جواب آزمایش ۳۰ فرد مشکوک به کرونا در آذربایجان‌شرقی منفی بود
جواب آزمایش ۳۰ فرد مشکوک به کرونا در آذربایجان‌شرقی منفی بود
رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه آنجام آزمایش تشخیص کرونا در تبریز تا به امروز ممکن نبود، اعلام کرد: جواب آزمایش‌های ۳۰ فرد مشکوک به کرونا در استان منفی بود.

به گزارش شمس، محمدحسین صومی روز سه شنبه در یک گفت و گوی خبری با اشاره به ارسال تجهیزات آزمایش تشخیص ابتلا به ویروس کرونا، موسوم به کویید ۱۹، به تبریز تاکید کرد: آزمایش تشخیصی کویید ۱۹ فقط برای بیمارانی با علایم شدید ریوی و بستری در بخش انجام می‌شود.

وی اظهار کرد: تست تشخیصی کویید۱۹ در مورد مراجعه کننده سرپایی هم که ظن بالینی در مورد او داریم، انجام نمی‌شود و این فرد باید ۱۴ روز در منزل استراحت کند و با ما در ارتباط باشد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز، بیان کرد: کویید ۱۹ بیماری است که علایم آن موجود بوده و نمونه برداشته شده از حلق و نای باید در آزمایشگاه تایید شود و مشخص شدن نتیجه حداقل هفت الی هشت ساعت زمان لازم دارد.

صومی با اشاره به انتشار مطلبی کذب در یکی از شبکه‌های مجازی اظهار کرد: یکی از همکاران ما بنا به مشکلات کلیوی و سایر مشکلات پس از مراجعه به چند بیمارستان، فوت کرد، اما به دلیل همزمانی، گفته شد که این فرد به دلیل مراقبت از مبتلایان یا افراد مشکوک به کرونا فوت شده است.

وی گفت؛ بیماران متعدد ویروسی در بخش‌های ما بستری هستند و تا قبل از مشخص شدن نتایج آزمایشات، تحت مراقبت قرار می‌گیرند.

وی اضافه کرد: ‌بهورز روستا و مراقب سلامت مراکز شهرستان‌ها با تخمین شدت بیماری توصیه‌های لازم را به مراجعان می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه نیازی به مصرف مکمل برایی مقابله با ویروس کرونا نیست، اظهار کرد: برخی برای به فروش رساندن مکمل‌ها و ویتامین‌ها تلاش می‌کنند، نقش آنتی اکسیدان‌ها و میوه‌ها را در بیماری‌های ویروسی انکار نمی‌کنیم، اما حتی به بستری‌ها هم ویتامین و مولتی ویتامین نمی‌دهیم و در تهران هم در دستور کار نیست، به حرف کسانی که برای خودشان بازار ایجاد کرده‌اند، گوش نکنید.

وی در ادامه با اشاره به تدابیر در نظر گرفته شده برای کنترل مسافران خارجی، گفت: کنترل‌ها از دو ماه قبل در مرز نوردوز، نخجوان و فرودگاه شروع شده و هر فرد وارد شده، بررسی می‌شود، در کشور ما هم که حدود هشت الی ۱۱ استان درگیر هستند و بیشتر نگران داخل کشور هستیم، اگر چه امکان ابتلای کسانی که طی روزهای آتی از کشورهای همجوار می‌آیند، هم وجود داشته و هر فرد تازه وارد تا ۱۴ روز اول با ما در ارتباط بوده و کنترل می‌شود.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه طبق آخرین اخبار، مشکلی در مواد ضد عفونی کننده ۱۰ الی ۲۰ لیتری نداریم، گفت: دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز و دانشکده شیمی دانشگاه تبریز برای تهیه ضدعفونی کننده‌ها به شرط دریافت الکل اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی یادآوری کرد: معتقد هستیم که در ۸۰ درصد موارد، مبتلایان نیاز به بیمارستان ندارند و برای ۲۰ درصد هم تمهیدات جدی اندیشیده شده و اورژانس‌ها کاملا آماده شناسایی و ارایه خدمت به مراجعان هستند. سیستم سلامت کاملا سرپا بوده و ۲۴ ساعته کنترل می‌شود.

صومی خاطرنشان کرد: آقای استاندار هم از مراکز آموزشی درمانی سینا، الزهرا (س) و امام بازدید و مشاهده کردند که امکانات کافی برای ارایه خدمات فراهم است.

وی با اشاره به اینکه کرونا درمان دارویی ندارد، اما استفاده از چند دارو موثر است، اظهار کرد: کمیته دارویی و کشوری اجازه استفاده از ترکیب توام چند دارو را داده و توصیه می‌کنیم هموطنان اجتماعات را کم کرده و فاصله یک متری را با افراد بیمار رعایت کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه از ضدعفونی مصلای امام (ره) تبریز خبر داد و گفت: به منظور ادای فریضه نماز، مصلی فردا، پنجشنبه ضد عفونی کامل می‌شود و بهتر است نمازگزاران سجاده کوچکی را که از آلوده نبودن آن مطمئن هستند، به همراه داشته باشند.

وی بیان کرد: در مورد تعطیلی مدارس و دانشگاه هم پس فردا بحث می‌شود و حضور افراد در این محیط زمانی به صلاح است که از آلوده نبودن آن مطمئن باشیم.

وی گفت: موارد ابتلا در کودکان بسیار کم بوده و از افراد زیر ۵۰ سال و بچه‌ها چندان نمی‌ترسیم، سعی کمیته استانی بر این است که همه جا امکاناتی را برای به حداقل رسیدن خطر ابتلا فراهم کنیم.

صومی تاکید کرد: ملاقات بیمارستانی را ممنوع نکردیم، اما تقاضا داریم که مراجعه نکنند، مراجعه یک نفر از هر خانواده کافی بوده و جهت پیشگیری، تمهیداتی برایشان در نظر گرفته‌ایم.

صومی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه خوشبختانه تا به امروز هیچ مورد کویید۱۹ ثابت شده در استان ما مشاهده نشده است، متذکر شد: در هر سه بیمارستان، محیط چرخش بیماران مشکوک، مجزا و ایزوله بوده و هر فرد با علایم حاد تنفسی تا قبل از مشخص شدن نتیجه آزمایش، از نظر علمی مثبت تلقی می‌شود.