جنجال بر سر بخشداری باسمنج/ یقه‌کشی از دولت برای حل مشکلات تبریز
جنجال بر سر بخشداری باسمنج/ یقه‌کشی از دولت برای حل مشکلات تبریز
تبدیل باسمنج به بخشداری، جذب اعتبار برای حل مشکل حاشیه‌نشینی و پیشبرد پروژه‌های مترو و مقبره‌الشعرا از اهم موضوعاتی بود که در جلسه اعضاء شورا با نمایندگان تبریز در مجلس مورد بحث واقع شد.

به گزارش شمس، «حجت‌الاسلام سول برگی» در جلسه‌ی فوق‌العاده شورا با نمایندگان تبریز در مجلس اظهار داشت: باید سرمایه‌گذاران تبریزی و غیر تبریزی را پای کار آوریم و این نیازمند همت و همراهی سایر مسئولین استان است.

رئیس شورای شهر تبریز تصریح کرد: با توجه به بیکاری جوانان در جامعه، متاسفانه روزانه حداقل ۳۰ جوان برای اشتغال به شورا مراجعه می‌کنند.

بزرگ‌ترین مشکل تبریز بی‌آبی است/ بدهی ۴۵۰ میلیاردیی دولت به شهرداری تبریز/ سرمایه‌گذاری در خواب است

در ادامه «علیرضا نوای باغبان» با بیان اینکه حداقل ۳ ماه یکبار جلسه هماهنگی با نمایندگان تبریز داشته باشیم، عنوان کرد: امروز بزرگترین مشکل تبریز حوزه آب است که باید در آینده به صورت جدی در این زمینه سرمایه‌گذاری شود. انتقال آب ارس به تبریز و احیای دریاچه ارومیه از اولویت آب در تبریز و منطقه هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت پیشرفت قطار شهری تبریز تصریح کرد: خط ۳ مترو تبریز را بودجه‌گذاری کردیم و خط یک درحال اتمام است و خط ۲ حدود ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد. خط ۳ در سال‌های گذشته راکد مانده بود که شورا تاکید کرد تبریز از ردیف بودجه ملی در این خصوص نباید محروم شود.

وی با بیان اینکه از نمایندگان تبریز می‌خواهیم ردیف بودجه خط ۳ مترو تبریز را احیا کنند، عنوان کرد: بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان بدهی از دولت داریم که بیشتر آن در زمینه ارائه پروانه در بافت فرسوده و حمل و نقل است که از نمایندگان مجلس تقاضا داریم این بدهی‌‎ها را پیگیر باشند.

علیرضا نوای باغبان تاکید کرد: لایحه مدیرت واحد شهری و درآمد پایدار شهرداری در مجلس است که آماده هستیم‌ تبریز به عنوان پایلوت اجرای این طرح را برعهده بگیرد. در زمینه مدیریت واحد شهری می‌توان بسیاری از مشکلات شهروندان با ادارات مختلف را رفع کرد، در برخی مواقع قوانینی می‌آید که باعث می‌شود درآمد پایدار شهرداری به خطر بیفتد، بسیاری طرح‌ها به جای اینکه باعث درآمد پایدار شهرداری باشد درآمد پایدار را به خطر می‌اندازد.

وی با اشاره به کاهش حریم اراضی تبریز با افتتاح بخش باسمنج گفت: با بخش شدن باسمنج مشکلی نداریم اما نباید به توسعه تبریز خدشه وارد کند و با کاهش اراضی محدوده تبریز به شدت مخالفیم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز افزود: در هفته گذشته کاهش ۳۰ درصدی عوارض را داشتیم که در راستای حمایت از شهروندان بود و در ۶ ماهه دوم اجرا خواهد شد.

وی با اشاره به عقب‌روی اتوبوسرانی در چند سال گذشته، یادآور شد: بیش از ۴۰۰ اتوبوس از خط حمل ونقل عمومی تبریز بیرون رفته اما تنها تعداد ۱۲ اتوبوس وارد خط شده است. برنامه داریم سالانه ۲۰۰ دستگاه اتوبوس وارد تبریز شود، اگر دولت توان تامین اتوبوس را دارد با دولت همکاری می‌کنیم اگرنه با بخش خصوصی همکاری خواهیم کرد.

