حاشیه‌نشینی محصول توزیع ناعادلانه ثروت است/ دولت باید مسکن مهر بسازد
حاشیه‌نشینی محصول توزیع ناعادلانه ثروت است/ دولت باید مسکن مهر بسازد
ساعدی داریان گفت: تا زمانی که سرمایه‌های ملی کشور به صورت ناعادلانه توزیع شوند و انصاف در تقسیم ثروت میان مردم رعایت نشود، معضل حاشیه‌نشینی ادامه خواهد یافت

«امیر ساعدی داریان» متخصص حوزه زلزله و سازه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی شمس حاشیه‌نشینی را معضل شهرهای بزرگ نامید و اظهار داشت: وقتی دولت امکانات را در مراکز استان‌ها متمرکز می‌کند و فاصله‌ی مابین منابع ثروتی و آسایشی در مراکز استان‌ها با حواشی آن زیاد می‌شود، ناخودآگاه عده‌ای برای کسب درآمد و رفاه بیشتر مجبور به حضور در کلانشهرها می‌شوند.

وی ادامه داد: فردی که از سایر مناطق استان به مرکز می‌آید پول کافی برای اسکان در نقطه‌ای بهتر را ندارد، مجبور است به حاشیه‌ها پناه ببرد؛ همین سال گذشته با افزایش قیمت دلار قشر مستضعف جامعه مجبور به ترکِ مرکز استان و اسکان در مناطق اطراف شهر شدند چراکه از توان پرداخت اجاره بهاء سنگین‌تر برخوردار نبودند.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران با بیان اینکه ما در تبریز با حاشیه‌نشینی عقب‌ مانده مواجهیم، عنوان کرد: این افراد در خانه‌هایی با کیفیت بسیار پایین و با حداقل امکانات روزگارشان را سپری می‌کنند و در برخی مواقع از نعمت آب و برق و گاز نیز محروم‌اند.

وی متذکر شد: تا زمانی که سرمایه‌های ملی کشور به صورت ناعادلانه توزیع شوند و انصاف در تقسیم ثروت میان مردم رعایت نشود، معضل حاشیه‌نشینی ادامه خواهد یافت؛ شما اگر به شهرستان‌ها توجه کنید و در این مناطق زمینه رفاه و اشتغال ایجاد گردد، هیچگاه اهالی آن منطقه تصمیم به مهاجرت نمی‌گیرند چراکه در زادگاه خودشان از آسایش و آرامش برخوردارند.

ساعدی داریان با تاکید بر اینکه معضل حاشیه‌نشینی با برخورد ضربتی و چکشی پایان نمی‌یابد، خاطرنشان ساخت: در جاجرود تهران، شهرداری با هماهنگی نیروهای انتظامی، قضایی و امنیتی خواست با اعمال ضربتی مشکل حاشیه‌نشینی را حل کند، اقدامات ضربتی شاید در کوتاه مدت پاسخگو باشد و بعضاً لازم اما برای بلند مدت کارساز نیست.

وی خواستار تغییر نگرش سیاسیون از تمرکزگرایی به وسعت‌گرایی شد و اذعان کرد: تمرکزگرایی صرفاً در استان‌ها رخ نمی‌دهد بلکه در وسعت ایران نیز تهران به عنوان پایتخت فاصله زیادی با تبریز و مشهد دارد و بین کلانشهرها نیز ما شاهد توزیع ناعادلانه منابع و ثروتیم.

متخصص حوزه سازه با تاکید بر اینکه اولین راهکار ساماندهی حاشیه‌نشینان تبریز ساخت مسکن برای آن‌هاست، ابراز داشت: طرح‌هایی همچون مسکن مهر، اجتماعی و ملی با عناوین مختلف می‌توانند از بار حاشیه‌نشینی بکاهند اما به شرطی که واقعاً توسط دولت‌مردان اجرا شوند؛ طرح‌هایی همچون مسکن مهر و ملی ایده‌ی احمدی‌نژاد و روحانی هم نیست بلکه این طرح اولین بار بعد از جنگ جهانی دوم و ویرانی لندن توسط انگلیسی‌ها اجرا شد.

وی اضافه کرد: نمونه‌های مشابه مسکن مهر در سنگاپور اجرا شده‌اند؛ ایده‌ای هم که دولت فعلی تحت عنوان مسکن ملی و اجتماعی مطرح می‌کند همان مسکن مهر است و با تغییر اسامی نمی‌شود اصل را تغییر داد.