خبر خوب برای بیماران پارکینسون در تبریز
خبر خوب برای بیماران پارکینسون در تبریز
عضو انجمن جهانی و فلوشیپ اختلالات حرکتی گفت: «اپو مورفین» به عنوان داروی درمان طیفی از بیماران پارکینسون که سال‌ها نایاب بود، در تبریز عرضه می‌شود.

به گزارش شمس، دکتر صفا نجمی افزود: بیماری پارکینسون از نظر دارویی، درمان های مختلف و البته هر دارویی مورد مصرف خاص خود را دارد.

وی ادامه داد: از مدت ها قبل داروی اصلی که برای بیماران پارکینسون تجویز می شود داروی «لودوپا» است، ولی داروهای دیگری نیز وجود دارند که بر حسب شرایط بیمار استفاده می شود.

وی گفت: یکی از این داروها که از حدود چند سال گذشته در دنیا تولید و استفاده می شود، «اپومورفین» است که باید تاکید کنم به رغم نامی که دارد، هیچ ارتباطی با مورفین به عنوان مسکن ندارد، بلکه از گروه داروهای «دوپامینرژیک» به شمار می رود.

وی با بیان اینکه اپومورفین تفاوت عمده ای با بقیه داروها دارد، افزود: این دارو ۲ روش اصلی مصرف دارد که یکی به صورت تزریق موضعی همانند آمپول های انسولین است که دور شکم و به صورت زیر جلدی تزریق می شود.

این متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی اظهار داشت: روش دوم مصرف این دارو به صورت پمپ است که یک دستگاه کوچک به اندازه موبایل توسط کمربند ساده ای به دور شکم بیمار بسته می شود و مقدار تزریق دارو توسط پزشک تنظیم می شود که با چه سرعتی و تا چند واحد به بیمار تزریق شود.

وی تاکید کرد: عمده مورد مصرف این دارو برای بیماران پارکینسون مبتلا به توقف های ناگهانی و قفل کردن یهویی عضلات و نیز تکان ها و لرزش های شدیدی در دست غیرقابل کنترل است که معمولا” تغییرات در داروهای اصلی آـنها تاثیرگذار نیست.

دکتر نجمی یادآور شد: برای کنترل این علایم بیماران تزریق داروی اپو مورفین بهترین راه حل است، زیرا زمان وقوع عمل قفل شدن عضلات در آنها قابل پیش بینی نیست و این اتفاق می تواند وسط خیابان یا روی پله ها رخ دهد.

وی اضافه کرد: این دارو الزاما برای هر بیمار پارکینسونی نیست و برای بیمارانی که پزشک متخصص تشخیص می دهد، مصرف می شود و موارد مصرف خاص خود را دارد.

عضو انجمن های نورولوژی ایران و آمریکا و عضو انجمن جهانی اختلالات حرکتی افزود: این دارو تا چند هفته پیش در کشور ما موجود نبود، ولی خوشبختانه به تازگی وارد کشور شده و در دسترس است.

وی اظهارداشت: تا به امروز این دارو به شکل پمپی برای ۱۲ بیمار پارکینسون در تبریز استفاده شده و فقط برای یک بیمار مفید نبود، ولی برای بقیه بیماران رضایت بخش بود.

دکتر نجمی گفت: بیماری را به دلیل عدم توانایی در حرکت و قفل شدن های ناگهانی با ویلچر به مطب آورده بودند که پس از تزریق و استفاده از این پمپ پس از چند ساعت که تحت نظر قرار داشت، بدون کمک دیگران و بدون نیاز به ویلچر شروع به حرکت کرد.

وی افزود: مشکلی که در مورد این دارو وجود دارد، عدم پوشش بیمه ای آن است که متاسفانه بیمه ها همکاری نمی کننددر حالی که این دارو در کشورهای مختلف تحت پوشش بیمه است.

این متخصص مغز و اعصاب و فلوشیپ اختلالات حرکتی اظهار داشت: اپومورفین دارویی نیست که بتواند مورد سوء استفاده قرار گیرد و با تحت پوشش بیمه قرار گرفتن این دارو، دست پزشکان برای تجویز آن جهت درمان باز خواهد شد.

عضو انجمن های نورولوژی ایران و آمریکا و عضو انجمن جهانی اختلالات حرکتی افزود: تاثیر این دارو در بیماران پارکینسون ثابت شده است و مورد تایید تمام سازمان های معتبر جهانی است ولی در بیماری «ام اس ای» هنوز تاثیر آن مستند نشده است.

وی با اشاره به اینکه «ام اس ای» یکی از بیماری های تخریبی مغز است که در گروه پارکینسونیسم ها طبقه بندی می شود و از لحاظ علایم ظاهری شباهت زیادی به بیماری پارکینسون دارد، گفت: اجازه تجویز این دارو برای بیماران «ام اس ای» در دنیا صادر شده، ولی باید قبل از تزریق توضیح کامل به بیمار ارایه شود که اثرگذاری آن ۵۰ به ۵۰ است ولی ضرری نیز برای بیمار ندارد.

بیماری پارکینسون به زبان ساده جزو بیماری های پیشرونده و تخریبی مغز است؛ در این بیماری مواد خاصی در بعضی نواحی مغز تجمع می کنند که باعث تخریب تدریجی و اختلال عملکرد آن نواحی می شود و به مرور زمان تخریب در این نواحی بدتر و سایر قسمت های مغز نیز بتدریج گرفتار می شود.

مشکلات حرکتی از قدیم شناخته شده ترین علایم این بیماری است که خود را به صورت لرزش در دست ها، کندی و آهستگی حرکات در نواحی مختلف بدن از جمله دست ها و پاها، عضلات صورت و سایر عضلات بدن و سفتی و خشکی عضلات نشان می دهد.

  • منبع خبر : ایرنا