جنجال بر سر یک طرح راه‌سازی پایان یافته
جنجال بر سر یک طرح راه‌سازی پایان یافته
فضای مجازی و رسانه‌ای آذربایجان‌شرقی در هفته‌های اخیر در حالی شاهد جنجال بر سر تاخیر در بهره‌برداری از آزادراه تبریز - سهند بود که عملیات اجرایی این طرح به نقطه پایان رسیده و تنها به دلیل ایمن‌سازی بیشتر زیر بار ترافیک نمی‌رود.

به گزارش شمس، طرح ساخت آزادراه ۲۲ کیلومتری تبریز – سهند در سال های تَر مالی کشورمان به سال ۱۳۸۷ تصویب شد، اما در آن زمان و به رغم وجود منابع مالی مناسب ناشی از فروش نفت ۱۲۰ دلاری پیشرفت چندانی نداشت.

با آغاز فعالیت دولت تدبیر و امید و با در نظر گرفتن مطالبه به حق مردم در تسریع بهره برداری از این طرح مهم راه سازی، تحقق آن در محور فعالیت های مدیریت ارشد آذربایجان شرقی قرار گرفت، به گونه ای که ۵۳ درصد از تملک اراضی واقع در محدوده طرح در ۲.۵ سال گذشته محقق شد، ضمن اینکه هزینه ۲۰۰ میلیارد تومانی اجرای آن نیز به دلیل افزایش قیمت مصالح به ۲۶۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

حال طرح ۱۲ ساله ساحت آزادراه تبریز – سهند به عنوان عامل تسهیل و تسریع در جابجایی مسافر و بار بین تبریز و شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری جنوب مرکز آذربایجان شرقی به نقطه پایان خود رسیده است، اما برخی ها همچنان بر طبل بدقولی مسوولان در افتتاح این طرح می کوبند.

این در حالی است که مسوولان ارشد آذربایجان شرقی در یک ماه اخیر بارها بر این نکته تاکید کرده اند که آزادراه تبریز – سهند آماده رفتن زیر بار ترافیک است، اما برای تضمین ایمنی شهروندان باید نواقص ایمنی آن تکمیل شود.

در همین راستا محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی در نشست پنجشنبه گذشته شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان اعلام کرد که آزادراه تبریز – سهند اواخر آبان ماه جاری با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح می شود.

معاون وزیر: وزارت راه تعهداتش را در مورد اتمام آزاد راه تبریز-سهند انجام می‌دهد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید کشور در جلسه بررسی آخرین وضعیت طرح آزادراه تبریز – سهند، گفت: این وزارت تمام تعهدات خود را در مورد این آزادراه تا پایان هفته انجام خواهد داد.

حبیب‌الله طاهرخانی با اشاره به مراحل پایانی طرح آزادراه تبریز – سهند و حفاظت از زمین‌های اطراف آزادراه گفت: پهنه‌های طراحی شده در سه حوزه شرکت عمران شهر جدید سهند، فرمانداری اسکو و شهرداری تبریز قرار دارد و وزارت راه و شهرسازی آماده است اقدامات لازم را برای جلوگیری از ساخت‌ و سازهای غیر مجاز انجام دهد.

محمدرضا پورمحمدی، استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه بر لزوم توجه به طرح جامع تهیه شده برای حریم آزادراه تبریز – سهند تأکید کرد و گفت: بر اساس این طرح، پهنه‌های مختلفی از جمله پهنه فناوری، بیوتکنولوژی و گردشگری در مسیر طراحی شده و کسی خارج از این طرح نباید ساخت ­و سازی در اطراف جاده انجام دهد که این موضوع شامل زمین‌های دولتی و خصوصی نیز می‌شود.
نماینده مجلس: اقدامات خوبی در ۲ سال گذشته در آزادراه تبریز – سهند انجام شد

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: در ۲ سال گذشته اقدامات خوبی در پروژه آزادراه تبریز – سهند صورت گرفته و به عنوان نمایندگان مردم برای رفاه و آسایش بیشتر جمعیت ۱۵۰ هزار نفری شهر جدید سهند، پیگیر رفع موانع و مشکلات طرح خواهیم بود.