باغبان تاکید کرد: سرمایه گذاری در تبریز در ۴ سال گذشته به خواب رفته است و بودجه شهرداری فقط وضعیت فعلی را تامین می‌کند. اگر می‌خواهیم سرمایه گذار پای کار آید باید زمینه های سرمایه گذاری را فراهم کنیم تا تبریزی‌ها حداقل از تبریز فرار نکنند.

۳۰ سال است برای حاشیه‌نشینان شعار می‌دهند/ مشهد چگونه دولت را پای کار آورد؟

روح‌‎الله رشیدی نیز در این جلسه با اعلام اینکه در بحث حاشیه‌نشینی ۳ دهه هست فقط شعار داده شده و به‌‍جز مسیرگشایی‌هایی که شهرداری کرده دولت اقدام شایسته‌ای نداشته است، خاطرنشان ساخت: نحوه مواجهه مشهد با حاشیه‌نشینی و سایر شهرها، انتظارات را از دولت بالا برده است.

وی ادامه داد: از نمایندگان محترم در این خصوص انتظار است کمک بیشتری کنند چرا که بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها تصریح شده که شهرداری‌ها در ساخت مسکن ارزان قیمت برای محرومین نقش دارد. با وجود دولت جدید و وزیر توانمند راه و شهرسازی باید بافت حاشیه نشینی را اصلاح کنیم.

عضو شورای شهر تبریز با بیان اینکه ۴۵۰ میلیارد تومان بدهی شهرداری از دولت از بابت طرح‌های اجرا شده است، یادآور شد: از اولین روزها مسئله نیروی انسانی را پیگیر بودیم، وجود مشکل قراردادی در بدنه شهرداری باعث ایجاد مشکلات در خود شهرداری می‌شود و با وجود مشکلات قراردادی  کارکنان، نمی‌توان به درستی خدمات رسانی کرد.

با تراکم‌فروشی شهرداری روی پا مانده است

شهرام دبیری دیگر عضو شورای شهر تبریز در این جلسه با بیان اینکه دولت برای اینکه بودجه کمی داشت شهرداری را به حال خود رها کرد و شهرداری با تراکم فروشی روی پای خود ایستاد، ابراز کرد: قرار بود قوانینی برای درآمد پایدار شهرداری تصویب شود اما به فراموشی سپرده شد. فقط ۲۰ درصد بودجه شهرداری پایدار است و از طرفی انتقاد می‌کنند شهرداری چرا با ماده ۱۰۰ کسب درآمد می‌کند اما برای افزایش درآمد پایدار شهرداری اقدامی نمی‌کنند.

وی اضافه کرد: براساس قانون باید ۵۰ درصد عوارض پروانه ساختمانی را بگیریم و ۵۰ درصد را دولت پرداخت کند اما ما ۱۰۰ درصد تخفیف می‌دهیم و دولت هیچ پرداختی ندارد.

عضو شورای شهر تبریز با تاکید بر اینکه رفع حاشیه‌نشینی جزو وظایف ذاتی شهرداری نیست، گفت: برای رفاه شهروندان شهرداری ورود کرده ولی دولت آنچنان که شایسته است همکاری نکرده است.

وی خواهان پیگیری مطالبات شهرداری تبریز از دولت توسط نمایندگان مجلس شد و اظهار داشت: شهرداری مشهد ۴ هزار میلیارد تومان بدهی خود را با بخش‌های دولتی تهاتر کرده است ولی ما تنها حدوداً ۳۰۰ میلیارد تومان توانستیم تهاتر کنیم.

با بخشداری باسمنج مخالفم/ نمایندگان مجلس نمی‌دانند قانون چیست؟!

فریدون بابایی نیز در این جلسه با انتقاد از اینکه مکانیزمی برای استفاده از ظرفیت نمایندگان مجلس در تبریز در نظر گرفته نشده است، توضیح داد: ارتباط با نمایندگان با جلسات سه ماهه نمی‌تواند رفع مشکل کند، جلسات بسیاری برگزار شده اما همانگونه که دکتر پزشکیان گفتند هرکس هرچه می‌خواهد می‌گوید و راهکاری ارائه نمی‌شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مجلس توجه و نظارتی برای اجرای قوانین مصوب خود ندارد، ادامه داد: اینگونه نیست که با بخش شدن باسمنج موافق باشیم. فاصله باسمنج با تبریز مسافتی ندارد که باسمنج بخش شود اما حریمی برایش قائل نشد، بنده به عنوان رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی مخالف بخش شدن باسمنج هستم.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: اینگونه نیست که یک خط بکشیم و بگوییم‌ اینجا مال تبریز است اما خدمات ارائه ندهیم، قانون تعاریف حریم‌ و محدوده صراحت دارد نباید تداخلی داشته باشد.

