خاطراتی شنیدنی از یک معلمِ تربیتیِ آشنا/دهه هشتادی‌ها را از دست نداده‌ایم
خاطراتی شنیدنی از یک معلمِ تربیتیِ آشنا/دهه هشتادی‌ها را از دست نداده‌ایم
مراسم بزرگداشت حجت‌الاسلام قدوسی به مناسبت یک عمر فعالیت تربیتی با حضور مسئولان استان و شاگردان ایشان در تالار معلم تبریز برگزار شد.

به گزارش شمس، عصر امروز مراسم بزرگداشت یک عمر فعالیت تربیتی حجت الاسلام والمسلمین قدوسی در تالار معلم تبریز برگزار شد.

عابدین خرّم در مراسم تجلیل از حجت الاسلام قدوسی اظهار کرد: خوشحالیم توفیق تجلیل از کسی را داریم که در تبریز خانواده‌ها، کودکان و نوجوانان او را به نیکی می‌شناسند و با همان روحیه و عشقِ گذشته مانند ستاره‌ای در آسمان تبریز و آذربایجان‌شرقی در حال نورافشانی هستند.

وی ادامه داد: حجت الاسلام قدوسی مصداق بارز تلفیق علم، اخلاق و هنرمندی بدون کاستن از مفاهیم اخلاقی و دینی هستند.

استاندار آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه حاصل هرتمدن و مکتبی شخصیت‌های برجسته هستند،گفت: ما در دوره انقلاب اسلامی متوجه شدیم در مکتب امام چه شخصیت‌های نوجوان و جوانی شکوفا شدند و کسی باور نمی‌کرد افرادی مثل شهید باکری و همت در آن سن کم در قله‌ای قرار بگیرند که همه را تحت تاثیر قرار دهند و این مرهون تمدنی بود که امام(ره) بنا گذاشت.

وی ادامه داد: اینها نوجوان و جوانان تراز انقلاب بوده و تربیت یافته مکتب اسلامی بودند. امروز از این جوانها در کدام مدرسه و مکتبی باید پیدا کرد؟ چون در مدرسه و مسجد این افراد تربیت می‌شوند متاسفانه امثال قدسی‌ها و شخصیت‌هایی اینچنین در آموزش و تربیت مانندشان کم است.

خرّم با اشاره به کلاس‌های حجت الاسلام قدوسی گفت: من فراموش نمی‌کنم وقتی به تبریز آمدم و کلاس‌های ایشان را دیدم، ایشان همه چیز را می‌گفت اما در کنار آن از زبان انگلیسی و چینی و … استفاده می‌کردند که چنین شخصیتی کم داریم.

ماجرای زلزله بم و حجت‌الاسلام قدوسی

رحیم وظیفه شعاع هم در این مراسم با اشاره به فعالیت‌های حجت الاسلام قدوسی اظهار داشت: حجت الاسلام قدوسی چند ضلع شخصیتی دارند که ایشان را به این درجه رسانده است؛ ضلع اول شخصیتی ایشان اخلاص، ضلع دوم اخلاق و ضلع سوم هنرمندی ایشان است.

وی ادامه داد: هنرمندی به عمل است و نه گفتار؛ یادم می‌آید یک هفته بعد از زلزله بم بود که آقای کی نژاد به من گفتند که زلزله زدگان ممکن است دچار تالمات روحی باشند و در مورد قرآن کاری در آنجا انجام دهید. وضعیت آنجا خیلی بود مثلا دختر خانم ۱۴ ساله‌ای بود که سیزده عضو خانواده را از دست داده و تنها مانده بود.

مدیرعامل مهد قرآن و عترت آذربایجان‌شرقی گفت: آنجا به محل سپاه بم رفتیم تا حجت الاسلام قدوسی یک ربع برنامه اجرا کنند که بعد از گذشت یک دقیقه با همه اعضا از سرباز تا فرمانده ارتباط برقرار کردند. در اردوگاهی هم که کودکان بودند کمتر از ۲۰ ثانیه با آنها ارتباط برقرار کرده و خوشحالشان کردند.

