجرایی منطقه ۱۰ و با همکاری مناطق ۲، ۱ و ۵ توانسته ایم کار تملک و تخریب واحدها را سرعت بخشیم.

وی ادامه می‌دهد: اجرای مسیرگشایی ۴۵ متری انقلاب که جزو مهمترین طرح‌های عمرانی کلانشهر تبریز به لحاظ ساماندهی مناطق حاشیه‌نشین محسوب می‌شود، به صورت مستمر توسط مدیریت شهری رصد می‌شود و تمامی اقدامات طبق زمانبندی در حال انجام است و طبق وعده‌ای که به شهروندان و ساکنان این محل داده‌ایم، در زمان مقرر به اتمام برسانیم.

انتهای پیام /

  • نویسنده : جهانبخش احمدیان