حال ناخوش آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای در دوران کرونایی
حال ناخوش آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای در دوران کرونایی
رئیس کانون انجمن‌های صنفی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی گفت: 90 درصد آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای در مکان‌های استیجاری مشغول به فعالیت بوده و کسب درآمدشان از طریق جذب هنرجو و ارائه آموزش‌ است که با تعطیلی به دلیل شیوع کرونا، عملاً این محل درآمد بسته شده، اما پرداخت اجاره‌بهای مراکز به قوت خود باقی مانده است.

به گزارش شمس، صمد قاسمیه در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص وضعیت آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای در شرایط کرونایی، اظهار کرد: با توجه به این‌که کرونا به همه اقشار و صنوف آسیب و خسارات زیادی وارد کرده است، اما در برخی از گروه‌ها و رسته‌های شغلی این خسارت و آسیب به مراتب بیشتر و عمیق‌تر است که از جمله آن‌ها می‌توان به آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای اشاره کرده که در شرایط عادی هم وضعیت چندان مساعدی ندارند، چه برسد به این که با تعطیلی اجباری مواجه شوند.

وی ادامه داد: ستاد ملی مقابله با کرونا هفته گذشته در سومین گام از سرگیری فعالیت کسب و کارها اعلام کرد که فعالیت‌های صنفی با ریسک کمتر در صورت رعایت طرح فاصله‌گذاری اجتماعی، می‌توانند از ۱۵ آذر فعالیت خود را از سر بگیرند؛ در بین این گروه‌های شغلی آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای جزو مشاغل پرخطر محسوب شده و مجاز به بازگشایی نشده اند؛ این درحالیست که فعالیت سالن‌های زیبایی بلامانع بوده ولی آموزشگاه ها همچنان در تعطیلی به سر می‌برند.

وی با بیان این‌که توقف فعالیت آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای بر اثر شیوع کرونا، موجب قطع درآمد این صنف در کشور شده است، اضافه کرد: موسسان، مدیران و مربیانی که هزینه زندگی خود را از طریق آموزشگاه‌های آزاد و تدریس به دست می‌آورند نزدیک به یکسال است که به طور کامل خانه‌نشین شده و درآمدی ندارند.

قاسمیه تصریح کرد: فعالیت آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای که در ارتباط مستقیم با هنر آموزان هستند و از طرفی خدمت آن‌ها از درجه اهمیت و اولویت کمتری در سبد مخارج و ضروریات خانواده در بحران‌ها برخوردار است، زودتر از بسیاری مشاغل تعطیل شد و از کسب‌وکارهایی محسوب می‌شوند که بیشترین ضربه اقتصادی را از شیوع کرونا متحمل شدند.

وی افزود: این مراکز که اکثرا در مکان‌های استیجاری مشغول به فعالیت هستند، با تعطیلی این چندماه مجبور به پرداخت اجاره بهای گزاف شده و از طرفی بسیاری از نیروی انسانی آن‌ها خانه نشین و بدون حقوق مانده‌اند.

وی توضیح داد: در تصمیم گیری های ستاد ملی مبارزه با کرونا در مورد مسئله آموزش، تنها در خصوص آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها تصمیم گیری می‌شود و آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای در این نظام تصمیم گیری با آموزش و پرورش و دانشگاه یکسان دیده می‌شوند و در طبقه بندی مشاغل جزو مشاغل پر خطر و گروه ۳ منظور شده‌اند؛ این درحالیست که مراجعه کنندگان آن‌ها اولا در مدت زمان کمتری در مراکز حضور داشته و از سویی اکثرا بزرگسال بوده و می توانند فاصله اجتماعی را در برگزاری کلاس‌ها رعایت کنند.

وی با بیان این‌که متاسفانه نگاه تصمیم گیران در ستاد مبارزه با کرونا تنها به آموزش‌های بلند مدت است، گفت: در مدارس، کودکان درک درستی از بیماری ندارند و طبیعتا کنترل بر روی آن‌ها مشکل است و یا در دانشگاه تجمع جمعیتی در خوابگاه‌ها، سلف دانشگاها و دیگر بخش‌ها بالا است و امکان انتشار بیماری وجود دارد، اما در آموزشگاهای آزاد فنی و حرفه ای بزرگسالان نسبت به پیامدهای بیماری آگاه‌ند؛ از این رو در صورت بازگشایی با تعیین ضوابط خاص می‌توان کنترل بیشتری اعمال کرد.

وی با اشاره به مشاغلی که قابل مدیریت نبوده ولی همچنان فعالیت می‌کنند، گفت: در حالیکه آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای با برگزاری دوره‌های خود با تعداد کم کارآموز و افراد شناخته شده کاملاً قابل مدیریت هستند و از این آموزشگاه ها می توان برای فرهنگ‌سازی مقابله با کرونا نیز استفاده کرد.

رئیس کانون صنفی آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای آذربایجان شرقی گفت: تعطیلی آموزشگاه‌های فنی و حرفه ای باعث شده برخی از مراکز غیر مجاز به فعالیت آموزشی پرداخته و بدون مجوز، اقدام به آموزش به صورت زیرزمینی کنند.

وی در خصوص آموزش به صورت مجازی، گفت: این شیوه آموزشی مخاطب خاص خود را دارد و از قبل از شیوع کرونا هم وجود داشت؛ ولی برخی از دوره‌های آموزشی در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای ماهیت عملی دارد مانند ( تراشکاری، جوشکاری، آشپزی، خیاطی، تعمیرات موبایل، مکانیک و …. ) و نمی توان به صورت مجازی ارائه کرد.

قاسمیه افزود: در حال حاضر از این شیوه آموزشی در آموزشگاه‌ها استقبال چندانی نمی‌شود و ممکن است بعد از مدتی مردم با دیدن بازخوردهای مثبت جذب این روش شوند، اما در حال حاضر این‌گونه نیست .

وی با بیان این‌که اصلی ترن چالش آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای کشور را بازگشتن به شرایط عادی در دوران پساکرونا است، افزود: بسیاری از صنوف پس از پایان ماجرای کرونا می‌توانند خیلی زود به حالت عادی درآمدی برگردند؛ اما صنف آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای به دلیل در اولویت نبودن در سبد هزینه‌های خانوار تا مدت‌ها پس از کرونا هم با چالش‌های اساسی مواجه هستند. حتی اگر همین امروز اعلام شود کرونا در ایران ریشه‌کن شد، قطعا شرایط در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای عادی نمی‌شود.

قاسمیه در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود مسئولان اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان آذربایجان شرقی و سایر مسئولان و تصمیم گیران در ستاد مبارزه با کرونا به مشکلات ناشی از تعطیلی‌های آموزشگاه‌ها واقف شده و به داد این قشر برسند.

  • منبع خبر : ایسنا