حفظ فرهنگ وقف ضروری است
حفظ فرهنگ وقف ضروری است
استاندار آذربایجان‌شرقی با تاکید بر حفظ فرهنگ وقف در جامعه گفت: ضروری است از طریق رسانه ها و بهره گیری از فضای مجازی به موضوع وقف بیش از پیش پرداخته شود.

به گزارش شمس، محمدرضا پورمحمدی روز شنبه در دیدار مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با وی افزود: فرهنگ متعالی وقف مصداق بارز احسان ماندگار، صدق در عمل به خیر و تلاش برای کم کردن دردهای همنوعان و تعالی اجتماعی و اقتصادی جامعه است که باید بیش از پیش به این مهم پرداخته شود.

وی با اشاره به اینکه دین مبین اسلام، دینی جامع و کامل است و در این مکتب حیات بخش برای همه افراد و اقشار، برنامه های زندگی و حقوق اجتماعی و انسانی در نظر گرفته شده است، گفت: وقف به عنوان یک سنت حسنه مورد سفارش در دین مبین اسلام و بهترین مسیر برای رستگاری و باقیات الصالحات است.

پورمحمدی با اشاره به اینکه ترویج فرهنگ وقف یکی از الزامات تحقق تمدن اسلامی است، ادامه داد: وقف نه تنها از نظر اقتصادی برای جامعه اسلامی بسیار مهم و اثرگذار است، بلکه یک سرمایه اجتماعی به شمار می‌رود که از این قابلیت در راستای اعتلا و آبادانی ایران اسلامی می‌توان به نحو شایسته‌ای بهره‌برداری کرد.

وی گفت: وقف می‌تواند در عرصه‌های متعددی با توجه به نیاز امروز جامعه و منافع عمومی از جمله پزشکی، علم و فناوری، کمک به ساخت مسکن محرومان، ازدواج جوانان و کمک به درمان بیماران تعریف و ترویج شود.

استاندار آذربایجان شرقی افزود: کارشناسان امر باید به نیکوکاران و خیرانی که قصد وقف اموال خود را دارند، مشاوره‌ و راهنمایی‌های لازم را ارائه کنند تا نیت آن‌ها متناسب با نیاز روز مردم باشد.

وی اظهار کرد: وجود وقف‌هایی متناسب با نیاز روز مردم استان یکی از اولویت‌هایی است که می‌تواند در رفع مشکلات و معضلات مردم، دولت را یاری کند.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‎شرقی نیز در این دیدار با ارائه گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه امور فرهنگی و خیریه، اظهار کرد: نوروز امسال با توجه به شیوع کرونا، طرح «آرامش بهاری» با حضور شبکه تبلیغی به صورت آنلاین برگزار شد.

حجت‌الاسلام سید شهاب‌الدین حسینی با اشاره به اجرای طرح «ضیافت همدلی» در ماه مبارک رمضان، بیان کرد: در حوزه اطعام و کمک مومنانه نیز فعالیت‌های متنوعی انجام شد؛ همچنین در قالب ضیافت همدلی با مشارکت امام زادگان و موسسات خیریه، بیش از ۵۰ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان توزیع شد.

وی با اشاره به توزیع ۲ هزار بسته لوازم التحریر برای دانش آموزان بی بضائت در قالب طرح «مهر تحصیلی»، اضافه کرد: راه اندازی مراکز افق (مراکز اجتماعی، فرهنگی و قرآنی) در امام زادگان نیز از دیگر اقدامات بوده که ماموریت‌های محوله را پیگیری می‌کنند.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به ثبت ۲۰ وقف جدید در سال‌جاری در آذربایجان شرقی، اظهار کرد: از این تعداد ۱۵ مورد متصرفه و ۵ مورد غیر متصرف بوده است.

وی با اشاره به اهمیت سنددار کردن موقوفات در راستای جلوگیری از موقوفه خواری، گفت: طی یک سال اخیر، ۱۲۷۹ سند برای موقوفات استان اخذ شده است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‎شرقی اظهار کرد: ۶ بیمارستان در تبریز وقفی بوده و ۴۳۵ مدرسه آموزش و پرورش استان نیز در زمین‌ها و عرصه و اعیان وقفی قرار دارد.

وی با بیان این‌که اداره کل اوقاف و امور خیریه استان از جمله ارگان‌های پیشتاز در اجرای قانون جامع حدنگار است، افزود: در شهر تبریز و در راستای تسهیل‌گری در امور مردم، نواحی اوقاف را به پنج ناحیه توسعه دادیم که ناحیه سه ویژه موقوفه قایم مقام فراهانی بوده و ناحیه چهار ویژه موقوفه‌های ربع رشیدی است.