حضور ۲۰ پیرغلام حسینی از ۹ کشور در تبریز
حضور ۲۰ پیرغلام حسینی از ۹ کشور در تبریز
رحمتی از حضور 20 پیرغلامی حسینی خارجی و 180 مهمان داخلی در هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی در تبریز خبر داد.

به گزارش خبرنگار شمس، محمدمهدی رحمتی در نشست خبری هجدهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی، گفت: به دلیل شیوع کرونا هجدهمین اجلاس بعد از وقفه یک‌ساله و با رعایت تمام پروتکل‌های بهداشتی جهت اشاعه فرهنگ عاشورایی و تجلیل از پیرغلامان حسینی، در تبریز برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به خواستگاه تمدن شیعی در این خطه متذکر شد: هویت حکومت شیعه پس از اسلام در ایران را مرهون خطه آذربایجان هستیم، چراکه در برابر جنگ عثمانی، هویت ترکی در برابر ترکی عثمانی ایستاد و از شیعه دفاع کرد.

رئیس هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از خادمان حسینی، اظهار داشت: یکی از اصلی ترین دلایل شکل گیری آیین تجلیل از پیر غلامان حسینی زنده نگه داشتن مناسک و آیین‌های عاشورایی بوده که خطه آذربایجان و شهر تبریز نیز در این امر پیشگام است.

وی افزود: معرفی گروه‌های مرجع اجتماعی فرهنگی متناسب با فرهنگ عاشورایی و تقویت ظرفیت‌های گردشگری مذهبی از دیگر اهداف این اجلاس بوده است.

رحمتی با تاکید بر اینکه در انتخاب پیر غلامان یک مجموعه ۱۲ شاخصه‎ای وجود دارد، اذعان داشت: قدمت فعالیت، استفاده از اشعار درست، پرهیز از خرافه گرایی و بدعت‌هایی عاشورایی از جمله مواردی است که در انتخاب افراد محل اثر است.

رئیس هجدهمین اجلاس بین المللی تجلیل از خادمان حسینی متذکر شد: در این دوره از اجلاس تلاش کردیم وفاق کامل در انتخاب پیرغلامان وجود داشته باشد.

رئیس بسیج صداوسیما، خاطر نشان کرد: در این اجلاس ۱۸۰ میهمان از سراسر کشور و ۲۰ میهمان خارجی از کشورهای هند، پاکستان، غنا، آرژانتین، آلمان، عراق، آذربایجان، ترکیه و کنیا حضور خواهند داشت.

وی عنوان داشت: آیین گشایش این اجلاس در محوطه مسجد کبود تبریز با حضور مهمانان، مسئولین استانی و کشوری روز سه ساعت ۱۷ الی ۱۹ و اختتامیه روز پنجشنبه ۲۵ شهریور ساعت ۲۱ الی ۲۳ در مصلی اعظم امام خمینی برگزار خواهد شد.

رحمتی از برگزاری شب شعر به جهت ترویج مفاهیم عاشورایی در اشعار حسینی، مجالس روضه خانگی، برنامه در بازار و دانشگاه هنر و اختتامیه در مصلی اعظم امام خمینی در اجلاس هجدهم خبر داد.

رئیس بسیج صداوسیما خاطر نشان ساخت: این اجلاس جزو معدود برنامه‌هایی است که افتتاحیه و اختتامیه آن به صورت زنده پخش خواهد شد و تولید برنامه‌های تلوزیونی و رادیویی با محوریت انتقال تجربیات و مستندنگاری پیر غلامان حسینی در دستور کار قرار دارد.

  • نویسنده : رویا سلمانی