در ادامه سیدقاسم ناظمی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان‌شرقی در خصوص شخصیت حجت الاسلام قدوسی ابراز داشت: برای شهر ما وجود آقای قدوسی نعمت بزرگی است، تلاش بر این بوده که این بزرگداشت کار مردمی با حضور نهادهای مردمی و شاگردان برجسته و فرهیخته ایشان برگزار شود تا سهم اندکمان در بزرگداشت ایشان را انجام دهیم.

وی ادامه داد: تربیت مهمترین نکته‌ای است که در دهه‌های گذشته کمتر به آن توجه شده و ما آسیب‌های آن را کف میدان می‌بینیم و امیدواریم این تجلیل بهانه‌ای باشد که یادآور شویم برای چنین میدانی باید مردان مجهزی را آماده کنیم که آداب اجتماعی، دینی و معرفت را به نسل‌های بعد منتقل کنند.

دهه هشتادی‌ها را از دست ندادیم

در ادامه روح الله متفکر آزاد اظهار داشت: اگر نبود افراد تمدن سازی مانند حجت الاسلام قدوسی این نسل‌های انقلابی نمی آمدند، افرادی که از زندگی وقت و آبرویشان گذاشتند تا نسل انقلابی تولید کنند. افرادی که وقتی دیگران برای تمکن مالی وقت می‌گذاشتند وقت برای تمکن نسلی جامعه گذاشتند.

وی با اشاره به برنامه‌های فرهنگی که حجت الاسلام قدوسی برگزار می‌کرد، ابراز داشت: ما در این برنامه‌ها وارد بهشتی می‌شدیم که با افراد و رفتارها تبدیل به بهشت شده بود، حاج آقا قدوسی ما را قدم به قدم پیش می‌برد و هیچوقت اخم را در صورت این مرد ندیدیم.

نماینده تبریز، اسکو آذرشهر با بیان اینکه ما دهه هشتادی ها را از دست ندادیم، گفت: امسال اولین ضربه را با سلام فرمانده ما به دشمن زدیم و این اتفاقاتی که رخ می‌دهد بعد از ضربه ماست. با دهه هشتادی‌ها می‌شود راحت تر حرف زد و ارتباط برقرار کرد اما یک جاهایی را از دست دادیم که یکی از آنها نظام تعلیم و تربیت است که از دانشگاه فرهنگیان برای تربیت معلم غافل شدیم.

وی ادامه داد: در کار فرهنگی نباید فکر کنیم باید حاج آقا قدوسی و امثال آن را جلو بفرستیم بلکه ما هم وظایفی داریم؛ به طور مثال باید برگردیم به طرح‌های تابستانی، تربیت چهره به چهره و استاد شاگردی است که گمشده دانشگاه‌ها و مدارس ما است.

در ادامه امیر آقازاده از شاگردان حجت الاسلام قدوسی با اشاره به شخصیت ایشان گفت: من در دهه هفتاد در مدرسه خاقانی درس می‌خواندم که یک روز کاغذی دادند که مسابقه بدهید در آن مسابقه من جزء برترین‌های آزمون شدم.

وی ادامه داد: در دهه هفتاد سطح رفاه و آموزش اینگونه نبود و ما از مدرسه‌ای قدیمی به مدرسه‌ای مانند والفجر رفتیم که امکانات بسیاری داشت. من و امثال من به حاج آقا قدوسی بدهکار هستیم و هرکاری انجام دهیم جبران لطف ایشان نمی‌شود.

این شاگرد قدیمی حجت الاسلام قدوسی عنوان کرد: حاج آقا دل دریایی دارند؛ مثلا طرحی را با هزار دانش آموز بدون ریالی جلو می‌برند که خیلی وقت‌ها چک‌هایشان برگشت می‌خورد اما هیچکس متوجه این قضایا نمی‌شود.

انتهای پیام/