وی با بیان اینکه به جای همکاری با یکدیگر دنبال دلیل هستیم همدیگر را خراب کنیم تاکید کرد: چرا ارتقاعات بخشی در اصفهان اجرا نمی‌شود و فقط در تبریز اجرا می‌شود. فرماندار تبریز گفتند برخی نمایندگان موافق بخش شدن باسمنج بودند آیا در این موافقت نمی‌دانستند قانون چیست؟

بابایی‌اقدم با اشاره به اینکه تداخل سیاسی محدوده و حریم شهر تبریز موضوع جلسه است گفت: من مخالف بخش شدن باسمنج هستم چون با آن نقطه قرارگیری باسمنج امکان بخش شدن باسمنج نیست. اگر نمایندگان تبریز با تصمیم اعضای شورای شهر موافق هستند اعلام کنند و پیگیری کنند تا این معضل حل شود.

با بودجه ۳ میلیاردی نمی‌توان پروژه ۴۰۰ میلیاردی مقبره‌الشعرا را پایان داد

در ادامه سید کاظم زعفرانچیلر عضو شورای شهر تبریز متذکر شد: در رابطه با مشکلات شهرداری تبریز، این مجموعه با مشکلات مرتبط با جذب و بکارگیری نیرو مواجه است و بکارگیری نیرو باید با بخش نامه‌های وزارت کشور انجام شود. اگر این بخشنامه ها در مجلس بررسی و تبدیل به قانون گردد بسیاری از مبادی فساد بسته خواهد شد.

وی با تاکیید بر اینکه یکی از مهم‌ترین پروژه‌های فرهنگی و اجتماعی تبریز مقبره الشعرا است که ۱۰ سال است بلاتکلیف باقی مانده است، گفت: این پروژه به شهرداری منطقه ۱۰ تبریز واگذار شده که منطقه کم برخوردار است، با بودجه سالانه ۳ میلیارد تومانی نمی‌توان پروژه ۴۰۰ میلیارد تومانی را به اتمام رساند.

مشکل اینجاست که ایران را فقط تهران می‌بینند

احد صادقی عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه با بیان اینکه تمرکزگرایی یکی از مشکلات اصلی کشور ماست و ایران را فقط تهران می‌بینند، خاطرنشان کرد: حاشیه‌نشینی در سایه نگاه تمرکزگرایی است و تمرکز گرایی در مدیریت نیز دیده می‌شود.

قبل از ایجاد بخشداری باسمنج باید هماهنگ می‌شدید

حکیمه غفوری نیز در این جلسه با اعلام اینکه مشکلات بسیاری وجود دارد و اگر هماهنگی ایجاد نشود کینه‌ها افزایش و تقابل‌ها عمیق‌تر خواهد شد، تاکید داشت: اگر در اجرای بخشداری باسمنج هماهنگی‌های لازم انجام می‌شد، این مسائل امروز ایجاد نمی‌شد.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: مسائل بعضی اشخاص نباید باعث ایجاد تقابل شود، مشکل باسمنج به راحتی می‌شد حل شود اما الان سخت شده است. من کارشناس نیستم اما زمینی برای اصلاح نقشه باسمنج وجود ندارد که بگوییم مشکل حل می‌شود.

اهالی از بخشداری شدن باسمنج ناراحت‌اند

پرویز هادی نیز در رابطه با تبدیل باسمنج به بخشداری اذعان کرد: من از کودکی در باسمنج بودم و به مسائل باسمنج آگاهم، اهالی از بخش شدن باسمنج ناراحت هستند. بعضی افراد برای اینکه نفوذ خود را در باسمنج را از دست ندهند پیگیر بخش شدن باسمنج بودند.

وی افزود: کاری به مسائل گذشته نداریم اما امیدواریم مشکلات امروز حل شود، برخی افراد در شهر باسمنج بیشتر از اینکه به فکر‌ باسمنج باشند به فکر حفظ سمت خود هستند.