علیرضا منادی در اخرین بازدیدش از آزادراه تبریز – سهند افزود: عملیات ساخت این آزادراه از مجلس هشتم آغاز زده شد و به دلیل برخی مشکلات، پیشرفت کندی داشته است.

وی گفت: تکمیل شدن این آزادراه از آرزوهای دیرینه مردم منطقه بوده و ارتباط اهالی شهر جدید سهند،  اسکو و روستاهای اطراف با تبریز را تسهیل خواهد کرد.

عباس مصطفوی، مدیر عامل شرکت عمران شهر جدید سهند نیز اظهار کرد: با توجه به پیگیری معاون وزیر و رئیس شرکت مادر تخصصی عمران شهرهای جدید و همچنین پیگیری‌های روزانه و بازدیدهای استاندار و نمایندگان و مسوولان آذربایجان شرقی، طرح آزادراه تبریز – سهند در طول ۲ سال گذشته به هیچ عنوان مشکل مالی نداشته و متوقف نشده است.

ایمن‌سازی آزادراه تبریز – سهند با ۱۱ میلیارد تومان اعتبار در حال انجام است 

فرماندار شهرستان اسکو با اشاره به هزینه ۱۱ میلیارد تومانی ایمن‌سازی آزادراه تبریز – سهند اعلام کرد: عملیات ایمن‌سازی این طرح زیرساختی مهم در حال انجام است و پس از اتمام زیر بار ترافیک می‌رود.

بابک رضی منش با بیان اینکه آزادراه تبریز – سهند نقش بسیار مهمی در جهش توسعه سهند و کاهش بار ترافیکی محور تبریز_آذرشهر خواهد داشت، افزود: اکنون در حال ایمن سازی پروژه از جمله نصب نیوجرسی، خط کشی و تابلوهای راهنمای مسیر هستیم.

وی با بیان این‌که طرح آزادراه تبریز_سهند در شرایط رکود در پروژه‌های عمرانی در سطح کشور به هیچ عنوان متوقف نشد، عنوان کرد: این پروژه به طور متوسط ماهانه بیش از سه درصد پیشرفت فیزیکی داشته و نزدیک به ۵۳ درصد تملک مسیر در ۲.۵ سال گذشته انجام گرفته است.

وی با اشاره به عزم و اراده راسخ دولت در اتمام پروژه مهم آزاد راه تبریز_سهند با وجود تنگناهای مالی و تحریم‌های ظالمانه، گفت: آنان که امروز مغرضانه از تاخیر پروژه آزاد راه تبریز_سهند با وجود اتمام پروژه انتقاد می‌کنند، از اقدامات خود برای مردم سهند گزارش دهند.

رضی منش با بیان این‌که این پروژه با مشارکت دولت و بخش خصوصی اجرا شده است، اظهار کرد: سهم مشارکت دولت از پروژه فوق به طور کلی پرداخت شده و دلیل تاخیر در بهره برداری از آن فقط افزایش ایمنی مسیر، نصب علائم عمودی و افقی، تابلوهای راهنمای مسیر، نیوجرسی و گاردریل می باشد که با سرعت در حال اجرا است.

وی ادامه داد: در راستای اجرای طرح ایمن سازی آزادراه ۲۰ کیلومتری تبریز – اسکو، همه  تقاطع‌های غیر مجاز ۷۰ متری مسدود و الزامات ایمن سازی از قبیل رنگ آمیزی جداول، علایم افقی و عمودی، تابلوهای راهنمای مسیر، ایستگاه‌های اتوبوس و ایمن سازی مسیرهای پیاده رو اجرایی خواهد شد.

آزادراه تبریز – سهند، زمان سفر در مسیر ۴۵ دقیقه‌ای سهند-تبریز را به کمتر از یک‌سوم و به ۱۵ دقیقه کاهش می دهد.

شهر جدید سهند در ۲۵ کیلومتری جنوب تبریز، چسبیده به شهر تاریخی اسکو و در دامنه «سهند» از حدود ۲ دهه قبل میزبان جمعیت سرریز کلان‌شهر تبریز شد و از نخستین شهرهای جدید کشور است که به دلیل تردد روزانه بیشتر ساکنان این شهر به تبریز به منظور اشتغال، سرعت بخشی به اجرای این طرح احساس می شود.

  • منبع خبر : ایرنا