حق نداریم منابع طبیعی فرزندانمان را از بین ببریم
حق نداریم منابع طبیعی فرزندانمان را از بین ببریم
رئیس دانشگاه تبریز با اشاره به اهمیت بحث توسعه پایدار در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی، تاکید کرد: ما حق نداریم منابع طبیعی فرزندانمان را از بین ببریم و در این خصوص نیاز داریم تا اخلاق حرفه‌ای را در بخش کشاورزی پیاده سازی کنیم.

به گزارش شمس، صفر نصراله زاده روز سه شنبه، ۱۵ شهریورماه در نهمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار، با اشاره به چالش‌های مهم بخش کشاورزی در قرن حاضر، اظهار کرد: این چالش‌ها ناشی از برخورد نامناسب ما با محیط زیست و منابع طبیعی است.

وی افزود: ما به بهانه تامین نیازهای انسان به جنگ طبیعت رفته‌ایم و این معضل را نمی‌توان فقط با نوشتن مقاله برطرف کرد بلکه باید به طور عملی وارد میدان شده و با این چالش بزرگ مواجه شویم.

رئیس دانشگاه تبریز با بیان این‌که یکی از دلایل تخریب طبیعت این است که موجودات زنده زبانی گویا و سلاحی برای مقابله با تهاتر بی امان ما ندارند، گفت: طبیعت تا یک حدی می‌تواند خود را بازیابی کند اما وقتی سلاحی قوی تر در برابرش قرار گیرد، به نابودی کشیده می‌شود.

وی ادامه داد: ما به جامعه گیاهی به عنوان یک جامعه مجزا نگاه نمی‌کنیم‌ در حالی این جامعه نیز همانند جامعه انسانی بوده و تنها تفاوتش این است که جامعه گیاهی قابلیت تشخیص ندارد و در صورت توجه به این جامعه می‌توان از گیاهان مراقبت کرد.

نصراله زاده با گذری به معنای توسعه پایدار در عصر کنونی، اظهار کرد: توسعه پایدار به معنای این است که به گونه‌ای از زمین بهره برداری شود که قابلیت تامین نیازهای آینده را تداوم بخشد، یعنی طبیعت، قدرت مقابله با ناهنجاری‌ها به اندازه عمر تمامی انسان‌ها داشته باشد.

وی با بیان این‌که تمامی کارهای انسان وابسته به محیط طبیعی بوده و نحوه صیانت ما از آن مهم است، گفت: توجه به معضل شستشوی خاک و تضعیف تنوع زیستی از جمله حوزه‌های مهم جهت تداوم توسعه پایدار است. ناچار هستیم که به بحث کشاورزی پایدار روی آوریم و از الزامات اجرایی شدن آن نیز توسعه پایدار است.

رئیس دانشگاه تبریز، خاطرنشان کرد: باید توسعه پایدار را به معنای واقعی قبول کنیم که ایستادگی در برابر فشارهای انسان بر محیط طبیعی است. شاید برخی از قوانین ما جوابگوی مشکلات محیط زیستی کشور نباشند، از این رو لزوم چاره اندیشی در این خصوص به چشم می‌خورد.

وی در خاتمه با اشاره به مقالات ارسالی به این کنگره، افزود: امیدواریم خروجی این کنگره منجر به صدور یک بیانیه قاطع شود تا بتوانیم موارد مهم مطرح شده را پیگیری کنیم.

انتهای پیام /