عضو شورای اسلامی شهر تبریز تصریح کرد: در باسمنج شاهد ایجاد حاشیه‌نشینی گسترده هستیم‌ شبیه حاشیه نشینی عینالی، دکتر بابایی اقدم به عنوان عضو شورای اسلامی شهر تبریز کارشناس حوزه شهرسازی و معماری هستند و سخنان ایشان کارشناسی است. همه می‌دانند اگر من می‌دانستم بخش شدن باسمنج به نفع مردم این شهر است بیشتر از همه این موضوع را پیگیری می‌کردم.

موافق بخشداری باسمنج هستم اما باید حریم تبریز حفظ شود

محمدحسین فرهنگی با تاکید بر اینکه بخش باسمنج با اصلاح حریم و رعایت حقوق تبریز باید باقی بماند، اعلام کرد: بخش شدن باسمنج باعث ارتقا ادارات در باسمنج و کاهش ترافیک در تبریز خواهد شد. من موافق بخش شدن باسمنج هستم و یک شرط دارم که باید حریم باسمنج اصلاح شود و این باعث نشود که حریم ‌تبریز به باسمنج واگذار شود.

وی افزود: لایحه درآمد پایدار به دلیل اینکه شورای نگهبان با برخی تغییرات موجب شده تا چیزی از آن باقی نماند و به بسیاری از اختیارات که به شهرداری و مسئولان محلی داده بودیم ‌ایراد گرفت و چیزی از آن باقی نماند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو گفت: نهایی شدن این لایحه آسان است اما لایحه به شیر بی یال و کوپال تبدیل شده و اجرای آن با عدم اجرای آن تفاوتی نخواهد داشت.

وی ادامه داد: در مورد بافت فرسوده و حاشیه‌نشینی هدف‌گذاری که وزیر راه و شهرسازی برای ۱ میلیون مسکن تعیین کرده‌اند می‌توان از این پتانسل‌ها با تامین زمین استفاده کرد و همچنین پیشنهاداتی برای جایگزین بافت حاشیه و فرسوده آورده شود.

وی با بیان اینکه علت کم اثر شدن جلسات گذشته تعدد موضوعات بوده است، متذکر شد: اینکه از هر زمینه‌ای صحبت می‌شود همین باعث خواهد شد جلسات هیچ نتیجه‌ای نداشته باشد.

در مسایل شهری نظرات کارشناسان را در نظر نمی‌گیریم/ با جلسات ۳ ماهه مشکلات حل نمی‌شوند

مسعود پزشکیان نیز در این جلسه تصریح کرد: علت اینکه در این شهر و منطقه با مشکل روبرو می‌شویم نظر دادن افراد غیر متخصص در حوزه هایی که تخصص کافی در آن زمینه ندارند است.

وی با بیان اینکه اولویت‌بندی موضوعات باید در دستور کار باشد، اضافه کرد: اشکالی که در سیستم وجود دارد این است که نقشه‌ای برای شهرسازی وجود ندارد. برای مثال نقشه‌کشی برای شهر کار کارشناسی است و نمی‌توان گفت باشد یا نه، در پزشکی نیز ۱۵سال درس می‌خوانیم‌ اما فقط کسی که جراح قلب است می‌تواند در این زمینه اظهار نظر پزشکی کند.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو اظهار داشت: باید قبول کنیم نظرات را به کارشناسان ارجاع کنیم‌ و در این میان حق نداریم نظرات کارشناسی را رد کنیم. مسائل شهری بسیار پیچیده است اگر می‌خواهیم موضوعات را ‌حل کنیم باید به کارشناسان احترام بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه با جلسه ۳ ماهه نمی‌توان مشکل را حل کرد، گفت: من حاضرم هر هفته در جلسات باشم و مشکلات شهری را از دولت پیگیری کنم اما باید نقشه راه وجود داشته باشد و اختلافات کنار گذاشته شود و با همکاری مشکل را حل کنیم. در زمینه همکاری برای حل مشکلات حاشیه نشینی در حوزه بهداشت و درمان در خدمتم اعضا شورای اسلامی شهر تبریز هستم.

