خبرنگاران چگونه از ابتلا به کرونا پیشگیری کنند؟
خبرنگاران چگونه از ابتلا به کرونا پیشگیری کنند؟
با توجه به رسالت کاری خبرنگاران، گزارشگران، عکاسان خبری و تصویر برداران برای مطلع کردن مردم از آخرین اخبار به ویژه اخبار کرونا و مراجعات مکرر آن‌ها به مناطق گوناگون و تماس با افراد مختلف جهت تهیه خبر و گزارش، سلامت این قشر نیز در خطر بوده و لازم است تا اهالی رسانه هم مانند دیگر افراد ارایه دهنده خدمت، حساسیت بیشتری در پیشگیری از کرونا به خرج دهند.

به گزارش شمس، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با ارائه نکاتی برای حفظ و مراقبت از سلامت خبرنگاران، خطاب به مدیران رسانه ها اظهار کرد: وسایل استراحت افرادی که در کشیک مشغول به کار هستند مانند ملحفه و لیوان و سایر وسایل باید مجزا بوده و نیروهای خدماتی به هنگام نظافت باید از لباس حفاظتی، ماسک و دستکش استفاده کنند.

عباسعلی درستی با تاکید بر اینکه برای تماس با دکمه‌های آسانسور از دستمال کاغذی استفاده شود، گفت: در نمازخانه‌ها استفاده از مهر و سجاده شخصی ضرورت کامل داشته و ترجیحا از میکروفون آویز استفاده و همه میکروفون‌ها و رکوردرها پس از هر بار مصاحبه با الکل ۶۰ درصد ضدعفونی شود.

وی با اشاره به بهداشت شغلی تیم رسانه‌ای، متذکر شد: از اعزام خبرنگار جهت تهیه گزارش و خبر به شهرهای دیگر به خصوص شهرهای که کووید ۱۹ در آن‌ها محرز شده است، خودداری کرده و از خبرنگاران همان شهر استفاده کنید.

درستی تأکید کرد: از اعزام غیرضروری خبرنگاران به سطح شهر و تجمعات خودداری کرده و در صورت بازگشت تیم‌های خبرنگاری از کشورهای مشکوک، غربالگری و تب سنجی انجام داده و ترجیحا تا دو هفته در منزل قرنطینه اختیاری شده و تحت مراقبت مرکز بهداشت شهرستان مربوطه قرار بگیرند.

وی متذکر شد: از شرکت خبرنگاران در نشست‌های خبری غیرضروری به خصوص در محیط‌های سربسته خودداری کرده و در صورت ضرورت برگزاری نشست خبری در محیط‌های بسته، در سالن‌های بزرگ با تعداد افراد محدود و رعایت فاصله حداقل دو متر برگزار شده و مصاحبه از افراد را یک نفر انجام داده و از تجمع افراد در کادر دوربین، ممانعت به عمل آید.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با تاکید بر اینکه از تهیه گزارش از بازارهای فروش حیوانات زنده خودداری شود، گفت: انتخاب یک خبرگزاری خاص به عنوان خبرگزاری مادر جهت تهیه اخبار مهم برای هر ارگانی و به اشتراک گذاشتن اخبار با خبرگزاری‌های دیگر جهت جلوگیری از صدمات و انتشار بیماری ضروری بوده و تا حد امکان اخبار مصاحبه‌ها و گزارش‌ها از مسئولان و دیگران به صورت مجازی تهیه شود.

وی خاطرنشان کرد: تعداد افراد همکار در تیم‌های خبرگزاری را به حداقل ممکن برسانید و خودروهای مورد استفاده توسط تیم خبرنگاری را هر روز ضدعفونی کنید، در صورت امکان ساعات کار حضوری را کاهش داده و برای ثبت حضور و غیاب ترجیحاً از سیستم تشخیص چهره (در صورت وجود) استفاده شود، حضور در مراکز قرنطینه را به حداقل رسانده و تجهیزات مورد استفاده در محیط قرنطینه حتما ضدعفونی شود.

درستی خاطرنشان کرد: تیم رسانه‌ای نیز مانند دیگر افرادی که مجبور به ادامه کار  هستند، باید بهداشت فردی را رعایت کرده و از دست دادن و روبوسی با یکدیگر خودداری کنند.

وی با تاکید بر اینکه خبرنگاران تا حد امکان از مراجعه حضوری خودداری کرده و اخبارشان را به طور غیر حضوری تهیه کنند، متذکر شد: اهالی رسانه سعی کنند از حضور در مکان‌های شلوغ و عمومی پرهیز کرده و از لمس بینی دهان چشم و گوش‌های خود قبل از ضد عفونی و شستن دست‌ها خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: رعایت فاصله ۱.۵ متری برای پیشگیری از بروز بیماری در زمان تهیه گزارش حضوری در سطح شهر، شستشوی مرتب دست‌ها با روش صحیح با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و یا استفاده از محلول‌ها و ژل‌های ضد عفونی کننده، استفاده از وسایل حفاظت فردی شامل ماسک طبی برای افرادی که علایم دارند و دستکش توسط پرسنل نیز برای این قشر توصیه می‌شود.

وی اضافه کرد: دهان و بینی خود را به هنگام سرفه و عطسه پوشانده و دستمال استفاده شده را بلافاصله در سطل زباله درب دار بیندازید و دست‌های خود را به سرعت با آب و صابون بشویید، در صورت موجود نبودن دستمال، از قسمت داخلی آرنج موقع سرفه و عطسه استفاده کنید.

وی خاطر نشان کرد: در صورت مشاهده علایم سرماخوردگی استراحت کرده و به روش صحیح از ماسک استفاده و در صورت شدید شدن علایم به مراکز درمانی مراجعه کنید.
انتهای پیام

  • منبع خبر : ایسنا