پیگیر افزایش بودجه مترو و مقبره‌الشعرا هستم

سید محمدرضا میرتاج‌الدینی در این جلسه گفت: انتقال آب ارس به تبریز درحال پیگیری است و این امر پروژه ۱۰ سال است، در اصل درخواست این‌است که ترک تشریفات ‌شود و جلسه ای برای ترک تشریفات برگزار خواهد شد. در خصوص انتقال آب به تبریز ۴۵ میلیارد تومان بودجه برای انتقال لوله آب از سد نهند و احداث چاه ها مشکل امسال حل شد اما مشکلات بسیاری نیز وجود دارد که در حال پیگیری هستند.

وی تصریح کرد: افزایش بودجه خط ۲ و خط ۳ مترو و مقبره الشعرا را به عنوان عضو کمیسیون برنامه و بودجه پیگیری می‌کنم.

نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس یازدهم توضیح داد: در مورد بخش باسمنج گزارشی ارائه شد، ما هرموقع از نظرات کارشناسی عدول کنیم به مشکل خواهیم خورد، در این خصوص لازم است جلسه‌ای در تهران با حضور اعضای شواری شهر برگزار شود.

وی افزود: مدل مدیریت پسماند در شهرداری تبریز باید بررسی شود‌، قرارداد b.o.t در حوزه پسماند برای زباله سوز تبریز بسته شده که لازم است پیگیری شود.

میرتاج‌الدینی با اعلام اینکه هوشمندسازی شهر تبریز نیز باید در اولویت باشد، یادآور شد: ایرانسل آماده همکاری با شهرداری در زمینه فیبر نوری است که باید مشکلات حل شود چراکه از برخی شهر ها عقبیم.

وی در خصوص مشکلات نحوه جذب نیروی انسانی در شهرداری تبریز اظهار داشت: آیین نامه استخدامی در دولت درحال تدوین است که اگر تصویب شود بسیاری از مشکلات حوزه استخدامی شهرداری حل می‌شود.

مردم باسمنج ۲۰ سال پیگیری بخشداری شدن منطقه‌شان بودند!/ سهند شهر ۷۲ ملت شده است

«بهروز مهدوی» در این جلسه با بیان اینکه موضوع آب شرب تبریز مسئله بسیار مهم و مورد اهمیت است و اگر اقداماتمان در سد نهند نبود شدیداً در زمینه آب با مشکل روبرو می‌شدیم، هشدار داد: باید بحث انتقال آب رود ارس را به صورت جدی پیگیری کنیم منبع اصلی اسکان جمعیت آب است.

وی خطاب به اعضای شورای شهر تبریز گفت: نظام اداری ایران متمرکز است و سلسله مراتب اداری نیز مصوب شده است. بخش شدن باسمنج، طرحی است که مردم باسمنج ۲۰ سال است پیگیر آن هستند. مردم، نمایندگان و استانداران سابق پیگیر بخش شدن باسمنج بوده‌اند.

فرماندار تبریز با بیان اینکه بعد از ۲۰ سال با مشاوره کارشناسان مختلف این مصوبه انجام شده افزود: با رعایت سلسله مراتب به فرمانداری ابلاغ شده که بخش داری باسمنج افتتاح شود و فرمانداری موظف به این کار بود. مدیریت نظام شهری در موارد مختلف در حریم ادعایی شهرداری تبریز رعایت نشده است.

وی با بیان اینکه مخالف افزایش حریم‌ تبریز نیستیم، خاطرنشان کرد: امروز باید بدانیم که باغات تبریز چه شد، در کوی بهشتی اگر زلزله بیاید هیچکس زنده نمی‌ماند، وظیفه شهرداری نظارت بر این مسائل است.

فرماندار تبریز اظهار داشت: سهند به عنوان سرریز جمعیتی تبریز احداث شد اما مرکز مهاجرت کشور شد و به اصطلاح ۷۲ ملت در سهند به وجود آمد. ایجاد بخش باسمنج برای تبریز هیچ محدودیت برای محدوده تبریز نداشته است.

وی با بیان اینکه حاشیه نشینی نتیجه عملکرد ضعیف مدیریت شهری در طول تاریخ بوده است تصریح کرد: شاهدیم که باغات زرنق برای شهرک خاوران خشکیده می‌شود. برای اجرای عدالت شهری و گسترش شهر براساس عدالت باید فکری شود و فرمانداری مخالف گسترش تبریز نیست. ایجاد بخش یک مسئله حاکمیتی و امنیتی است.

انتهای پیام/